Objekt, který se v srpnu srazil s planetou Jupiter, byl zřejmě z kamene a železa

20. 9. 2019
Jupiter Planetky (asteroidy)

Analýza záblesku, který byl detekován v srpnu v atmosféře planety Jupiter, ukazuje na srážku se skalnatou planetkou obsahující také železo. Při události byla uvolněna zhruba polovina energie jako při rozpadu meteoru v atmosféře nad ruským městem Čejlabinsk v roce 2013. Závěry analýzy byly prezentovány na EPSC-DPS setkání v Ženevě.

Jupiter, srážka s planetkou

Jupiter, srážka s planetkou Fotografie Ethana Chappela planety Jupiter se zábleskem způsobeným srážkou s malou planetkou.

Záblesk detekoval jako první astronom Ethan Chappel a vědci doufali, že se objeví někdo další, kdo by jej zaznamenal. Bohužel byl Chappel jediný, i jeho data nicméně stačila k alespoň základní analýze.

Podle analýzy vědců z Florida Institute of Technology měl objekt pravděpodobně 12-16 metrů v průměru a vážil kolem 450 tun. Záblesk vznikl při rozpadu této planetky zhruba 80 kilometrů nad vrchní vrstvou oblaků planety Jupiter. Z analýzy dat také vyplývá, že šlo o planetku se složením podobajícímu se skalnatým meteorům s obsahem železa, které jsou běžně detekovány na Zemi.

Jiný vědecký tým ze španělské University of the Basque Country porovnal záblesk se šesti podobnými předchozími událostmi a dospěl k podobným závěrům ohledně velikosti a hmotnosti planetky.

První záblesk byl u Jupitera pozorován v roce 2010, od té doby se vědcům podobný kousek podařil celkem šestkrát. Poslední srpnový byl druhý nejjasnější. Vědci odhadují, že planetu Jupiter zasáhne v průměru 20-60 podobných objektů ročně.

Další zprávy z kategorie Jupiter

28. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Velká červená skvrna na Jupiteru jen tak nezmizí - její smršťování je dočasné a neznamená její konecVědci dlouhodobě sledují velkou červenou bouři v atmosféře planety Jupiter a zkoumají její změny a postupné zmenšování. Podle Philipa Marcuse z University of California, který atmosféru planety dobře zná, však bouře přetrvá, protože žádný z pozorovaných jevů nesouvisí s jejím zánikem.

19. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

V okolí měsíce Europa se nachází molekuly vody, objev podporuje teorii o existenci gejzírů na jejím povrchuVědcům se s pomocí teleskopu W. M. Keck Observatory na Havaji podařilo poprvé detekovat molekuly vody v bezprostředním okolí Europy, jednoho ze čtyř velkých měsíců planety Jupiter. Vědci předpokládají přítomnost oceánu pod povrchem tohoto měsíce a v posledních letech se objevuje také evidence podporující existenci gejzírů na jeho povrchu.

19. 9. 2019

Planetka Orus, která je jedním z cílů mise Lucy, byla poprvé pozorována při zákrytuMise Lucy, která má za cíl zkoumat trojany planety Jupiter, odletí na svou cestu už za dva roky. O šesti planetkách, které navštíví, toho však není příliš známo, NASA proto vyzvala vědeckou komunitu i běžné nadšence, aby se o nich pokusili dozvědět co nejvíce. A přesně to se povedlo při přechodu planetky Orus před vzdálenou hvězdou.

Evropská sonda k Jupiteru a jeho měsícům se už staví, letět by měla v roce 2022

5. 9. 2019

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

6. 4. 2019

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletíMěsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.

26. 3. 2019

Planeta Jupiter se zřejmě zrodila dál od Slunce, ukazuje na to rozmístění planetek v jejím okolí  Kde a jak vznikla planeta Jupiter? To je otázka kterou si položili autoři nové studie, která vyjde v magazínu Astronomy and Astrophysics. Její závěry naznačují, že největší planeta sluneční soustavy mohla vzniknout na jejím okraji jako skalnatý objekt podobný Zemi a postupně se potom posunula blíže Slunci a získala svou atmosféru. Naznačují to malé planetky, které obíhají Slunce na stejné oběžné dráze jako Jupiter, ale nacházejí se před a za ní.