Rádiové emise z blízkého magnetaru se svou strukturou podobají tajemným rychlým rádiovým pulzům FRB

23. 8. 2019
FRBs Magnetary Neutronové hvězdy

Neutronová hvězda s velmi silným magnetickým polem XTE J1810−197 je jeden z pouze čtyř známých magnetarů, které vysílají do vesmíru rádiové signály. Vědci je nyní analyzovali pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) a zjistili, že jejich struktura se podobá rychlým rádiovým pulzům FRB. Zatím se neví, co je zdrojem FRB signálů, magnetary jsou však jedním z vážných kandidátů.

Neutronová hvězda

Neutronová hvězda - Neutronová hvězda (nebo také pulzar) často rotuje velmi vysokou rychlostí a ze dvou protilehlých míst z ní vychází intenzivní radiace. Neutronové hvězdy tak zdánlivě blikají v pravidelných intervalech.

Fast radio bursts (FRB)

Rychlé rádiové pulzy jsou signály z hlubokého vesmíru se zatím neznámým původem. Trvají pouhé milisekundy, mají komplexní strukturu a vědci doposud neví, jak vznikají. Je však zjevné, že pocházejí z velmi energetických událostí, které k nám musejí přicházet ze vzdáleného vesmíru, pravděpodobně z vnějšku naší galaxie.

První FRB byl objeven teprve v roce 2007 (v archivních datech z roku 2001) a od té doby jich bylo zaznamenáno už několik desítek. Odhaduje se ale, že napříč celou oblohou by mohlo docházet až k desetitisícům podobných událostí denně.

Mezi nejpravděpodobnější vysvětlení původu těchto signálů dnes vědci řadí neutronové hvězdy se silným magnetickým polem - magnetary. Zkoumají však i další možnosti, například kolize černých děr nebo neutronových hvězd, kolaps neutronových hvězd, kosmická vlákna, nebo by mohlo jít o první detekovaný projev kvantové gravitace.
Magnetar XTE J1810−197 známý také jako PSR J1809−1943 se nachází v Mléčné dráze asi 10 tisíc světelných let daleko.

Další zprávy z kategorie FRBs

Obří čínský teleskop zachytil desítky FRB signálů z už dříve známého zdroje

8. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínský radioteleskop FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), který má největší vyplněnou anténu na světě, poprvé detekoval rádiový signál FRB. Astronomové zaměřili teleskop na už známý zdroj rychlých rádiových pulzů FRB121102, který byl poprvé objeven v roce 2012 a na rozdíl od většiny ostatních FRB signálů se opakuje. Čínský teleskop, jehož anténa je vystavěná přímo do skal na jihu země, má v průměru půl kilometru a byl spuštěn v roce 2016.

Astronomové našli osm opakujících se rychlých rádiových pulzů FRB, dodnes byly známy pouze dva

20. 8. 2019

Kanadský radioteleskop CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment) detekoval 8 nových FRB pulzů, které se opakují. Doposud byly známy pouze dva takové signály, ostatní FRB signály byly zachyceny pouze jednou. Analýza zachycených rádiových vln ukazuje, že opakované signály pochází z různých prostředí a přibližují vědce blíže k rozluštění původu těchto energetických záblesků objevených teprve v roce 2007.

Nově vyvinutá umělá inteligence pomáhá s detekcí tajemných rádiových signálů ve vysokém detailu

9. 8. 2019

Vědci v Austrálii vyvinuli nový program, který využívá machine learning pro detekci rychlých rádiových pulzů (FRBs). Díky němu se jim podařilo zachytit ve velkém detailu už 5 nových signálů z vesmíru, u kterých zatím není jasné, co je způsobuje. Svůj výzkum australští vědci publikovali v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

30. 6. 2019

Astronomům se podařilo teprve podruhé najít zdroj tajemného rychlého radiového pulzu FRBRychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRB) byly objeveny teprve v roce 2007 a doposud není jisté, co je způsobuje. Až v posledních měsících se jako pravděpodobné začaly jevit supernovy, ve kterých vznikají magnetary - neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem. Klíčem k rozpoznání zdroje signálu je poznání jeho zdroje, to se všák zatím podařilo u jediného z několika desítek signálů. Nyní vědci přišli s druhým případem, kdy poznali odkud k nám FRB signál přišel.

13. 5. 2019

Tajemné rádiové pulzy z hlubokého vesmíru by mohly pocházet z magnetarů vzniklých v zářivých supernováchRychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou intenzivní záblesky elektromagnetické radiace v rádiovém spektru, které k nám přicházejí ze vzdáleného vesmíru. Poprvé byly detekovány teprve v roce 2007 a doposud není zřejmé, co je způsobuje. Podle nové studie publikované v magazínu The Astrophysical Journal Letters, by to mohly být extrémně zářivé supernovy, ve kterých vznikají magnetary - neutronové hvězdy s velmi silným magnetickým polem.

Astronomové detekovali druhý opakující se rychlý rádiový signál z hlubokého vesmíru

10. 1. 2019

Rychlé rádiové pulzy (FRB) jsou tajemné energetické signály z hlubokého vesmíru. První byl objeven teprve před pár lety a vědci doposud neví, co je způsobuje. Zatím všechny detekované události až na jednu byly jednorázové signály, které se neopakovaly. Kanadští vědci nyní našli s teleskopem CHIME druhý takový signál. Díky opakovaným detekcím mohou vědci zjistit více o zdroji signálu.

Umělá inteligence objevila desítky vzácných rádiových pulzů v datech z loňského roku

19. 9. 2018

Rychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou silné a velmi krátké rádiové signály ze vzdáleného vesmíru. První svého druhu byl detekován teprve v roce 2007 a vědci doposud neví, co je způsobuje, snaží se však najít jich co nejvíce, aby měli dostatek dat pro jejich zkoumání. Nově se do jejich hledání zapojil také algoritmus na University of California, Berkeley, který ve starých datech objevil desítky doposud ukrytých pulzů.