Podivné chování podivné planetky - materiál, který z ní uniká, změnil barvu

2. 9. 2019
Planetky (asteroidy) Pás asteroidů

V loňském roce astronomové zjistili, že jedna z planetek mezi Marsem a Jupiterem vykazuje nezvyklé chování - zanechává za sebou ocas podobně jako kometa. Nová pozorování této planetky s označením 6478 Gault nyní odhalila změnu barvy těchto ocasů - jev, který zatím vědci ještě nepozorovali. Zatím není zřejmé ani to, jak se materiál dostává z povrchu planetky do volného vesmíru ani, co vede ke změně jeho barvy.

Planetka 6478 Gault

Oběžná dráha planetky Gault není nijak nezvyklá, obíhá v pásu asteroidů s ostatními objekty ve vzdálenosti 2,4 AU od Slunce. Na šířku má asi 4 kilometry a nová pozorování potvrzují, že na rozdíl od komet je suchá a neobsahuje nějak výrazné množství ledů, které u komet tvoří jejich ocasy. Dva ocasy planetky Gault mají 800 a 200 tisíc kilometrů na délku a jsou tvořeny jiným materiálem. Doposud měly v blízkém infračerveném spektru červenou barvou, ta se však v posledních pozorováním změnila na barvu modrou.

Jedním z pravděpodobných vysvětlení vycházejícího materiálu z povrchu planetky je její vysoká rotace. Bohužel nelze u tak malého objektu na dálku určit, jak rychle se točí, ale podle vědců se točí příliš rychle a materiál z ní odstředivou silou uniká do volného vesmíru.

Změna barvy umírajícího materiálu by mohla být dána tím, že místo horní vrstvy se do vesmíru začala dostávat vrstva dosud ukrytá. Červený materiál z povrchu bych vystaven sluneční radiaci, která jej chemicky změnila. Nyní se začal do vesmíru dostávat materiál, který radiaci vystaven nebyl a má tak jiné složení.

Bez detailnějších informací však lze jen těžko potvrdit, zda jde skutečně o jev způsobený rotací, nebo za ním stojí zcela jiný mechanismus. Vědci chtějí planetku pozorovat dále, je totiž možné, že se postupem času zela rozpadne, a mohli by tak poprvé pozorovat podobnou akci v přímém přenosu.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenostiV sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometěTeleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetek

18. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetekV datech z Dark Energy Survey (DES) se vědcům podařilo identifikovat na 300 planetek, které obíhají Slunce za oběžnou drahou planety Neptun. Je mezi nimi také více než stovka nově objevených objektů patřících do sluneční soustavy, o kterých doposud nikdo nevěděl.

27. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

14. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

20. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy VenušeZe statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky Bennu

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky BennuPo roce zkoumání planetky Bennu vybrali vědci z NASA místo, odkud sonda OSIRIS-REx odeberu vzorky hornin, které následně dopraví na Zemi. Region s označením Nightingale vzešel ze čtyř kandidátů a poskytuje zajímavý vědecký přínos a zároveň bezpečný odběr vzorků. Nightingale se nachází uprostřed asi 140 metrů širokého kráteru na severní polokouli planetky.