Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše

20. 1. 2020
Planetky (asteroidy) Sluneční soustava Venuše

Ze statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

Planetka 2020 AV2, oběžná dráha

Planetka s označením 2020 AV2 byla poprvé spatřena observatoří Palomar Transient Factory 4. ledna tohoto roku (tehdy dostala ještě dočasné označení ZTF09k5). Kromě její oběžné dráhy však není snadné o ní zjistit příliš mnoho dalších informací, pozorování podobných objektů totiž komplikuje jejich blízkost Slunci na obloze.

Podle odhadu astronomů má planetka 2020 AV2 několik kilometrů v průměru a Slunce oběhne za 151 dní.

K loňskému roku bylo ve sluneční soustavě známo na 792 000 planetek, tedy těles, která obíhají Slunce a nejsou planetami, ani měsíci nebo kometami. Mezi nimi je 21 známých objektů uvnitř oběžné dráhy Země (včetně 2020 AV2), jejich skupina je označována Atira, případně jsou označovány zkratkou IEO (Inner-Earth Objects).

Nově objevený objekt patří do zcela nové skupiny planetek, která dostala zatím neoficiální označení Vatira. Objevuje se také anglický výraz intervenusian objekt, který vychází z faktu, že planetka obíhá uvnitř oběžní dráhy Venuše.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

14. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky Bennu

18. 12. 2019

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky BennuPo roce zkoumání planetky Bennu vybrali vědci z NASA místo, odkud sonda OSIRIS-REx odeberu vzorky hornin, které následně dopraví na Zemi. Region s označením Nightingale vzešel ze čtyř kandidátů a poskytuje zajímavý vědecký přínos a zároveň bezpečný odběr vzorků. Nightingale se nachází uprostřed asi 140 metrů širokého kráteru na severní polokouli planetky.

Evropská mise Hera má zelenou, bude zkoumat následky kolize americké vesmírné sondy s planetkou

6. 12. 2019

Na zasedání ministrů členských zemí evropské vesmírné agentury ESA v Seville minulý týden byla mimo jiné schválena mise HERA k planetce Didymos. Tu několik let předtím navštíví americká sonda DART, která narazí do jejího malého měsíce Didymoon. Úkolem evropské sondy má být zkoumání následků této kolize.

5. 12. 2019

Vědcům se podařilo identifikovat teprve druhý miniměsíc při průletu atmosférou ZeměMiniměsíce jsou malé objekty, které rotují kolem Země, někdy pouze dočasně. Není však známo, kolik jich ve skutečnosti je. Silná gravitace Země je někdy přitáhne k sobě a shoří v atmosféře, jindy jsou vymrštěny do hlubokého vesmíru. Australským vědcům se nyní podařilo zachytit zatím druhý miniměsíc při průletu atmosférou naší planety, první byl identifikován v roce 2014.

31. 10. 2019

Nová pozorování ukazují, že čtvrté největší těleso pásu asteroidů Hygeia má kulatý tvarPlanetka Hygeia obíhá Slunce v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Jde o čtvrtý největší objekt v této oblasti s průměrem zhruba 430 kilometrů. Ještě donedávna vědci předpokládali, že má oválný tvar s osami 350 a 500 kilometrů v průměru, nová pozorování teleskopem VLT s instrumentem SPHERE však ukazují, že tvar planetky je kulatý. Hygeia by se tak mohla stát zatím nejmenší trpasličí planetou ve sluneční soustavě.

NASA chystá nový teleskop: bude hledat planetky, u kterých hrozí kolize se Zemí

28. 9. 2019

Podle odhadů do dneška lidstvo identifikovalo na 30 % objektů s minimální velikostí 140 metrů v okolí naší planety. Tyto planetky jsou označovány jako NEO (Near Earth Objects) a jejich kolize s naší planetou je v porovnání s ostatními poměrně vysoká, protože jejich oběžné dráhy často kříží tu, po které obíhá Slunce naše planeta. NASA nyní plánuje vyvinout nový teleskop, který by byl schopný identifikovat většinu zbylých objektů v našem okolí, a dokázal by navíc zhodnotit míru nebezpečí, které pro naši planetu mohou představovat.

20. 9. 2019

Objekt, který se v srpnu srazil s planetou Jupiter, byl zřejmě z kamene a železaAnalýza záblesku, který byl detekován v srpnu v atmosféře planety Jupiter, ukazuje na srážku se skalnatou planetkou obsahující také železo. Při události byla uvolněna zhruba polovina energie jako při rozpadu meteoru v atmosféře nad ruským městem Čejlabinsk v roce 2013. Závěry analýzy byly prezentovány na EPSC-DPS setkání v Ženevě.