Nově objevená kometa Atlas by se mohla v příštích měsících stát zářivější než Venuše

26. 3. 2020
Komety

Kometa ATLAS (C/2019 Y4) byla objevena koncem prosince loňského roku. Od svého objevení její zářivost postupně narůstá a svítí víc, než astronomové na začátku očekávali. V době své největší zářivosti na konci května by mohla být jasnější než Venuše.

Kometa ATLAS

Kometa ATLAS Kometa ATLLAS v zelené barvě uprostřed obrázku vyfocená japonským astronomem Hisayoshi Kato.

Dnes už je kometa ATLAS pozorovatelná s běžným dalekohledem a je možné, že bude stále zářivější. Do konce března se bude nacházet v souhvězdí Velkého vozu, poté se posune do souhvězdí Persea a v červnu bude prolétat Orionem. Kometa tedy bude dobře pozorovatelná ze severní polokoule a tedy i z našeho území.

Kometa ATLAS zřejmě navštívila vnitřní část sluneční soustavy naposledy před několika tisíce lety. Letos se nejvíce přiblíží Slunci 31. března a kolem Země proletí nejblíže 23. května ve vzdálenosti 0,25 AU.

Další zprávy z kategorie Komety

4. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov se rozpadá, snímky z Hubblova teleskopu ukazují dva objektyNová pozorování komety I2/Borisov vesmírným teleskopem Hubble ukazují změny v jejím jádru po průletu kolem Slunce. Na snímcích z 28. a 30. března je jasně vidět protáhnuté jádro komety, které se skládá ze dvou samostatných komponent.

Mezihvězdná kometa Borisov se možná rozpadne ještě než opustí sluneční soustavu

25. 3. 2020

Mezihvězdná kometa Borisov se možná rozpadne ještě než opustí sluneční soustavuAstronomové pozorující mezihvězdnou kometu 2I/Borisov na cestě sluneční soustavou zpozorovali dva kometární ocasy a zvýšení zářivosti. Prostřednictvím těchto ocasů kometa ztrácí materiál a soudržnost a je možné že dojde k jejímu rozpadu.

7. 2. 2020

Sonda Rosetta pozorovala kometu 67P jak mění svou barvu z červené na modrou a zase zpětEvropská sonda Rosetta strávila dva roky na oběžné dráze komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Během tohoto času se povrch komety výrazně proměnil v závislosti na vzdálenosti od Slunce. Nová studie publikovaná v magazínu Nature odhaluje, jaké procesy vedly k tomu, že kometa i její ocas postupně měnily barvu mezi namodralou a načervenalou.

Vesmírný teleskop TESS zachytil krátkodobou erupci plynů na kometě 46P/Wirtanen

15. 12. 2019

Vesmírný teleskop TESS zachytil krátkodobou erupci plynů na kometě 46P/WirtanenZa pomoci dat z teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) mohli astronomové pozorovat zvýšenou produkci prachu, ledu a plynů z komety 46P/Wirtanen, která se koncem roku 2018 přiblížila Slunci. Jde o nejdetailnější pozorování tohoto úkazu, který navíc doposud nebyl pozorován od začátku.

Během dvou let ve vesmíru dostala družice LISA Pathfinder 54 zásahů od mikrometeoritů

1. 12. 2019

Mise LISA Pathfinder měla mezi lety 2015-2017 prokázat fungování konceptu na detekci gravitačních vln ve vesmíru. Aby sonda dosáhla vyžadované citlivosti, musela udržovat přesnou pozici a orientaci. Sebemenší odchylka tedy byla pomocí trysek ihned korigována. Vědci nyní podrobně zanalyzovali všechny případy, kdy byla sonda mírně vychýlena dopadem mikrometeoritů, aby zmapovali jejich rozložení v regionu kudy se sonda pohybovala.

Nový snímek mezihvězdné komety 2I/Borisov, do jejího ocasu by se Země vešla 12x

28. 11. 2019

Nový snímek mezihvězdné komety 2I/Borisov, do jejího ocasu by se Země vešla 12xAstronomové z Yale University zachytili mezihvězdnou kometu 2I/Borisov v zatím největším detailu. Využili k tomu teleskop W. M. Keck na Havaji a jeho spektrometr. Kometa se zatím stále přibližuje Slunci a jak se zahřívá její kóma se stále zvětšuje. Dnes už dosahuje na délky přes 160 000 kilometrů a je tedy několikrát větší než Země, která má 6378 kilometrů v poloměru.

Analýza ocasu mezihvězdné komety 2I/Borisov naznačuje přítomnost molekul vody

31. 10. 2019

Analýza ocasu mezihvězdné komety 2I/Borisov naznačuje přítomnost molekul vodySpektroskopická analýza slunečního světla odráženého od nedávno objevené mezihvězdné komety 2I/Borisov ukazuje na přítomnost molekul vody v jejím ocasu. Závěry vědců tak prozatím ukazují kometu jako velmi podobnou kometám, které pochází ze sluneční soustavy. V dřívějších pozorováních už vědci detekovali také další sloučeniny známé z místních komet, kyanid a oxid uhelnatý.