Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše

20. 1. 2020
Planetky (asteroidy) Sluneční soustava Venuše

Ze statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

Planetka 2020 AV2, oběžná dráha

Planetka s označením 2020 AV2 byla poprvé spatřena observatoří Palomar Transient Factory 4. ledna tohoto roku (tehdy dostala ještě dočasné označení ZTF09k5). Kromě její oběžné dráhy však není snadné o ní zjistit příliš mnoho dalších informací, pozorování podobných objektů totiž komplikuje jejich blízkost Slunci na obloze.

Podle odhadu astronomů má planetka 2020 AV2 několik kilometrů v průměru a Slunce oběhne za 151 dní.

K loňskému roku bylo ve sluneční soustavě známo na 792 000 planetek, tedy těles, která obíhají Slunce a nejsou planetami, ani měsíci nebo kometami. Mezi nimi je 21 známých objektů uvnitř oběžné dráhy Země (včetně 2020 AV2), jejich skupina je označována Atira, případně jsou označovány zkratkou IEO (Inner-Earth Objects).

Nově objevený objekt patří do zcela nové skupiny planetek, která dostala zatím neoficiální označení Vatira. Objevuje se také anglický výraz intervenusian objekt, který vychází z faktu, že planetka obíhá uvnitř oběžní dráhy Venuše.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenostiV sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometěTeleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetek

18. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetekV datech z Dark Energy Survey (DES) se vědcům podařilo identifikovat na 300 planetek, které obíhají Slunce za oběžnou drahou planety Neptun. Je mezi nimi také více než stovka nově objevených objektů patřících do sluneční soustavy, o kterých doposud nikdo nevěděl.

27. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

14. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky Bennu

18. 12. 2019

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky BennuPo roce zkoumání planetky Bennu vybrali vědci z NASA místo, odkud sonda OSIRIS-REx odeberu vzorky hornin, které následně dopraví na Zemi. Region s označením Nightingale vzešel ze čtyř kandidátů a poskytuje zajímavý vědecký přínos a zároveň bezpečný odběr vzorků. Nightingale se nachází uprostřed asi 140 metrů širokého kráteru na severní polokouli planetky.

Evropská mise Hera má zelenou, bude zkoumat následky kolize americké vesmírné sondy s planetkou

6. 12. 2019

Na zasedání ministrů členských zemí evropské vesmírné agentury ESA v Seville minulý týden byla mimo jiné schválena mise HERA k planetce Didymos. Tu několik let předtím navštíví americká sonda DART, která narazí do jejího malého měsíce Didymoon. Úkolem evropské sondy má být zkoumání následků této kolize.