Vědcům se podařilo identifikovat teprve druhý miniměsíc při průletu atmosférou Země

5. 12. 2019
Země Měsíc Planetky (asteroidy)

Miniměsíce jsou malé objekty, které rotují kolem Země, někdy pouze dočasně. Není však známo, kolik jich ve skutečnosti je. Silná gravitace Země je někdy přitáhne k sobě a shoří v atmosféře, jindy jsou vymrštěny do hlubokého vesmíru. Australským vědcům se nyní podařilo zachytit zatím druhý miniměsíc při průletu atmosférou naší planety, první byl identifikován v roce 2014.

Měsíc

Měsíc snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru v roce 1992.

Miniměsíce (minimoons) nejsou běžné meteory nebo planetky, které k Zemi přiletí z hlubšího vesmíru a po zachycení gravitací naší planety shoří v její atmosféře. Jde o tělesa, která planetu obíhají podobně jako Měsíc, avšak často na méně stabilní dráze.

Aby astronomové rozpoznali miniměsíc od běžných meteorů, počítají s velkou přesností jejich dráhu, aby dokázali určit, zda se do atmosféry dostaly z hlubokého vesmíru, nebo z oběžné dráhy Země.

Další zprávy z kategorie Země

25. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená fosilie patří nejstaršímu známému živočichu s přední a zadní částí tělaTým vědců z University of California Riverside objevil v jižní Austrálii nejstaršího předka většiny dnešních zvířat včetně člověka. Jedná se o živočicha podobného červu s názvem Ikaria wariootia. Jde o nejstarší známé zvíře, které má přední a zadní část s otvory, mezi kterými je zažívací systém.

27. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

Nejstarší kráter po dopadu mimozemského tělesa se nachází v Austrálii, má víc než 2 miliardy let

30. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kráter Yarrabubba v západní Austrálii byl podle vědců vytvořen dopadem komety, nebo planetky před 2,229 miliardami let. Jedná se tak o nejstarší známý dopadový kráter na Zemi, který by mohl vědcům prozradit mnohé o době, ve které vznikl. V tomto období na naší planetě zrovna končilo období výrazné doby ledové, jehož konec by mohl mít s dopadem kráteru něco společného.

20. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nejhlubší místo na zemi je na Antarktidě, dosahuje 3,5 kilometru pod mořskou hladinuNová detailní mapa odhaluje povrch pod Denmanovým ledovcem na Antarktidě. Nachází se pod ním nejhlubší místo na pevnině, dno jednoho z kaňonů má hloubku až 3,5 kilometru pod povrchem moře. Dosavadní rekord držela oblast Mrtvého moře v Izraeli s hloubkou asi půl kilometru.

Reproduktory pod vodou pomohly přinést život do mrtvého korálového útesu

13. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Ve snaze obnovit život v prostředí korálových útesů vědci vyzkoušeli poměrně neortodoxní přístup. V odumřelých částech Velkého korálového útesu u pobřeží Austrálie pouštěli zvuky, které nahráli v oblastech zdravých útesů. Experiment se podařil a při přehrávání těchto zvuků se v oblasti vyskytovalo dvakrát větší množství ryb.

Geotermální jezera v Etiopii jsou tak extrémní prostředí, že v nich není žádný život

27. 11. 2019

Živé organismy mají neuvěřitelnou schopnost se adaptovat na různá prostředí. Zejména mikroorganismy byly nalezeny v téměř každém prostředí na Zemi, přesto existují místa, kde život neexistuje: jedním z nich jsou jezera v regionu Dallol v Etiopii.

24. 11. 2019

Podle nové studie jsou dopady jevu El Niňo výrazně silnější než v dobách před průmyslovou revolucíVýzkum vědců z Georgia Institute of Technology naznačuje, že jev El Niňo je silnější v několika posledních dekádách. Za posledních 50 let jsou extrémy počasí způsobené EL Niňem výrazně silnější než ty v předindustriálním věku. Podle vědců lze také očekávat v následujících desetiletích další zesilování těchto efektů.