Japonská vesmírná agentura a Toyota vyrobí prototyp velkého lunárního roveru pro posádku

18. 7. 2019
Japonsko Měsíc

Japonská vesmírná agentura chce do deseti let vyvinout robustní lunární rover pro posádku, který bude schopný ujet tisíce kilometrů. Vzala si k tomu na pomoc japonského automobilového výrobce Toyota, se kterým nyní podepsala smlouvu o vývoji prototypu. Předmětem smlouvy je práce na prototypu v následujících třech letech.

Lunární rover pro astronauty

Lunární rover pro astronauty -

Rover bude navržen pro dvoučlennou posádku, která s ním bude moci urazit až 9,5 tisíce kilometrů. V případech nouze však má zvládnout i čtyři astronauty na palubě. Kabina roveru bude relativně velká a pod tlakem, posádka tedy bude moci vevnitř fungovat bez skafandrů. Rover bude vybaven výkonnými solárními panely, poháněn však bude vodíkem.

První prototyp by měl vzniknout už v příštím roce a v roce následujícím by měl procházet různými testy. Zřejmě půjde o model bez vlastní atmosféry a dalších systémů pro podporu života posádky. Aktuální smlouva zatím končí právě zde, počítá se však s dalším vývojem. V roce 2022 by mohl vzniknout další prototyp, tentokrát už s hermeticky uzavřenou kabinou, který by mohl být vyzkoušen v polárních oblastech na Zemi. V roce 2027 by pak mohla začít výroba skutečného lunárního roveru, který by mohl letět na Měsíc v roce 2029.

Další zprávy z kategorie Japonsko

V Japonsku bude v prosinci spuštěn další detektor gravitačních vln KAGRA

13. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

K dnes fungujícím detektorům gravitačních vln LIGO ve Spojených státech a Virgo v Itálii se v prosinci připojí další v Japonsku. Detektor KAGRA (Kamioka Gravitational-Wave Detector) má podobný design a pracuje na podobném principu, přesto se v určitých parametrech od ostatních detektorů liší. S novým detektorem vědci očekávají nejen větší množství detekovaných gravitačních vln, ale také získání více informací o jejich původu.

Japonská sonda Hayabusa2 vypustila na povrch planetky Ryugu posledního robota

4. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonská sonda Hayabusa2 vypustila na povrch planetky Ryugu posledního robotaVesmírná sonda Hayabusa2, která zkoumá blízkou planetku Ryugu, vypustila další malou robotickou sondu k jejímu povrchu. Robot s označením MINREVA-II2 je poslední z celé řady zařízení, která sonda k povrchu vyslala. Do konce tohoto roku se sonda vydá zpátky na Zemi se vzorky, které odebrala v posledních měsících.

Odložený start japonské nákladní lodi HTV proběhne v úterý

23. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Odložený start japonské nákladní lodi HTV proběhne v úterýSpolečnost Mitsubishi Heavy Industries v pátek oznámila, že vyšetřování požáru na rampě těsně před startem rakety H-2B přineslo první závěry. Podle nich požár způsobila statická elektřina a byl stimulován kyslíkem, který se v bezvětrném počasí v místě startu začal hromadit. Nový termín startu rakety s nákladní automatickou lodí HTV je v úterý v 18:05 SELČ.

3. 6. 2019

Teleskop Subaru objevil na 1800 nových supernov, pomohou zpřesnit měření rozpínání vesmíruJaponský teleskop Subaru nově vybavený citlivým snímačem Hyper Suprime-Cam objevil za posledních 6 měsíců 1 800 nových supernov. Mezi nimi je i 5 velmi zářivých supernov (superluminous supernova) a 400 supernov typu Ia, z nichž 58 se nachází ve vzdálenosti více než 8 miliard světelných let. Tyto výsledky nyní pomohou vědcům zpřesnit hubblovu konstantu popisující rozpínání vesmíru.

V sobotu vyletěla na hranici vesmíru první japonská soukromá raketa MOMO-3

5. 5. 2019

Japonská raketa MOMO-3 v sobotu při testovacím letu překonala výšku 100 kilometrů - mezinárodně uznávanou hranici vesmíru - a stala se tak prvním soukromým nosičem vyvinutým v Japonsku. Raketu vyvíjí společnost Interstellar Technology Inc. (Interstellar Technologies). založená v roce 2013 s kosmodromem Taiki na ostrově Hokaido.

18. 1. 2019

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.

1. 12. 2018

Experimentální návratový modul japonské vesmírné agentury úspěšně dopadl do oceánu11. listopadu dopadl do Pacifiku testovací návratový modul vypuštěný z ISS několik dní předtím. Jde o první podobný pokus japonské vesmírné agentury JAXA, který umožní dopravu experimentů z paluby orbitální stanice zpět na Zemi. Kromě nákladních lodí Dragon a vesmírných lodí Sojuz zatím neexistuje žádná cesta pro vědecké experimenty ze stanice, všechna ostatní plavidla, která k ISS létají, totiž při odletu shoří v atmosféře.