Rádiový signál FRB pomohl při zkoumání málo probádaných rozptýlených plynů v okolí galaxií

1. 10. 2019
FRBs Galaxie

Astronomové analyzovali signál z rychlého rádiového pulzu, aby zjistili více o rozptýleném plynu, který obklopuje masivní galaxii, jež stála signálu v cestě. Využili tak jednoho málo prozkoumaného fenoménu ke studování jiného, o kterém se toho také příliš neví. Výsledky výzkumu vědců vedených profesorem J. Xavierem Prochaskou z University of California Santa Cruz byly publikovány v magazínu Science.

FRB signál procházející galaxií

FRB signál procházející galaxií Na ilustraci je znázorněný signál FRB, který vznikl v galaxii v levém horním rohu a cestoval vesmírem do Mléčné dráhy v pravém dolním rohu. Po cestě prošel rozptýlenými plyny, které obklopují galaxii, která leží signálu v cestě.

Zářící část galaxie tvořená hvězdami a jinými pozorovatelnými objekty ve skutečnosti netvoří většinu masy galaxií. Větší hmotnost má temná hmota a mezihvězdné plyny v haló, které galaxii obklopují. Toto haló může být až desetkrát větší než prostor galaxie, ve kterém se vyskytují hvězdy.

Galaxie se tedy v podstatě nacházejí uvnitř obrovských oblaků rozptýlených plynů, ty však není jednoduché pozorovat, protože na rozdíl od hvězd nezáří. Ke studiu tak vědcům pomohl rychlý rádiový pulz FRB z roku 2018, který na cestě k nám takovou oblastí prošel.

Signál FRB 181112, který se skládal z několika milisekundových pulzů, s sebou přinesl informace o magnetickém poli této galaxie a také o struktuře rozptýlených plynů v jejím okolí. Podle vědců totiž krátká doba trvání signálu určuje limit na hustotu plynů v okolí galaxie ležící signálu v cestě. Hustější prostředí by podle vědců signál prodloužilo.

Hustota plynů ve zkoumané galaxií tedy podle vědců nepřekračuje 1 atom na centimetr krychlový. Vědci také uvažovali, že by se v haló galaxií mohly objevovat oblaka s vyšší hustotou, analýza signálu tomu nicméně nenasvědčuje. Tým vedený Prochaskou ještě zjistil informace o magnetickém poli v této oblasti - je velmi slabé.

Nicméně tato galaxie může být odlišná od ostatních a výsledky tohoto výzkumu tak zatím nemusí popisovat obecné jevy společné pro ostatní galaxie. Ukazuje se však nová cesta, která umožňuje studium vzdálených oblastí vesmíru. Se stále citlivějšími a výkonnějšími zařízeními vědci pozorují stále více FRB signálů, které tak mohou sdělovat nové poznatky o oblastech vesmíru, kterými proletěly.

Další zprávy z kategorie FRBs

Objev druhého FRB signálu s pravidelným cyklem aktivity

13. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objev druhého FRB signálu s pravidelným cyklem aktivityAstronomové objevili pravidelnou periodu u dalšího z rychlých rádiových pulzů FRB. Tyto velmi krátké signály jsou známé pouhých několik let a zatím není zřejmé, co je způsobuje. Dodnes bylo pozorováno několik stovek FRB signálů a většinou šlo o jednorázové signály. Některé signály však byly zaznamenány vícekrát a začátkem tohoto roku byl objeven první s pravidelným cyklem. Nyní byl objeven druhý a vědci doufají, že jim pomůže objasnit, co tento fenomén způsobuje.

3. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

První detekce tajemného radiového signálu FRB v Mléčné dráze napovídá o jeho původuMagnetar SGR 1935+2154 ve vzdálenosti 30 tisíc světelných let se stal prvním objektem v Mléčné dráze, od kterého byl zachycen rychlý rádiový signál (Fast Radio Burst, FRB). Doposud bylo detekováno několik desítek FRB signálů, a všechny pocházely z jiných galaxií. Vědci zatím neví, co tyto krátké a intenzivní signály způsobuje, objev blízkého zdroje FRB signálu jim tedy může hodně napovědět.

Jednorázové a opakované FRB signály by mohly být způsobeny odlišnými fenomény

28. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jednorázové a opakované FRB signály by mohly být způsobeny odlišnými fenoményStudiem devíti opakujících se FRB signálů zjistil tým vědců vedený Emmanuelem Fonsecou, že opakované signály by mohly být způsobeny odlišným mechanismem než ty jednorázové. Rozdíly mezi oběma druhy signálů jsou podle nové studie v délce trvání pulzů.

13. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pravidelně se opakující signál FRB napovídá více o svém zatím stále neznámém zdrojiRychlé rádiové pulzy FRB známe jen pár let a vědci zatím neví, co je způsobuje. Některé signály byly zachyceny pouze jednou, jiné se opakují. Novým dílkem do této skládačky je signál FRB 180916, je totiž prvním, který se opakuje pravidelně. Kromě toho byl tento signál vysledován do galaxie vzdálené 500 milionů světelných let, což z něj činí signál nejbližší.

8. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli galaxii původu u pátého FRB signálu, vychází z jiného prostředí než ostatníMezinárodnímu týmu astronomů se podařilo určit místo, odkud vychází rychlý rádiový pulz FRB 180916. Jde o teprve pátý případ tohoto druhu signálu, u kterého nyní známe místo původu. Jedná se o běžnou spirální galaxii ve vzdálenosti 500 milionů světelných let. Výzkum nicméně ukazuje, že tyto signály k nám přichází z různých prostředí, a vědci stále neví, co je způsobuje.

Obří čínský teleskop zachytil desítky FRB signálů z už dříve známého zdroje

8. 9. 2019

Čínský radioteleskop FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), který má největší vyplněnou anténu na světě, poprvé detekoval rádiový signál FRB. Astronomové zaměřili teleskop na už známý zdroj rychlých rádiových pulzů FRB121102, který byl poprvé objeven v roce 2012 a na rozdíl od většiny ostatních FRB signálů se opakuje. Čínský teleskop, jehož anténa je vystavěná přímo do skal na jihu země, má v průměru půl kilometru a byl spuštěn v roce 2016.

23. 8. 2019

Rádiové emise z blízkého magnetaru se svou strukturou podobají tajemným rychlým rádiovým pulzům FRBNeutronová hvězda s velmi silným magnetickým polem XTE J1810−197 je jeden z pouze čtyř známých magnetarů, které vysílají do vesmíru rádiové signály. Vědci je nyní analyzovali pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) a zjistili, že jejich struktura se podobá rychlým rádiovým pulzům FRB. Zatím se neví, co je zdrojem FRB signálů, magnetary jsou však jedním z vážných kandidátů.