V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020
Planetky (asteroidy) Komety Jupiter

Teleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

Jupiter

Jupiter Největší planeta sluneční soustavy má poloměr zhruba 70 tisíc kilometrů (Země má 6 378 km). Slunce obíhá ve vzdálenosti 4,95 - 5,46 AU (Země má 1 AU).

Při objevu ocasu planetky v červnu loňského roku se zdálo, že jde o novou kometu s eliptickou oběžnou dráhou. Dlouhodobá pozorování však ukázala, že se jedná o jednoho z trojanů planety Jupiter.

Ocas planetky vypovídá o přítomnosti volatilního materiálu, pravděpodobně ledu, který se dostává na povrch a uniká do vesmíru. Jenže trojanské planetky u Jupiteru, pokud měly na povrchu nějaký led, o něj měly už dávno přijít. Zůstává tedy otázkou, co činí planetku 2019 LD2 odlišnou od ostatních.

Pošle vědců by ocas planetky mohl být způsoben nedávnou kolizí s jiným objektem, která odkryla podpovrchový led. Další možností je, že jde o objekt nedávno zachycený gravitací planety Jupiter, který má ještě pořád dost ledu na svém povrchu.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenostiV sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetek

18. 3. 2020

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetekV datech z Dark Energy Survey (DES) se vědcům podařilo identifikovat na 300 planetek, které obíhají Slunce za oběžnou drahou planety Neptun. Je mezi nimi také více než stovka nově objevených objektů patřících do sluneční soustavy, o kterých doposud nikdo nevěděl.

27. 2. 2020

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

14. 2. 2020

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

20. 1. 2020

Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy VenušeZe statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky Bennu

18. 12. 2019

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky BennuPo roce zkoumání planetky Bennu vybrali vědci z NASA místo, odkud sonda OSIRIS-REx odeberu vzorky hornin, které následně dopraví na Zemi. Region s označením Nightingale vzešel ze čtyř kandidátů a poskytuje zajímavý vědecký přínos a zároveň bezpečný odběr vzorků. Nightingale se nachází uprostřed asi 140 metrů širokého kráteru na severní polokouli planetky.

Evropská mise Hera má zelenou, bude zkoumat následky kolize americké vesmírné sondy s planetkou

6. 12. 2019

Na zasedání ministrů členských zemí evropské vesmírné agentury ESA v Seville minulý týden byla mimo jiné schválena mise HERA k planetce Didymos. Tu několik let předtím navštíví americká sonda DART, která narazí do jejího malého měsíce Didymoon. Úkolem evropské sondy má být zkoumání následků této kolize.