Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskem

25. 5. 2020
Galaxie ALMA Raný vesmír

Galaxie, které pozorujeme v dnešním vesmíru, vznikaly postupně a své aktuální hmotnosti dosáhly relativně nedávno v porovnání se stářím vesmíru. To však neplatí pro nově identifikovanou galaxii DLA0817g, astronomové ji pozorují v dávném vesmíru a už tehdy dosahovala uctivé hmotnosti. Jde zároveň o nejvzdálenější galaxii s rotujícím diskem, která kdy byla pozorována.

Galaxie DLA0817g

Galaxie DLA0817g Snímek galaxie DLA0817g v rádiovém spektru zachycený observatoří ALMA.

K objevu přispěla pozorování observatoře ALMA a výsledky byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature.

Díky obrovské vzdálenosti k nám světlo od tohoto objektu letí miliardy let. Galaxii DLA0817g (označovanou také jako Wolfův disk) tak vědci pozorují v době pouze 1,5 miliardy let po velkém třesku. Při odhadovaném stáří vesmíru 13,8 miliard let je to v jeho úplném počátku.

Doposud pozorované galaxie v tomto období mají zcela jiný tvar a většinou chaotickou strukturu. Podle vědců totiž vznikaly hlavně prostřednictvím kolizí menších galaxií a oblaků plynů. Struktura takto zrozených galaxií se stabilizovala většinou až 6 miliard let po velkém třesku.

Podle Xaviera Prochasky, který se na studii podílel, mohla galaxie DLA0817g vzniknout postupným absorbováním plynů ze svého okolí. Právě to by mohlo vést k jejímu tvaru a hmotnosti.

Zkoumání teleskopy VLA a Hubble navíc ukazují na intenzivní míru zrodu nových hvězd v této galaxii. Nově hvězdy v této galaxii v tomto období vznikaly až 10x více než dnes v Mléčné dráze.

Další zprávy z kategorie Galaxie

26. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Detekce zbytkové radiové galaxie by mohla vědcům napovědět o aktivitách supermasivních černých děrVědci z Jihoafrické republiky a Indie objevili pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) novou zbytkovou radiovou galaxii. Jde o galaxii, která měla aktivní galaktické jádro (AGN), které produkovalo silné rádiové vlny, postupně se však jeho aktivita uklidnila a galaxie tak vstoupila do tzv. zbytkové fáze. Studiem těchto galaxií chtějí vědci pochopit celý cyklus života rádiových galaxií.

Rozdílná rotace galaxií napříč vesmírem naznačuje jeho možnou rotaci

9. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rozdílná rotace galaxií napříč vesmírem naznačuje jeho možnou rotaciAnalýza více než 200 tisíc spirálových galaxií odhalila nečekané spojení mezi směrem jejich rotace a možnou uspořádanou strukturou vesmíru. Podle autorů nové studie by jejich nová zjištění mohla naznačovat, že nově zrozený vesmír po velkém třesku rotoval.

Astronomové objevili v raném vesmíru vzácný typ prstencové galaxie

27. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili v raném vesmíru vzácný typ prstencové galaxieV raném vesmíru před 10,8 miliardami let objevili vědci zvláštní galaxii: nejde o disk, nebo jiný shluk hvězd, ale prstenec s prázdným středem. Podobné galaxie už byly pozorovány v blízkosti, nikdy však ve velké vzdálenosti (a tedy v dávné době).

Teleskop MeerKAT pomohl objasnit původ tzv. galaxií-X

11. 5. 2020

Teleskop MeerKAT pomohl objasnit původ tzv. galaxií-XMnohé galaxie mají enormní proudy rádiového záření vycházející z jejich středu. Většinou jde o dva proti sobě stojící proudy, které chrlí radiaci do mezigalaktického prostoru. Některé galaxie však mají tyto proudy ve tvaru písmene X a vědci si nebyli jistí, co to způsobuje. Podle nových pozorování teleskopem MeetKAT by tento tvar mohl být způsoben tím, že se vymrštěný materiál vrací zpět k jádru galaxie.

13. 2. 2020

První pravidelně se opakující signál FRB napovídá více o svém zatím stále neznámém zdrojiRychlé rádiové pulzy FRB známe jen pár let a vědci zatím neví, co je způsobuje. Některé signály byly zachyceny pouze jednou, jiné se opakují. Novým dílkem do této skládačky je signál FRB 180916, je totiž prvním, který se opakuje pravidelně. Kromě toho byl tento signál vysledován do galaxie vzdálené 500 milionů světelných let, což z něj činí signál nejbližší.

U nejbližšího kvazaru byl detekován molekulární kyslík

12. 2. 2020

U nejbližšího kvazaru byl detekován molekulární kyslíkU nejbližšího známého kvazaru v jádru galaxie Markarian 231 byla nalezena přítomnost molekulárního kyslíku. Tento nález vědcům přibližuje složení prostředí jader galaxií, ve kterých se nachází aktivní supermasivní černá díra. Jde navíc o první detekci molekulárního kyslíky mimo naši galaxii.

První počítačová simulace, která ukazuje vznik galaxií bez temné hmoty

11. 2. 2020

První počítačová simulace, která ukazuje vznik galaxií bez temné hmotyVědcům z univerzit v Praze, Bonnu a Štrasburgu se podařilo vytvořit první počítačovou simulaci, ve které vznikají galaxie bez přítomnosti temné hmoty. Temná hmota má být podle teorií zodpovědná mimo jiné za prvotní shlukování hmoty po velkém třesku, které vedlo ke vzniku prvních galaxií. Nicméně stále neexistuje přímý důkaz její existence a někteří vědci se pokouší vysvětlit pozorované chování vesmíru jinými cestami.