Jeden z cílů mise Lucy planetka Eurybates má malý měsíc

11. 1. 2020
Lucy Hubble DART

Astronomům se s pomocí vesmírného teleskopu Hubble podařilo objevit malý měsíc u planetky Eurybates, která je jedním z cílů mise Lucy. Sonda, která by měla na svou dlouhou cestu vyrazit už v příštím roce, má prozkoumat hned sedm těles za oběžnou dráhou Marsu. Nově objevený měsíc u jedné z těchto planetek je tak zajímavým bonusem této mise.

Lucy, cesta vesmírné sondy

Lucy, cesta vesmírné sondy Plánovaná trajektorie vesmírné sondy Lucy k trojanům planety Jupiter.

Planetka Eurybates je jedním z trojanů planety Jupiter, tedy skupiny planetek, které obíhají Slunce na stejné oběžné dráze jako planeta, avšak nachází se před a za ní. Eurybates má asi 64 kilometrů v průměru, její nově objevený měsíc má v průměru zřejmě méně než kilometr.

Náznaky přítomnosti malého měsíce se objevily v datech z teleskopu Hubble už v roce 2018, následná pozorování z prosince 2019 a ledna tohoto roku pak její existenci potvrdila.

Malé měsíce u planetek nejsou žádnou výjimkou, vyskytují se poměrně často a vědce velmi lákají. Mohou jim totiž sdělit množství informací o historii obou těles, která se vzájemně obíhají, i o jejich vnitřní struktuře. Například cílem mise Hera je zkoumání následků kolize vesmírné sondy DART s malým měsícem planetky Didymos.

Další zprávy z kategorie Lucy

19. 9. 2019

Planetka Orus, která je jedním z cílů mise Lucy, byla poprvé pozorována při zákrytuMise Lucy, která má za cíl zkoumat trojany planety Jupiter, odletí na svou cestu už za dva roky. O šesti planetkách, které navštíví, toho však není příliš známo, NASA proto vyzvala vědeckou komunitu i běžné nadšence, aby se o nich pokusili dozvědět co nejvíce. A přesně to se povedlo při přechodu planetky Orus před vzdálenou hvězdou.

26. 3. 2019

Planeta Jupiter se zřejmě zrodila dál od Slunce, ukazuje na to rozmístění planetek v jejím okolí  Kde a jak vznikla planeta Jupiter? To je otázka kterou si položili autoři nové studie, která vyjde v magazínu Astronomy and Astrophysics. Její závěry naznačují, že největší planeta sluneční soustavy mohla vzniknout na jejím okraji jako skalnatý objekt podobný Zemi a postupně se potom posunula blíže Slunci a získala svou atmosféru. Naznačují to malé planetky, které obíhají Slunce na stejné oběžné dráze jako Jupiter, ale nacházejí se před a za ní.

4. 2. 2019

Sondu Lucy, která bude zkoumat trojanské planetky Jupiteru, vynese do vesmíru raketa Atlas VNASA vybrala raketu Atlas V pro vynesení vesmírné sondy Lucy do vesmíru v říjnu 2021. Cílem mise je historicky první průzkum trojanů planety Jupiter - jedná se o planetky, které obíhají Slunce na stejné oběžné dráze jako planeta, nacházejí se však před ní a za ní. Sonda proletí kolem celkem 7 těles, které jako první z blízka prozkoumá. Vědci si od nich slibují více informací o formování sluneční soustavy a třeba i role, kterou v ní hrála planeta Jupiter.