Nová studie odhaluje nové elektronové skupenství hmoty

20. 2. 2020
Energie Částicová fyzika

Tým vědců vedený Megan Briggemanovou publikoval v magazínu Science studii, která se zaměřuje na jednodimenzionální vodivost, při které elektrony putují vodivým materiálem ve skupině namísto samostatně. Dochází tak k tzv. balistické vodivosti, při které skupiny elektronů cestují v jednom směru bez rozptylu. V takové situaci materiál nevydává při vedení proudu žádné teplo.

V běžných vodičích a polovodičích putují elektrony samostatně. I když cestují všechny v jednom obecném směru, dochází k určité míře jejich rozptýlení. Oproti tomu v materiálech LaAIO3 nebo SrTiO3, které vědci nazývají balistické materiály, se pohybují spíše jako auta na dálnici. Elektrony v těchto materiálech tvoří skupiny po dvou až pěti a chovají se jako zcela samostatné částice.

Další zprávy z kategorie Energie

Byl spuštěn nejvýkonnější evropský laser, nachází se kousek od Prahy

3. 7. 2018

V pondělí 2. července spustili vědci ve výzkumném centru ELI Beamlines v Dolních Břežanech kousek od Prahy jeden z nejvýkonnějších laserů na celém světě. Laser L3-HAPLS má petawattový výkon a dokáže generovat 3,3 pulzy za sekundu po dobu jedné hodiny. Maximální doba trvání jednoho pulzu je 27 femtosekund. Slavnostnímu spuštění předcházela kontrola mezinárodním týmem odborníků, která ověřila funkčnost a splnění specifikací laseru.

Laserové pulsy generují elektřinu rychleji než jakákoliv jiná metoda

1. 7. 2018

Vezměte si ultratenké vlákno skla, 1000x tenčí než je lidský vlas a propojte si ním dva vodiče. Když jej zasáhnete laserovým pulsem, který trvá pouhou femtosekundu (0,000 000 000 000 001 s), začnou se dít neobvyklé věci. Sklo je transformováno do materiálu, který se chová jako kov, a laser generuje elektrický proud, a to rychleji než jinými metodami. Výsledky výzkumu vědců z University of Rochester byly publikovány v magazínu Nature Communications.

Vědci vytvořili novou kvantovou částici s vlastnostmi kulového blesku

5. 3. 2018

Vědci na Amherst College (USA) a Aalto University (FIN) vytvořili poprvé třídimenzionální skyrmion v Boseho-Einsteinově kondenzátu. Skyrmion je částice, která byla teoreticky předpovězena před 40 lety, ale až nyní se ji podařilo prokázat empiricky. Tato částice má určité vlastnosti podobné kulovému blesku a vědci chtějí s pomocí tohoto výzkumu nejen poznat lépe tento fenomén, ale také zjistit, zda by nešel využít například ve fúzních reaktorech.

Australská vláda rozdá solární panely a baterie domácnostem ve snaze vytvořit obří elektrárnu

7. 2. 2018

Kolem padesáti tisíc domácností má obdržet solární panely a baterie, které budou propojeny a vytvoří tak největší virtuální elektrárnu na světě. Podle nového vládního plánu bude pro domácnosti vše zdarma, celý projekt bude financován z prodané přebytečné energie, kterou propojený systém vyrobí. Plán přichází po úspěšném zapojení největší baterie na světě, která dokáže zásobovat až třicet tisíc domácností.

Vodíkovo-borová termojaderná fúze by mohla být na dosah, je bezpečná a generuje elektřinu přímo

19. 12. 2017

Termojaderná fúze pomocí laseru, která nevytváří žádný radioaktivní odpad, je podle vědců na dosah. Alespoň podle Heinricha Hora, který se svým týmem publikoval studii ve vědeckém magazínu Laser and Particle Beams. Na australské New South Wales University se věnují zkoumání vodíkovo-borové fúze, která nepoužívá radioaktivní látky, žádné radioaktivní látky nevytváří a generuje elektřinu přímo, bez potřeby převádět ji z tepelné energie pomocí turbín jako je tomu u jiných přístupů.

Na Univerzitě v Scheffieldu vyvinuli solární buňky ve spreji, sníží náklady na výrobu panelů

6. 8. 2014

Vědcům na univerzitě v Scheffieldu se podařilo vyvinout první perovskitové solární buňky, které se aplikují pomocí spreje. Posouvají tak dále vývoj v rychle se rozvíjející oblasti fotovoltaických panelů, které produkují elektřinu ze slunečního záření. Objev by měl v budoucnu přinést snížení nákladů na výrobu a instalaci solárních panelů.

Nový americký urychlovač NDCX-II bude zkoumat jadernou fúzi za pomoci paprsku iontů

12. 5. 2012

Nedávno dokončený urychlovač NDCX-II (Neutralized Drift Compression Experiment druhé generace) bude mít speciální úkol, vytvářet kvalitní, kompaktní paprsek těžkých iontů na daný cíl. Snahou vědců, kteří s urychlovačem pracují, je udělat nové objevy v oblasti termojaderné fúze.