Saturn má nyní víc měsíců než Jupiter, pomohl mu nedávný objev 20 malých měsíců

8. 10. 2019
Saturn

Ještě donedávna měla nejvíce známých měsíců ve sluneční soustavě planeta Jupiter, a to 79. Nově však bylo objeveno hned 20 nových těles na oběžné dráze planety Saturn, která tak má nyní 82 měsíců. Objev se podařil týmu vědců vedených Scottem S. Sheppardem, který pracoval s teleskopem Subaru na Havaji. Stejný tým vědců objevil loni 12 nových měsíců u planety Jupiter.

Saturn, s prstenci

Nově objevené měsíce Saturnu mají všechny kolem 5 kilometrů v průměru a jsou většinou součástí jedné ze tří širších skupin měsíců s podobnými oběžnými drahami. Tyto skupiny měsíců mohly vzniknout například rozpadem většího tělesa.

Rodina Norů

17 z nově objevených objektů je na retrográdní oběžné dráze, tedy obíhají planetu v opačném směru, než je její rotace. Všechny jsou součástí rodiny Norů, která označuje retrográdní měsíce Saturnu ve vzdálenosti 13-21 milionů kilometrů. Trvá jim zhruba tři roky než obletí planetu.

Rodina Inuitů

2 prográdní měsíce, které obíhají planetu po směru její rotace, patří do rodiny Inuitů a doplňují tak pětici doposud známých objektů v této skupině. Tato tělesa obletí Saturn zhruba jednou za dva roky.

Rodina Galů

Poslední z nově objevených měsíců zřejmě patří do rodiny Galů, i když se z prográdních měsíců nachází výrazně nejdál od planety. Je tedy možné, že byl gravitační interakcí s jinými měsíci vystřelen dál od svých souputníků. Veřejnost bude mít možnost nové měsíce pojmenovat, podobně jako tomu bylo loni u nově objevených měsíců planety Jupiter. Podle toho, do jaké rodiny měsíc patří by měl dostat jméno ze severské, inuitske, nebo galské mytologie.

Další zprávy z kategorie Saturn

Za vysokými teplotami v atmosféře Saturnu by mohly být polární záře

9. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Za vysokými teplotami v atmosféře Saturnu by mohly být polární zářeV horních vrstvách atmosféry Saturnu jsou podobné teploty jako u Země. Není však zřejmé, proč tomu tak je: u Země za vysokými teplotami totiž stojí sluneční záření, které je u vnějších planet výrazně slabší. Podle nové studie by naměřené teploty u Saturnu mohly být vysvětleny polárními zářemi.

Nové simulace odhalují komplexní procesy v nitru ledového měsíce Saturnu

30. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nové simulace odhalují komplexní procesy v nitru ledového měsíce SaturnuTým vědců z SwRI (Southwest Research Institute) přišel s novým geologickým modelem, který ukazuje, že oxid uhličitý z nitra Enceladu by mohl vznikat na dně tamního oceánu. Počítačová simulace pracovala s analýzou obsahu gejzírů na jižním pólu měsíce, ze kterých uniká zmrzlá voda do volného prostoru na oběžné dráze planety Saturn. Výsledky výzkumu ukazují, že pod ledovou vrstvou Enceladu by se mohly odehrávat složitější procesy, než se původně uvažovalo.

4. 4. 2019

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

22. 1. 2019

Vědci konečně rozluštili záhadu jak dlouho trvá den na Saturnu, pomocí jeho prstencůVědcům se po dlouhé době podařilo s vysokou přesností určit dobu rotace planety Saturn kolem její vlastní osy. Doposud tento údaj vědcům unikal, a to i přes to, že kolem planety kroužila přes deset let vesmírná sonda Cassini. Její data nakonec přispěla k výsledku, který vědcům unikal dlouhá desetiletí. Den na Saturnu trvá 10 hodin, 33 minut a 38 sekund.

5. 12. 2018

Měsíc Saturnu Phoebe zřejmě pochází z okraje sluneční soustavy, má příliš mnoho izotopů deuteriaS pomocí nové metody, která určuje podíl izotopů jednotlivých chemických prvků na povrchu vzdálených těles, se vědcům podařilo potvrdit výjimečnost měsíce Phoebe v systému měsíců planety Saturn. Voda nacházející se na povrchu tohoto malého měsíce se liší od té, kterou lze nalézt jinde v okolí planety Saturn. Podle nálezu vědců jde o potvrzení teorie, že měsíc Phoebe nevznikl u planety ale daleko od Slunce v chladných oblastech Kuiperova pásu a možná ještě dál.

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

11. 11. 2018

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na EnceladuAmerická vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.

5. 9. 2018

Šestiúhelník na pólu Saturnu se k překvapení vědců promítá až do vyšších vrstev atmosféryUž v roce 1980 objevily sondy Voyager na severním pólu planety Saturn podivný útvar ve tvaru pravidelného šestiúhelníku. Až v novém století jej prozkoumala podrobněji sonda Cassini, která kolem Saturnu obíhala 12 let až do loňského září. Na konci mise Cassini vědci zjistili, že hexagon není pouze v oblacích, ale nachází se také vysoko nad nimi, ve stratosféře. To však odporuje tomu, co vědci o atmosféře Saturnu doposud věděli, horní hexagon by neměl existovat.