Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019
Exoplanety TESS Spitzer

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.

Planeta LHS 3844b obíhá velmi blízko svojí hvězdě, pouhých 0,0062 AU (Merkur obíhá Slunce ve vzdálenosti 0,4 AU). Vědci tedy očekávají, že má synchronní rotaci, při které svojí hvězdě nastavuje stále stejnou polokouli. Přivrácená hemisféra je tak vystavena vysokým teplotám, zatímco odvrácená strana není. Pokud by taková planeta měla atmosféru, vznikaly by v ní silné větry, které by teploty alespoň částečně vyrovnávaly.

Pomocí následných pozorování infračerveným teleskopem Spitzer však vědci zjistili, že výměna tepla mezi hemisférami téměř neprobíhá. Teplotní rozdíly mezi hemisférami jsou tak velké, jak je jen možné. Tato pozorování vylučují přítomnost atmosféry 10x hustější než má Země. S velmi vysokou pravděpodobností potom nemá planeta ani atmosféru s hustotou 1-10x větší než Země.

Exoplaneta LHS 3844b je tak první skalnatou planetou u červeného trpaslíka, která má vyloučenu existenci husté atmosféry pomocí přímých pozorování.

Informace o hvězdě LHS 3844

Poloměr
LHS 3844 Červený trpaslík 0.2 (zhruba 0.3) 1

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanety

3. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanetyEvropský vesmírný teleskop CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite) otevřel svůj poklop a začal pozorovat hvězdy. Do vesmíru vyletěl 18. prosince a postupně se dostával na svou cílovou oběžnou dráhu 700 km od Země. Během této doby operátoři mise z Bernské univerzity testovali všechny instrumenty na teleskopu. Úkolem teleskopu je zkoumání už známých exoplanet a změření jejich velikosti, které je klíčové pro určení dalších charakteristik.

31. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na nejteplejší známé exoplanetě je tak horko, že se v její atmosféře rozpadají i molekuly vodíkuKolem hvězdy KELT-9 ve vzdálenosti více než 600 světelných let obíhá masivní exoplaneta KELT-9b. Tato planeta obíhá svoji hvězdu tak blízko, že v její atmosféře panují extrémně vysoké teploty přes 4 000 °C. Vědci nyní pomocí počítačových simulací zjistili, že při těchto vysokých teplotách nastávají tak extrémní podmínky, že dochází k rozpadu molekul vodíku.

10. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobnou Zemi v obyvatelné zóněVesmírný teleskop TESS, který se soustředí na hledání blízkých exoplanet, našel svůj první úlovek velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy. Exoplaneta TOI 700 d obíhá malou hvězdu v takové vzdálenosti, která by za vhodných podmínek mohla umožnit existenci kapalné vody na jejím povrchu. Samotná velikost planety a vzdálenost od hvězdy však ještě neznamenají, že je planeta obyvatelná. Podobných planet však zatím nebylo nalezeno mnoho.

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Na oběžnou dráhu vyletěla evropská družice CHEOPS, která bude zkoumat už objevené exoplanetyRaketa Sojuz vynesla ve středu na oběžnou dráhu pětici družic, mezi nimi také novou misi na zkoumání exoplanet CHEOPS. Kromě tohoto teleskopu letěly do vesmíru také malé družice ANGELS, EyeSat, OPS-SAT a středně velká COSMO-SkyMed.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.