Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanety

3. 2. 2020
CHEOPS Vesmírné sondy Exoplanety

Evropský vesmírný teleskop CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite) otevřel svůj poklop a začal pozorovat hvězdy. Do vesmíru vyletěl 18. prosince a postupně se dostával na svou cílovou oběžnou dráhu 700 km od Země. Během této doby operátoři mise z Bernské univerzity testovali všechny instrumenty na teleskopu. Úkolem teleskopu je zkoumání už známých exoplanet a změření jejich velikosti, které je klíčové pro určení dalších charakteristik.

CHEOPS, teleskop pro pozorování exoplanet

CHEOPS, teleskop pro pozorování exoplanet Ilustrace teleskopu CHEOPS, který bude mít za úkol pozorování už dříve objevených exoplanet a určování jejich přesných velikostí.

CHEOPS

CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite) je společná mise ESA a Švýcarské vesmírné agentury. Jde o malý teleskop s průměrem 32 centimetrů, který bude měřit velikost známých exoplanet. K určení velikosti bude teleskop využívat tranzitu, kdy planeta přechází před svojí hvězdou. Primární část mise je plánována na 3,5 roku.

Krátce po vypuštění teleskopu v prosinci loňského roku bylo důkladně testováno spojení se Zemí. 8. ledna byl spuštěn palubní počítač a začalo ověřování fungování všech zařízení teleskopu. Zatím vše proběhlo bez sebemenších problémů.

29. ledna potom byl poslán příkaz k otevření poklopu samotného teleskopu, Během minut přišla zpět zpráva, že vše proběhlo podle plánu. V následujících dvou měsících bude teleskop kalibrován pomocí pozorování hvězd.

První snímky by mohly dorazit na Zemi do dvou týdnů.

Další zprávy z kategorie CHEOPS

Teleskop CHEOPS je připraven zahájit vědecké operace

19. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop CHEOPS je připraven zahájit vědecké operacePo třech měsících testů je vesmírný teleskop CHEOPS připraven začít své vědecké operace a pozorovat exoplanety. Během ověřování správného fungování se teleskop zaměřil na několik konkrétních hvězd a pozoroval jejich světlo. Vědci poté analyzovali výsledky a ověřovali přesnost vědeckých instrumentů. Teleskop vše zvládl na výbornou.

18. 12. 2019

Na oběžnou dráhu vyletěla evropská družice CHEOPS, která bude zkoumat už objevené exoplanetyRaketa Sojuz vynesla ve středu na oběžnou dráhu pětici družic, mezi nimi také novou misi na zkoumání exoplanet CHEOPS. Kromě tohoto teleskopu letěly do vesmíru také malé družice ANGELS, EyeSat, OPS-SAT a středně velká COSMO-SkyMed.

28. 11. 2018

ESA vybrala startovací okno pro nový teleskop na pozorování už objevených exoplanetEvropská vesmírná agentura (ESA) vybrala startovací okno pro misi CHEOPS, která bude mít za cíl zkoumat už dříve objevené exoplanety. Do vesmíru by nový teleskop měl letět z kosmodromu Kourou na ruské raketě Sojuz mezi 15. říjnem a 14. listopadem 2019 společně s italskou družicí Cosmo-SkyMed. Cheops po oddělení doletí sám na oběžnou dráhu ve výši 700 kilometrů, kde bude operovat. Teleskop aktuálně prochází testováním ve Španělsku.

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivo

31. 10. 2018

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivoPrvní vesmírný teleskop dedikovaný pro hledání exoplanet byl odstaven. Kepler vyletěl do vesmíru v březnu 2009 a plánovalo se, že jeho mise bude trvat tři a půl roku a nové exoplanety měl hledat v souhvězdí Labutě. Nakonec hledal potenciální planety po celé hvězdné obloze 9 let a našel tisíce kandidátů. Dosloužil 30. října, když mu došlo palivo, bude nyní dále obíhat Slunce na stejné oběžné dráze jako Země.

27. 10. 2012

ESA plánuje vesmírný teleskop na zkoumání známých exoplanet, Mise CHEOPS odstartuje v roce 2017ESA v roce 2017 vypustí na oběžnou dráhu malý teleskop, který bude zkoumat už známé exoplanety. Podobně jako například Kepler bude zkoumat záři blízkých hvězd a zkoumat přechody exoplanet, které světlo hvězdy nepatrně tlumí. Astronomové tak chtějí zpřesnit informace o známých planetách a zjistit více o formování a evoluci planet a planetárních systémů.