Sklon oběžných drah exoplanet v systému TRAPPIST-1 není příliš odchýlený od rotace hvězdy

14. 5. 2020
Exoplanety Hvězdy

Astronomům z Tokyo Institute of Technology se podařilo změřit rotaci hvězdy TRAPPIST-1, kolem které obíhá hned několik planet podobných Zemi. Vědci zjistili, že osa, kolem které rotuje hvězda, je podobná jako osy rovin, ve kterých obíhají hvězdu její planety, podobně jako je tomu u sluneční soustavy. Planetární systém TRAPPIST-1 astronomy velmi zajímá, obsahuje totiž zatím nejvíce objevených exoplanet, z nichž jsou všechny podobně velké jako Země.

Exoplanety systému TRAPPIST-1

Exoplanety systému TRAPPIST-1 Porovnání velikostí exoplanet systému TRAPPIST-1 vzdáleného asi 40 světelných let od sluneční soustavy. Povrchy planet v této ilustraci odpovídají tomu, jaký charakter by která z nich mohla mít. Dvě planety nejbližší hvězdě by mohly mít roztavený povrch se sopkami a lávou. Planety TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1e by mohly mít podmínky vhodné pro život. Zbylé vnější planety budou pravděpodobně velmi chladné.

K pozorování pohybu hvězdy vědci použili teleskop Subaru, kterým zkoumali její světlo při tranzitu tří ze sedmi jejích exoplanet. Toto světlo se liší, když planeta přechází před okrajem hvězdy, který se zrovna dostává do pozice směřující k pozorovateli, od situace, kdy planeta blokuje světlo od hrany, která naopak z našeho výhledu postupně mizí (Rossiter-McLaughlinův efekt). Podobné měření bylo prováděno už dříve u jiných hvězd, nikdy však s takto malými exoplanetami.

Informace o hvězdě TRAPPIST-1

Poloměr
TRAPPIST-1 Červený trpaslík 0.09 0.1 7

21. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci dvou velkých nově zrozených exoplanet u hvězdy PDS 70Mladá hvězda PDS 70 je obklopena protoplanetárním diskem, ve kterém astronomové pozorují jak se rodí nové planety. Už v roce 2018 se s pomocí teleskopu VLT podařilo zachytit objekty v disku, které připomínají rodící se exoplanety. Jejich existenci se nyní podařilo potvrdit pomocí teleskopu W. M. Keck.

13. 5. 2020

U hvězdy Kepler-88 s unikátní rezonancí exoplanet byla objevena nová masivní planetaS pomocí teleskopu W.M. Keck Observatory na Havaji se astronomům podařilo objevit třetí exoplanetu u hvězdy Kepler-88. Jde nyní o největší planetu u této hvězdy ve vzdálenosti 1 200 světelných let, která je přírůstkem do planetárního systému s výjimečnou rezonancí planet, kde masivnější planeta ovlivňuje délku roku u menší z planet.

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železoNový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.

6. 5. 2020

Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesemObjev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.

21. 4. 2020

Astronomové se pokusili vyfotit exoplanetu u nejbližší hvězdy, mohla by mít velké prstenceKolem hvězdy Proxima Centauri, která se nachází Slunci nejblíže, pravděpodobně obíhají alespoň dvě exoplanety. K planetě Proxima Centauri b, která byla objevena v roce 2016, přibyla na začátku letošního roku ještě zatím nepotvrzená exoplaneta c, obě byly objeveny prostřednictvím pozorování pohybu hvězdy. Exoplanetu Proxima c se nyní astronomové pokusili pozorovat přímo, výsledky však nebyly zcela jednoznačné.

20. 4. 2020

V datech z teleskopu Kepler se ukrývala exoplaneta svou velikostí a teplotou podobná ZemiVědeckém týmu vedenému Andrewem Vandeburgem se podařilo objevit v datech z mise Kepler novou exoplanetu Kepler-1649c. Tato planeta je o pouhých 6 % větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně svojí hvězdy. Hvězda Kepler je malý červený trpaslík ve vzdálenosti zhruba 300 světelných let.

Teleskop CHEOPS je připraven zahájit vědecké operace

19. 4. 2020

Teleskop CHEOPS je připraven zahájit vědecké operacePo třech měsících testů je vesmírný teleskop CHEOPS připraven začít své vědecké operace a pozorovat exoplanety. Během ověřování správného fungování se teleskop zaměřil na několik konkrétních hvězd a pozoroval jejich světlo. Vědci poté analyzovali výsledky a ověřovali přesnost vědeckých instrumentů. Teleskop vše zvládl na výbornou.