Van Allenovy sondy ukončily svou misi, při které studovaly pásy radiace obklopující Zemi

24. 10. 2019
Van Allenovy Sondy Země Vesmírné počasí

Planeta Země je obklopena dvěma pásy energetických částic známými jako Van Allenovy pásy. Od roku 2012 je studovala dvojice sond, které původně nesly označení Radiation Belt Storm Probes a teprve v průběhu mise dostaly jméno po objeviteli těchto pásů. I když byla jejich mise původně plánována na dva roky, sondy nakonec vydržely víc než třikrát déle. Jejich palivo však v posledních měsících došlo a jejich práce tak končí, v následujících letech shoří v atmosféře Země.

Van Allenovy sondy, trajektorie

Radiační pásy existují, protože energetické částice slunečního větru a kosmické záření je zachyceno magnetickým polem Země. Nebezpečné částice tedy nedorazí na povrch planety, jejich existence však může ohrozit vesmírné sondy nebo astronauty, kteří by jimi prolétali. Bylo tedy potřeba zjistit více o jejich intenzitě a případné proměnlivosti. A právě to byl úkol Van Allenových sond.

Mezi výsledky mise lze zařadit objev třetího radiačního pásu, který se dočasně objevuje při zvýšené sluneční aktivitě.

Dvojici sond však postupně došlo palivo a tak byly deaktivovány. Mise sondy A byla ukončena už v červenci a sonda B byla deaktivována 18. října. Aktuální oběžná dráha sond je postupně zavede zpět k Zemi, v jejíž atmosféře za 15 let shoří.