Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

14. 2. 2020
Planetky (asteroidy) NEO DART

27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

Planetka 2020 BX12

Planetka 2020 BX12 Malá planetka zachycená radioteleskopem Arecibo v únoru 2020.

Primární planetka 2020 BX12 má asi 165 metrů v průměru a ve vzdálenosti 360 metrů ji obíhá měsíc, který má asi 70 metrů. Vzájemně se planetky podle odhadu vědců oběhnou jednou za 45-50 hodin.

Planetka patří do skupiny potenciálně nebezpečných planetek NEO (Near Earth Asteroids), astronomové proto vypočítali její oběžnou dráhu. Podle jejich propočtů by se v následujícím století neměla Zemi přiblížit víc než tomu bylo nyní.

Binární planetky jsou ve sluneční soustavě poměrně běžné. Podle odhadů NASA má zhruba 15 % větších planetek nějakého menšího souputníka. Jednu z takových, Didymos, budou například zkoumat mise DART a Hera - společný projekt NASA a ESA.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetek

18. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetekV datech z Dark Energy Survey (DES) se vědcům podařilo identifikovat na 300 planetek, které obíhají Slunce za oběžnou drahou planety Neptun. Je mezi nimi také více než stovka nově objevených objektů patřících do sluneční soustavy, o kterých doposud nikdo nevěděl.

27. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

20. 1. 2020

Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy VenušeZe statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky Bennu

18. 12. 2019

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky BennuPo roce zkoumání planetky Bennu vybrali vědci z NASA místo, odkud sonda OSIRIS-REx odeberu vzorky hornin, které následně dopraví na Zemi. Region s označením Nightingale vzešel ze čtyř kandidátů a poskytuje zajímavý vědecký přínos a zároveň bezpečný odběr vzorků. Nightingale se nachází uprostřed asi 140 metrů širokého kráteru na severní polokouli planetky.

Evropská mise Hera má zelenou, bude zkoumat následky kolize americké vesmírné sondy s planetkou

6. 12. 2019

Na zasedání ministrů členských zemí evropské vesmírné agentury ESA v Seville minulý týden byla mimo jiné schválena mise HERA k planetce Didymos. Tu několik let předtím navštíví americká sonda DART, která narazí do jejího malého měsíce Didymoon. Úkolem evropské sondy má být zkoumání následků této kolize.

5. 12. 2019

Vědcům se podařilo identifikovat teprve druhý miniměsíc při průletu atmosférou ZeměMiniměsíce jsou malé objekty, které rotují kolem Země, někdy pouze dočasně. Není však známo, kolik jich ve skutečnosti je. Silná gravitace Země je někdy přitáhne k sobě a shoří v atmosféře, jindy jsou vymrštěny do hlubokého vesmíru. Australským vědcům se nyní podařilo zachytit zatím druhý miniměsíc při průletu atmosférou naší planety, první byl identifikován v roce 2014.

31. 10. 2019

Nová pozorování ukazují, že čtvrté největší těleso pásu asteroidů Hygeia má kulatý tvarPlanetka Hygeia obíhá Slunce v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Jde o čtvrtý největší objekt v této oblasti s průměrem zhruba 430 kilometrů. Ještě donedávna vědci předpokládali, že má oválný tvar s osami 350 a 500 kilometrů v průměru, nová pozorování teleskopem VLT s instrumentem SPHERE však ukazují, že tvar planetky je kulatý. Hygeia by se tak mohla stát zatím nejmenší trpasličí planetou ve sluneční soustavě.