Kosmické záření z vnějšku sluneční soustavy ovlivňuje atmosféru Titanu

19. 2. 2020
Titan Atmosféry planet

Vědci za použití observatoře ALMA našli stopy reakcí, které v atmosféře Titanu vyvolávají paprsky kosmického záření. Toto záření k největšímu měsíci planety Saturn přichází z vnějšku sluneční soustavy a vede ke vzniku organických molekul. Jde o první pozorování tohoto procesu, který vědcům ukazuje, co se vše může v husté atmosféře Titanu odehrávat.

Titan

Titan druhý největší měsíc sluneční soustavy obíhá kolem planety Saturn

Další zprávy z kategorie Titan

Měsíc Titan se vzdaluje Saturnu 100x rychleji než se doposud předpokládalo

10. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Měsíc Titan se vzdaluje Saturnu 100x rychleji než se doposud předpokládaloPomocí dvou nových metod se vědcům podařilo spočítat rychlost, s jakou se od planety Saturn vzdaluje její největší měsíc Titan. Oproti dosavadním odhadům se Titan vzdaluje až stokrát rychleji. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Astronomy.

NASA pošle na Titan létající dron, který bude zkoumat tamní hustou atmosféru i jezera

28. 6. 2019

Americká vesmírná agentura NASA ve čtvrtek oznámila výběr nové mise k realizaci. Létající sonda Dragonfly bude zkoumat největší měsíc planety Saturn Titan, který má velmi hustou atmosféru a jezera na svém povrchu. K Saturnu by měla stříbra sonda odletět v roce 2026 a dorazí ke svému cíli v roce 2034.

27. 12. 2017

Finalisté mezi budoucími misemi NASA: návrat vzorků hornin z komety, nebo dron na TitanAmerická vesmírná agentura vybrala dva finalisty mezi misemi, které by se měly uskutečnit v polovině dvacátých let v rámci programu New Frontiers, jehož součástí je například také mise New Horizons. Jednou z těchto misí, které se budou ucházet o realizaci, je CAESAR, při které by měla robotická sonda navštívit kometu 67P a přivézt z ní vzorky zpátky na Zemi, další je potom robotický dron DRAGONFLY, který by brázdil nebe Titanu, největšího měsíce planety Saturn.

23. 11. 2017

Výrazně chladnější oblasti atmosféry Titanu jsou způsobeny složením jeho husté atmosféryZ dat z orbitální sondy Cassini vědci zjistili, že na jižním pólu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, existuje v zimě velmi chladná oblast, která dosahuje teplot až mínus 153 °C. Důvod její existence si však nedokázali vysvětlit, podobné chování totiž neznají u žádné z planet sluneční soustavy. Nová studie naznačuje, že by tento jev mohl být způsoben chemickými procesy v atmosféře, způsobenými látkami s minoritním zastoupením.

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorky

24. 3. 2015

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorkyPrůzkum Titanu se společně s průzkumem Europy dostává do popředí snah NASA a jiných vesmírných agentur na další desetiletí. Mise NASA k Europě dostala s novým plánovaným rozpočtem NASA na fiskální rok 2016 nový impuls a stále více se také mluví o misi na Titan, největší měsíc Saturnu. Kolem Saturnu sice stále ještě obíhá umělá družice Cassini, ta však kolem Titanu prolétává jednou za několik měsíců a jen těžko nahlédne pod hladinu tamních jezer. To by mohla změnit speciální ponorka určená k hlubinnému průzkumu Titanu, animaci její práce zveřejnila na serveru Youtube NASA prostřednictvím Goddardova vesmírného střediska.

15. 12. 2014

Písečné duny na Titanu jsou vytvářené silnějšími větry než se doposud předpokládaloJedním z dominantních typů povrchu na Titanu jsou duny. Na největším měsíci planety Saturn vytváří útvary nazývané Cat scratches, které se táhnou tisícovky kilometrů. Mají ale špatnou orientaci, jdou proti větrům převažujícím větrům vanoucím z východu. Netvoří je totiž východní větry. Podle nové studie publikované v magazínu Nature vznikají při rovnodennosti, která nastává dvakrát za 30 let, kdy dochází k turbulentním změnám v husté atmosféře měsíce.

7. 12. 2014

Poslední průlet Cassini kolem Titanu odhalil hloubku největšího jezera Kraken MareVesmírná sonda Cassini pokračuje v průzkumu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, který je specifický svou hustou atmosférou a velkými jezery na svém povrchu. Při posledním, srpnovém průletu kolem tohoto zmrzlého světa u planety Saturn se Cassini podařilo změřit hloubku největšího jezera na severním pólu, které dostalo název Kraken Mare, podle bájného mořského monstra. Jezera a řeky na Titanu jsou tvořena kapalnými uhlovodíky, které na tomto měsíci vytvářejí koloběh podobný tomu vodnímu na Zemi. Titan se tak podobá Zemi více než většina planet v naší sluneční soustavě, podle vědců by podmínky na Titanu dokonce mohly být srovnatelné s těmi na Zemi před miliony let.