NASA chystá nový teleskop: bude hledat planetky, u kterých hrozí kolize se Zemí

28. 9. 2019
NEO WISE Planetky (asteroidy) Země

Podle odhadů do dneška lidstvo identifikovalo na 30 % objektů s minimální velikostí 140 metrů v okolí naší planety. Tyto planetky jsou označovány jako NEO (Near Earth Objects) a jejich kolize s naší planetou je v porovnání s ostatními poměrně vysoká, protože jejich oběžné dráhy často kříží tu, po které obíhá Slunce naše planeta. NASA nyní plánuje vyvinout nový teleskop, který by byl schopný identifikovat většinu zbylých objektů v našem okolí, a dokázal by navíc zhodnotit míru nebezpečí, které pro naši planetu mohou představovat.

Teleskop má vycházet z designu nerealizovaného projektu NEOCam a bude stavět na úspěchu mise NEOWISE. Nebezpečné planetky bude hledat v infračerveném světle, které představuje teplo odražené od jejich povrchu. Pokud bude mít NASA dostatek financí, mohl by nový teleskop letět do vesmíru už v roce 2025 a díky novým rozpočtovým pravidlům tom vypadá, že by peníze být mohly.

Na rozdíl od nerealizovaného projektu NEOCam, který měl čistě vědecký charakter, má být totiž nový teleskop financován z rozpočtu pro planetární obranu, čímž by měl mít větší šanci na realizaci. Další rozdíl bude v cíli teleskopu, pro vědecké účely totiž stačilo pozorovat statisticky významný vzorek planetek, pro planetární obranu jich musí teleskop najít co nejvíce.

Primární mise nového teleskopu by měla trvat 5 let, ale mělo by být možné ji prodloužit až na 10. Design mise má umožnit fungování i bez chladícího média, což umožní teleskopu pozorovat i velmi chladné nebo málo zářivé objekty. Za 10 let fungování vědci předpokládají, že by teleskop mohl najít na 90 % objektů v okolí oběžné dráhy naší planety. S dobře zmapovanými NEO objekty bude snadnější předpovídat potenciální kolize těchto planetek se Zemí.

Další zprávy z kategorie NEO

10. 7. 2019

Nově objevená vzácná planetka v blízkosti Slunce má nejkratší známou oběžnou dráhuAstronomové objevili novou planetku 2019 LF6, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Země. Jde o jeden z pouze asi dvacítky známých objektů s takovou oběžnou dráhou (označují se jako planetky skupiny Atira). Planetka byla objevena v rámci programu Twilight, který hledá objekty v blízkosti Slunce s pomocí přístroje ZTF. 2019 LF6 je už druhý úlovek touto programu po planetce 2019 AQ3 objevené letos v únoru.

Vzácné pozorování planetky ještě předtím, než vstoupila do atmosféry Země

2. 7. 2019

Vzácné pozorování planetky ještě předtím, než vstoupila do atmosféry ZeměPlanetka zhruba o velikosti lednice byla minulou sobotu pozorována teleskopy na Havaji těsně předtím, než zamířila do zemské atmosféry, kde shořela. To se zatím podařilo pouze 4x v historii, jinak astronomové nemají žádná data o planetkách, které v naší atmosféře shoří, nebo dopadnou na povrch. Planetka byla pojmenována 2019 MO a při průletu atmosférou vytvořila jasný bolid.

9. 2. 2019

Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhuSpatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.

8. 1. 2019

Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopuNa rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotky

22. 12. 2018

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotkyV sobotu 22. prosince proletí v bezpečné vzdálenosti kolem Země relativně velká planetka 2003 SD220. Planetka má na délku 1,6 kilometrů a je tak dobře pozorovatelná radioteleskopy ze Země. Toho využili astronomové pracující s teleskopy Green Bank v Západní Virginii a Goldstone Deep Space Communications Complex v Kalifornii, aby o planetce získali cenná data. Planetka 2003 SD220 se nejvíce přiblíží Zemi na 2,9 milionu kilometrů, což je asi 7,5x dál než je oběžná dráha Měsíce.

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti Země

16. 7. 2018

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti ZeměTři z největších radioteleskopů na světě odhalily, že už dříve objevená planetka 2017 YE5 jsou ve skutečnosti dva objekty, každý o průměru zhruba 900 metrů. Planetka je známa už od loňského prosince, teprve v červnu však byla pozorována v detailu, když se přiblížila Zemi. Jde teprve o čtvrtý objekt objevený v blízkosti oběžné dráhy Země, který se skládá ze dvou téměř stejně velkých složek, vědci však odhadují, že jich bude mnohem více.

24. 6. 2018

NASA a FEMA mají aktualizovaný plán pro prevenci srážky Země s planetkou i pro její následkySrážka s planetkou je událost, která během našich životů vůbec nemusí nastat, nicméně pravděpodobnost, že nastane v delším časovém období, je téměř stoprocentní a její následky jsou hrozivé. NASA se tedy společně s FEMA (Federal Emergency Management Agency) pro jistotu připravují, aby mohly případně reagovat rychle a efektivně. V novém plánu je 5 bodů, kterým by se měly obě agentury věnovat, aby následky potenciální srážky minimalizovaly.