Magnetické pole Marsu existovalo déle než se doposud předpokládalo

5. 5. 2020
Mars Magnetismus MAVEN Atmosféry planet

Mars měl globální magnetické pole dřív, než se původně uvažovalo a vydrželo také déle. Vyplývá to ze závěrů nové studie, která pracovala s daty z orbitální sondy MAVEN. Podle této studie obklopovalo Mars globální magnetické pole nejméně v období mezi 4,5 a 3,7 miliardami let. Ztráta globálního magnetického pole zřejmě v minulosti vedla ke zmizení atmosféry Marsu.

Mars, magnetický ocas

Mars, magnetický ocas Koncepce magnetických interakcí planety Mars. Modré čáry reprezentují sporadické magnetické pole Marsu, žluté jsou magnetické čáry od Slunce nesené slunečními větry. Červenou barvou jsou pak znázorněny čáry magnetického ocasu Marsu. Při interakci magnetického pole planety a slunečních větrů dochází k rekonexi, znázorněné na obrázku světlými záblesky.

Analýzou magnetismu některých oblastí rudé planety vědci dříve odhadli, že magnetické pole mohlo obklopovat Mars v období mezi 4,3 a 4,2 miliardami let. Naopak u několika oblastí, jejichž stáří bylo určeno na 3,9 miliard let, to vypadalo, že silné magnetické pole už neexistovalo.

Dřívější data pochází převážně z orbitální sondy Mars Global Surveyor, která obíhala planetu v období od roku 1999 do 2006 ve výšce kolem 400 kilometrů. Nová data jsou ze sondy MAVEN, která je u Marsu od roku 2014 a přibližuje se až na 135 kilometrů od povrchu planety.

Nová data ze sondy MAVEN nyní ukazují, že jiná oblast (Lucus Planum), která je 3,7 miliard let stará, vznikla v přítomnosti globálního magnetického pole. Důsledky tohoto zjištění mohou být různé magnetické pole planety mohlo mizet a zase se objevovat, nebo mohlo být u některých oblastí vymýceno dopady meteoritů.

Jedna věc je ale celkem zřejmá, přesnější data ze sondy MAVEN ukazují, že magnetické pole planety existovalo až do období před 3,7 miliardami let.

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopek

1. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopekNa snímcích Marsu z vesmírné sondy Mars Express s po dvou letech znovu objevil 1 800 kilometrů dlouhý mrak, který zdánlivě vychází ze sopky Arsia Mons. Žádná sopka na Marsu však není aktivní, mrak vzniká jiným než vulkanickým způsobem.

31. 7. 2020 (novější než zobrazený článek)

Proleťte se nad kráterem Jezero na Marsu, kam ve čtvrtek odletěla sonda s roverem PerseveranceVe čtvrtek odletěla do vesmíru raketa Atlas V s roverem Perseverance, který míří na Mars. Na sousední planetě přistane 18. února příštího roku v kráteru Jezero. Právě nad tímto místem se můžete proletět v novém videu poskládaném ze snímků z orbitální sondy Mars Express.

Rover Perseverance odletěl k Marsu, veze s sebou také malou helikoptéru

29. 7. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rover Perseverance odletěl k Marsu, veze s sebou také malou helikoptéruRaketa Atlas V úspěšně vynesla do vesmíru kapsli, která dopraví k Marsu rover Perseverance (dříve označovaný jako Mars 2020). Ve 14:48 našeho času bylo potvrzeno oddělení kapsle od posledního stupně rakety. Kapsle, které zůstalo jméno Mars 2020, dopraví rover i s helikoptérou Ingenuity na Mars začátkem příštího roku.

8. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Oběžná dráha jednoho z měsíců Marsu naznačuje dávnou existenci prstence kolem planetyVědci ze SETI institutu a Purdue University zjistili, že jediný způsob, jak vysvětlit sklon oběžné dráhy měsíce Deimos, je existence prstence kolem Marsu před miliardami let.

30. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mapa elektrických proudů v okolí Marsu ukazuje, jak planeta přichází o svou atmosféruPo pěti letech od vstupu sondy MAVEN na oběžnou dráhu Marsu vznikla z nasnímaných dat mapa elektrických proudů v atmosféře planety a jejího okolí. Data ze sondy vědcům poskytují informace o tom jak prostřednictvím slunečních větrů vznikají elektrické proudy, které vytváří magnetické pole planety a které vedou k postupné ztrátě atmosféry planety.

Rover Curiosity našel na Marsu horniny, které mohly vzniknout v zamrzlém jezeře

22. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu horniny, které mohly vzniknout v zamrzlém jezeřeRover Curiosity od roku 2012 studuje horniny v kráteru Gale na Marsu. Některé z nich podle vědců mohly vzniknout v průběhu chladnějšího období, v jezeře pokrytém ledovou vrstvou. Zatím není zřejmé, zda to bylo při nějaké chladnější epizodě uprostřed teplejších období, nebo až poté, co planeta přišla o podstatnou část své atmosféry a výrazně se ochladila. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Astronomy.

Simulace jádra Marsu v budoucnu pomůže určit jeho složení

17. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Simulace jádra Marsu v budoucnu pomůže určit jeho složeníVědci z University of Tokyo vyvinuli experiment, který simuluje podmínky v jádru planety Mars. Pomocí speciálního přístroje vytvořili tlak 13 gigapascalů a teplotu 1 500 °C a tomuto prostředí vystavili slitinu železa a síry, o které se domnívají, že by mohla tvořit podstatnou část jádra Marsu.