Japonská vesmírná agentura a Toyota vyrobí prototyp velkého lunárního roveru pro posádku

18. 7. 2019
Japonsko Měsíc

Japonská vesmírná agentura chce do deseti let vyvinout robustní lunární rover pro posádku, který bude schopný ujet tisíce kilometrů. Vzala si k tomu na pomoc japonského automobilového výrobce Toyota, se kterým nyní podepsala smlouvu o vývoji prototypu. Předmětem smlouvy je práce na prototypu v následujících třech letech.

Lunární rover pro astronauty

Lunární rover pro astronauty -

Rover bude navržen pro dvoučlennou posádku, která s ním bude moci urazit až 9,5 tisíce kilometrů. V případech nouze však má zvládnout i čtyři astronauty na palubě. Kabina roveru bude relativně velká a pod tlakem, posádka tedy bude moci vevnitř fungovat bez skafandrů. Rover bude vybaven výkonnými solárními panely, poháněn však bude vodíkem.

První prototyp by měl vzniknout už v příštím roce a v roce následujícím by měl procházet různými testy. Zřejmě půjde o model bez vlastní atmosféry a dalších systémů pro podporu života posádky. Aktuální smlouva zatím končí právě zde, počítá se však s dalším vývojem. V roce 2022 by mohl vzniknout další prototyp, tentokrát už s hermeticky uzavřenou kabinou, který by mohl být vyzkoušen v polárních oblastech na Zemi. V roce 2027 by pak mohla začít výroba skutečného lunárního roveru, který by mohl letět na Měsíc v roce 2029.

Další zprávy z kategorie Japonsko

3. 6. 2019

Teleskop Subaru objevil na 1800 nových supernov, pomohou zpřesnit měření rozpínání vesmíruJaponský teleskop Subaru nově vybavený citlivým snímačem Hyper Suprime-Cam objevil za posledních 6 měsíců 1 800 nových supernov. Mezi nimi je i 5 velmi zářivých supernov (superluminous supernova) a 400 supernov typu Ia, z nichž 58 se nachází ve vzdálenosti více než 8 miliard světelných let. Tyto výsledky nyní pomohou vědcům zpřesnit hubblovu konstantu popisující rozpínání vesmíru.

V sobotu vyletěla na hranici vesmíru první japonská soukromá raketa MOMO-3

5. 5. 2019

Japonská raketa MOMO-3 v sobotu při testovacím letu překonala výšku 100 kilometrů - mezinárodně uznávanou hranici vesmíru - a stala se tak prvním soukromým nosičem vyvinutým v Japonsku. Raketu vyvíjí společnost Interstellar Technology Inc. (Interstellar Technologies). založená v roce 2013 s kosmodromem Taiki na ostrově Hokaido.

18. 1. 2019

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.

1. 12. 2018

Experimentální návratový modul japonské vesmírné agentury úspěšně dopadl do oceánu11. listopadu dopadl do Pacifiku testovací návratový modul vypuštěný z ISS několik dní předtím. Jde o první podobný pokus japonské vesmírné agentury JAXA, který umožní dopravu experimentů z paluby orbitální stanice zpět na Zemi. Kromě nákladních lodí Dragon a vesmírných lodí Sojuz zatím neexistuje žádná cesta pro vědecké experimenty ze stanice, všechna ostatní plavidla, která k ISS létají, totiž při odletu shoří v atmosféře.

Přistání sondy Hayabusa2 na planetce Ryugu bylo o několik měsíců odloženo

11. 10. 2018

Přistání sondy Hayabusa2 na planetce Ryugu bylo o několik měsíců odloženoJaponská vesmírná sonda Hayabusa2 přistane na planetce Ryugu o několik měsíců později, než se původně plánovalo. Oznámila to japonská vesmírná agentura JAXA ve čtvrtek. Jako hlavní příčinu uvedla drsný terén, který se na povrchu Ryugu vyskytuje, který přistání komplikuje. Aktuálně je přiblížení k planetce plánováno na leden 2019, sonda bude planetku obíhat až do prosince příštího roku. Hayabusa2 by se měla přiblížit povrchu planetky natolik, aby mohla posbírat vzorky hornin, které má v roce 2020 dovézt zpátky na Zemi.

27. 9. 2018

Robotické moduly vypuštěné sondou Hayabusa2 poslaly detailní snímky povrchu RyuguRobotické moduly, které už od minulého týdne zkoumají povrch planetky Ryugu zblízka, poslaly na Zemi detailní snímky. Můžete se v nich přenést na planetku, která má na šířku pouhých několik set kilometrů a má být podle vědců zakonzervovaným prostředím, které ve sluneční soustavě panovalo v jejích začátcích. Rover-1A a Rover-1B byly vypuštěny mateřskou sondou Hayabusa2, která k ní dorazila před několika měsíci.

Sonda Hayabusa2 vypustila na povrch planetky Ryugu dva malé poskakující roboty

23. 9. 2018

Sonda Hayabusa2 vypustila na povrch planetky Ryugu dva malé poskakující robotyV sobotu se japonská vesmírná sonda Hayabusa2 přiblížila planetce Ryugu na 55 metrů, aby vypustila kontejner MINERVA-II1 se dvěma malými roboty. Poté se opět vrátila na svou standardní oběžnou dráhu kolem planetky ve výšce asi 20 kilometrů od povrchu. Roboti mezitím úspěšně přistáli na povrchu planetky a začali zkoumat její povrch zblízka.