V meteoritech byl nalezen mimozemský cukr, mohl hrát roli při vzniku života na Zemi

21. 11. 2019
Meteority Život

Mezinárodnímu týmu vědců se podařilo nalézt komplexní organické sloučeniny v meteoritech. Jde konkrétně o ribózu, která je součástí RNA, a také o arabinózu a xylózu. Tyto komplexní sloučeniny byly objeveny v meteoritech s označením NWA 801 a Murchison - oba s vysokým obsahem uhlíku.

Už dříve byly v meteoritech nalezeny jiné komplexní chemické sloučeniny jako jsou aminokyseliny a komponenty DNA a RNA, cukry však doposud chyběly. Nález těchto sloučenin neznamená, že na meteoritech by snad panoval život, v dávné historii však mohly hrát důležitou roli při vzniku základních stavebních kamenů života na Zemi.

Podle vědců by objev mohl podporovat teorii, která předpokládá že RNA se vyvinula dříve než DNA, která ji následně nahradila.

Další zprávy z kategorie Meteority

5. 9. 2019

Meteorit nalezený v Austrálii obsahoval první známý přírodní výskyt vzácného mineráluPoblíž australského města Wedderburn byl v roce 1951 nalezen podivný balvan. Šlo o meteorit, který se nepodobal žádnému jinému. Od té doby jej vědci studují a snaží se o podivném kameni zjistit více. A poslední průzkum přinesl překvapení: meteorit obsahuje první známý přírodní výskyt minerálu edscottit.

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze Země

2. 5. 2019

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze ZeměBěhem úplného zatmění Měsíce letos v lednu zachytili astronomové malý záblesk. Po důkladném prozkoumání této události pak oznámili, že šlo ve skutečnosti o kolizi Měsíce s malým objektem. Podobné srážky se dějí relativně často, šlo však o první případ, kdy byla taková srážka zachycena během zatmění na video. Výsledky zkoumání tohoto nárazu byly prezentovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Nejstarší magnetický záznam ve sluneční soustavě pochází z meteoritu

7. 4. 2018

Nejstarší magnetický záznam ve sluneční soustavě pochází z meteorituVědci zjistili, že v minerálu olivín, který se vyskytuje v meteoritech, lze nalézt záznam magnetického pole přítomného při vzniku sluneční soustavy. Informace o magnetických polích z tohoto období mohou vědcům pomoci lépe pochopit, jak se sluneční soustava formovala v období, kdy kolem Slunce obíhal protoplanetární disk, ze kterého teprve později vznikly planety. Výzkumníci z Velké Británie, Německa a Norska prezentovali výsledky svého výzkumu v magazínu Nature Communicaations.

Vědci zkoumají meteorit z Marsu, který obsahuje neobvyklé množství vody

6. 1. 2013

Vědci zkoumají meteorit z Marsu, který obsahuje neobvyklé množství vodyVědecký tým vedený Carlem Ageem analyzuje meteorit, který podle nich obsahuje až 10x větší množství vody než je u těchto kamenů obvyklé. Meteorit NWA 7034 byl nalezen v roce 2011 v západní části Sahary a podle vědců je starý něco přes dvě miliardy let. Kámen má pocházet z Marsu, který v té době nacházel na počátku svého posledního geologického období, amazonian.

4. 1. 2012

Obří hora na povrchu Vesty je zřejmě zdrojem mnoha meteoritů dopadajících na ZemiMnohé z meteoritů, které dopadly na Zemi, zřejmě pochází z Vesty a vesmírná sonda Dawn na povrchu planetky našla horu, ze které meteority možná pochází. Na povrchu Vesty totiž dřímá více než 20 kilometrová hora (nazývaná South Polar Mountain), několikrát větší než Mount Everest, která zřejmě vznikla při srážce Vesty s dalším tělesem. Při této události byly do vesmíru vymrštěny horniny a prach, které od té doby bloudí sluneční soustavou.

Zítra brzy ráno můžete na obloze vidět první meteorický roj letošního roku - Quadrantidy

3. 1. 2012

Quadrantidy poskytují sice krátkou, zato intenzivní podívanou. Své jméno nesou po souhvězdí Quadrans Muralis, které se dnes už ale neuznává a nepoužívá. Hlavní podívaná je letos naplánovaná na středeční osmou hodinu ranní, což už bude u nás bohužel den, nicméně i několik hodin před rozbřeskem by mělo jít meteorickou spršku z našeho území pozorovat.

V pátek nás čeká vrchol meteorického deště Orionidů, pozůstatků Halleyovy komety

21. 10. 2011

Planeta Země prolétá zbytky materiálu zanechaného Halleyovou kometou, který když hoří v atmosféře, přináší lidem na povrchu známou jako meteorický déšť. Tento je známý jako Orionidy a objevuje se každý rok na přelomu října a listopadu. Už od druhého října můžete pozorovat noční oblohu a hledat padající hvězdy zdánlivě vylétající ze souhvězdí Orion. Orionidy by měly být aktivní až do 7. listopadu, nejčetnější by ale měly být tento pátek.