Masivní exoplaneta u drobné hvězdy překvapila astronomy, je na svou hvězdu příliš velká

30. 9. 2019
Exoplanety Hvězdy

Astronomové našli u blízkého červeného trpaslíka masivní planetu. Je sice menší než Jupiter, ale v porovnání s hmotností svojí hvězdy je obří. Je dokonce tak velká, že není zřejmé, jak mohla u drobné hvězdy vzniknout. Vědci totiž doposud uvažovali, že tak velké planety vznikají pouze u větších hvězd.

Exoplaneta nese označení GJ 3512b a má poloviční hmotnost planety Jupiter. Obíhá hvězdu GJ 3512, která se nachází asi 30 světelných let od Slunce a která má zhruba 13 % hmotnosti Slunce.

Slunce má oproti Jupiteru víc než tisíckrát větší hmotnost, hvězda GJ 3512 je ale pouze 270x větší než její planeta b. Podobně velké planety mohou snadno vzniknout na okraji akrečního disku v jehož středu se rodí hvězdy. U menších hvězd by však nemělo zbývat dost materiálu na takový velký objekt.

Na své eliptické oběžné dráze se planeta po většinu svého roku, který trvá 204 dní, nachází blíž než Merkur. To napovídá o nestabilitě v tomto systému, protože jinak by byla oběžná dráha kruhová. Mohla by se zde například nacházet další planeta, která svou gravitací ovlivňuje oběžnou dráhu GJ 3512b.

Informace o hvězdě Gliese 3512

Poloměr
Gliese 3512 Červený trpaslík 0.12 0.2 2

25. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

U mladé hvězdy ve vzdálenosti 30 světelných let byla objevena exoplaneta velikosti NeptunuU mladé hvězdy AU Microscopii (AU Mic) se nachází exoplaneta AU Mic b o velikosti planety Neptun. V blízkosti Slunce je známo jen pár exoplanet obíhajících velmi mladou hvězdu. Tento nový objev umožní astronomům studii evoluce mladých hvězdných systémů, což jim na oplátku napoví, jak mohly vzniknout planety ve sluneční soustavě.

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdy

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdyPomocí přístroje ESPRESSO na teleskopu VLT se vědcům podařilo potvrdit existenci exoplanety Proxima Centauri b. Jde o nejbližší potvrzenou exoplanetu sluneční soustavě, která má navíc velikost podobnou Zemi, a vědce tedy velmi zajímá. Zároveň také změřili její parametry s vysokou přesností.

21. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci dvou velkých nově zrozených exoplanet u hvězdy PDS 70Mladá hvězda PDS 70 je obklopena protoplanetárním diskem, ve kterém astronomové pozorují jak se rodí nové planety. Už v roce 2018 se s pomocí teleskopu VLT podařilo zachytit objekty v disku, které připomínají rodící se exoplanety. Jejich existenci se nyní podařilo potvrdit pomocí teleskopu W. M. Keck.

14. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sklon oběžných drah exoplanet v systému TRAPPIST-1 není příliš odchýlený od rotace hvězdyAstronomům z Tokyo Institute of Technology se podařilo změřit rotaci hvězdy TRAPPIST-1, kolem které obíhá hned několik planet podobných Zemi. Vědci zjistili, že osa, kolem které rotuje hvězda, je podobná jako osy rovin, ve kterých obíhají hvězdu její planety, podobně jako je tomu u sluneční soustavy. Planetární systém TRAPPIST-1 astronomy velmi zajímá, obsahuje totiž zatím nejvíce objevených exoplanet, z nichž jsou všechny podobně velké jako Země.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Kepler-88 s unikátní rezonancí exoplanet byla objevena nová masivní planetaS pomocí teleskopu W.M. Keck Observatory na Havaji se astronomům podařilo objevit třetí exoplanetu u hvězdy Kepler-88. Jde nyní o největší planetu u této hvězdy ve vzdálenosti 1 200 světelných let, která je přírůstkem do planetárního systému s výjimečnou rezonancí planet, kde masivnější planeta ovlivňuje délku roku u menší z planet.

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železoNový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesemObjev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.