Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsíc

27. 2. 2020
Země Planetky (asteroidy) NEO

Naši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

Země, modrá a kulatá

Země, modrá a kulatá Fotografie Země pořízená nejnovějším satelitem NASA pro pozorování Země Suomi NPP (pojmenovaný podle amerického vědce Verner E. Suomiho). Snímek byl pořízen přístrojem VIIRS (Visible/Infrared Imager Radiometer Suite), který je jedním z několika zařízení na palubě vesmírné sondy, jejímž úkolem je z polární oběžné dráhy detailně zkoumat atmosféru země, její klima a pomáhat ve zpřesnění předpovědi počasí.

Nově objevený miniměsíc s označením 2020 CD3 má zhruba 2-3 metry v průměru. Oběžnou dráhu naší planety by měl podle propočtu astronomů opustit v dubnu tohoto roku.

Jediný další známý miniměsíc Země nese označení 2006 RH120 a obíhal naši planetu v letech 2006-2007. Kromě toho byly také zachyceny objekty procházející atmosférou, jejichž trajektorie napovídá, že do ní vstoupily z oběžné dráhy a šlo tedy zřejmě také o miniměsíce.

Vědci považují miniměsíce za jedinečnou příležitost, jak prozkoumat planetky obíhající Slunce na podobné oběžné dráze jako Země (NEO, Near-Earth Asteroids). Když obíhají Zemi, jsou dostatečně blízko na to, aby k nim byla vyslána sonda. Odpadla by tak často roky dlouhé cesta k takovým objektům.

Další zprávy z kategorie Země

2. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda BepiColombo za několik dní využije gravitace naší planety pro svou cestu k MerkuruKontroloři evropsko-japonské mise BepiColombo se připravují na gravitační asistenci Země, při které sonda využije gravitace a pohybu naší planety pro úpravu své trajektorie. K největšímu přiblížení sondy dojde 10. dubna v 6:25 ráno našeho času, kdy se přiblíží na pouhých 12 700 kilometrů od povrchu.

25. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená fosilie patří nejstaršímu známému živočichu s přední a zadní částí tělaTým vědců z University of California Riverside objevil v jižní Austrálii nejstaršího předka většiny dnešních zvířat včetně člověka. Jedná se o živočicha podobného červu s názvem Ikaria wariootia. Jde o nejstarší známé zvíře, které má přední a zadní část s otvory, mezi kterými je zažívací systém.

Nejstarší kráter po dopadu mimozemského tělesa se nachází v Austrálii, má víc než 2 miliardy let

30. 1. 2020

Kráter Yarrabubba v západní Austrálii byl podle vědců vytvořen dopadem komety, nebo planetky před 2,229 miliardami let. Jedná se tak o nejstarší známý dopadový kráter na Zemi, který by mohl vědcům prozradit mnohé o době, ve které vznikl. V tomto období na naší planetě zrovna končilo období výrazné doby ledové, jehož konec by mohl mít s dopadem kráteru něco společného.

20. 12. 2019

Nejhlubší místo na zemi je na Antarktidě, dosahuje 3,5 kilometru pod mořskou hladinuNová detailní mapa odhaluje povrch pod Denmanovým ledovcem na Antarktidě. Nachází se pod ním nejhlubší místo na pevnině, dno jednoho z kaňonů má hloubku až 3,5 kilometru pod povrchem moře. Dosavadní rekord držela oblast Mrtvého moře v Izraeli s hloubkou asi půl kilometru.

Reproduktory pod vodou pomohly přinést život do mrtvého korálového útesu

13. 12. 2019

Ve snaze obnovit život v prostředí korálových útesů vědci vyzkoušeli poměrně neortodoxní přístup. V odumřelých částech Velkého korálového útesu u pobřeží Austrálie pouštěli zvuky, které nahráli v oblastech zdravých útesů. Experiment se podařil a při přehrávání těchto zvuků se v oblasti vyskytovalo dvakrát větší množství ryb.

Geotermální jezera v Etiopii jsou tak extrémní prostředí, že v nich není žádný život

27. 11. 2019

Živé organismy mají neuvěřitelnou schopnost se adaptovat na různá prostředí. Zejména mikroorganismy byly nalezeny v téměř každém prostředí na Zemi, přesto existují místa, kde život neexistuje: jedním z nich jsou jezera v regionu Dallol v Etiopii.

24. 11. 2019

Podle nové studie jsou dopady jevu El Niňo výrazně silnější než v dobách před průmyslovou revolucíVýzkum vědců z Georgia Institute of Technology naznačuje, že jev El Niňo je silnější v několika posledních dekádách. Za posledních 50 let jsou extrémy počasí způsobené EL Niňem výrazně silnější než ty v předindustriálním věku. Podle vědců lze také očekávat v následujících desetiletích další zesilování těchto efektů.