U blízké hvězdy Gliese 1061 byly objeveny hned tři nové exoplanety

26. 8. 2019
Exoplanety

U hvězdy Gliese 1061 ve vzdálenosti pouhých 12 světelných let našli astronomové hned tři nové exoplanety. Všechny tři jsou jen o něco větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně hvězdy. K objevu byla použita metoda měření radiální rychlosti hvězdy, při které se sleduje gravitační vliv planet na hvězdu, kterou obíhají.

Gliese 1061 je relativně klidný červený trpaslík, který má asi jen 11 % hmotnosti Slunce. Září tedy mnohem méně než naše hvězda, a aby planety u Gliese 1061 od dostávaly od svojí hvězdy stejné množství energie jako Země od Slunce, musí být blíže. Což může být u červených trpaslíků často problém, protože tyto hvězdy jsou neklidné a vypouští do svého okolí množství radiace.

Gliese 1061 je však hvězda klidná a planety u ní by mohly mít stabilní prostředí, které je vhodné pro živé organismy.

Planety u Gliese 1061 jsou jen o něco větší než Země a obíhají velmi blízko - svou hvězdou oběhnou vždy za pár dní.

Informace o hvězdě Gliese 1061

Vzdálenost od Slunce: 12 světelných let
Poloměr
Exoplanety
Gliese 1061 Červený trpaslík 0.11 (zhruba 0.3) 3

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdy

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdyPomocí přístroje ESPRESSO na teleskopu VLT se vědcům podařilo potvrdit existenci exoplanety Proxima Centauri b. Jde o nejbližší potvrzenou exoplanetu sluneční soustavě, která má navíc velikost podobnou Zemi, a vědce tedy velmi zajímá. Zároveň také změřili její parametry s vysokou přesností.

21. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci dvou velkých nově zrozených exoplanet u hvězdy PDS 70Mladá hvězda PDS 70 je obklopena protoplanetárním diskem, ve kterém astronomové pozorují jak se rodí nové planety. Už v roce 2018 se s pomocí teleskopu VLT podařilo zachytit objekty v disku, které připomínají rodící se exoplanety. Jejich existenci se nyní podařilo potvrdit pomocí teleskopu W. M. Keck.

14. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sklon oběžných drah exoplanet v systému TRAPPIST-1 není příliš odchýlený od rotace hvězdyAstronomům z Tokyo Institute of Technology se podařilo změřit rotaci hvězdy TRAPPIST-1, kolem které obíhá hned několik planet podobných Zemi. Vědci zjistili, že osa, kolem které rotuje hvězda, je podobná jako osy rovin, ve kterých obíhají hvězdu její planety, podobně jako je tomu u sluneční soustavy. Planetární systém TRAPPIST-1 astronomy velmi zajímá, obsahuje totiž zatím nejvíce objevených exoplanet, z nichž jsou všechny podobně velké jako Země.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Kepler-88 s unikátní rezonancí exoplanet byla objevena nová masivní planetaS pomocí teleskopu W.M. Keck Observatory na Havaji se astronomům podařilo objevit třetí exoplanetu u hvězdy Kepler-88. Jde nyní o největší planetu u této hvězdy ve vzdálenosti 1 200 světelných let, která je přírůstkem do planetárního systému s výjimečnou rezonancí planet, kde masivnější planeta ovlivňuje délku roku u menší z planet.

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železoNový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesemObjev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.

21. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové se pokusili vyfotit exoplanetu u nejbližší hvězdy, mohla by mít velké prstenceKolem hvězdy Proxima Centauri, která se nachází Slunci nejblíže, pravděpodobně obíhají alespoň dvě exoplanety. K planetě Proxima Centauri b, která byla objevena v roce 2016, přibyla na začátku letošního roku ještě zatím nepotvrzená exoplaneta c, obě byly objeveny prostřednictvím pozorování pohybu hvězdy. Exoplanetu Proxima c se nyní astronomové pokusili pozorovat přímo, výsledky však nebyly zcela jednoznačné.