Nejstarší kráter po dopadu mimozemského tělesa se nachází v Austrálii, má víc než 2 miliardy let

30. 1. 2020
Země Geologie ve vesmíru Meteority

Kráter Yarrabubba v západní Austrálii byl podle vědců vytvořen dopadem komety, nebo planetky před 2,229 miliardami let. Jedná se tak o nejstarší známý dopadový kráter na Zemi, který by mohl vědcům prozradit mnohé o době, ve které vznikl. V tomto období na naší planetě zrovna končilo období výrazné doby ledové, jehož konec by mohl mít s dopadem kráteru něco společného.

Planeta Země prošla během 4,5 miliard let své existence několika dobami ledovými s různou intenzitou. A právě před zhruba dvěma miliardami let končilo jedno z období, kdy byla naše planeta celá pokryta ledovou vrstvou - tzv. Hurónské zalednění.

Kráter Yarrabubba má 70 kilometrů na šířku a mohl být vytvořen dopadem tělesa o průměru kolem 7 kilometrů. Pokud byla oblast dopadu pokrytá ledem, při dopadu se do atmosféry uvolnilo obrovské množství vodní páry, která by působila jako skleníkový plyn a postupně by přispívala k opětovnému zahřátí planety.

Podobně staré krátery není na Zemi jednoduché identifikovat, protože povrch naší planety se neustále přetváří. Konkrétně kráter Yarrabubba byl rozpoznán jako kráter teprve v roce 2003. Jeho stáří však nebylo ihned zřejmé, vědci jej určili analýzou minerálů, které v kráteru našli.

Předchozí rekord držel 300 kilometrů široký kráter Vredefort Dome v Jihoafrické republice, podle vědců je starý něco málo přes 2 miliardy let.

Další zprávy z kategorie Země

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenostiV sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.

20. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nová studie odhaduje pravděpodobnost vzniku jednoduchého života a civilizací ve vesmíruMožnost existence života mimo Zemi lidstvo odjakživa fascinovala. Mimozemský život však není snadné na velkou vzdálenost najít, vědci se proto zabývají pravděpodobností jeho existence. V nově publikované studii se profesor David Kipping pokusil tuto pravděpodobnost odhadnout. Jeho výzkum ukazuje, že za vhodných podmínek by mohl život na planetách vznikat relativně snadno, horší už je to se životem inteligentním.

Globální ochlazení před 4 tisíci lety umožnilo rozšíření rýže v Asii

18. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Globální ochlazení před 4 tisíci lety umožnilo rozšíření rýže v AsiiVýznamné globální ochlazení, které nastalo před 4 200 roky, zřejmě přispělo k evoluci nových variant rýže a také k jejímu rozšíření v Asii. Vyplývá to z rekonstrukce migrace rýže napříč kontinentem, kterou vědci provedli zkoumáním genomu 1 400 odrůd rýže.

Zemské jádro přichází o těžké izotopy železa v nově popsaném procesu

14. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Zemské jádro přichází o těžké izotopy železa v nově popsaném procesuNový výzkum naznačuje dosud neznámý proces, jehož prostřednictvím by mohly unikat izotopy železa z jádra planety. Vědci pozorovali chování izotopů v prostředích s různými teplotami, aby simulovali přechod mezi horkým zemským jádrem a pláštěm s nižšími teplotami. Nový výzkum vnáší světlo do evoluce planet a seismologie.

2. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda BepiColombo za několik dní využije gravitace naší planety pro svou cestu k MerkuruKontroloři evropsko-japonské mise BepiColombo se připravují na gravitační asistenci Země, při které sonda využije gravitace a pohybu naší planety pro úpravu své trajektorie. K největšímu přiblížení sondy dojde 10. dubna v 6:25 ráno našeho času, kdy se přiblíží na pouhých 12 700 kilometrů od povrchu.

25. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená fosilie patří nejstaršímu známému živočichu s přední a zadní částí tělaTým vědců z University of California Riverside objevil v jižní Austrálii nejstaršího předka většiny dnešních zvířat včetně člověka. Jedná se o živočicha podobného červu s názvem Ikaria wariootia. Jde o nejstarší známé zvíře, které má přední a zadní část s otvory, mezi kterými je zažívací systém.

27. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.