Astronomové objevili v raném vesmíru vzácný typ prstencové galaxie

27. 5. 2020
Galaxie Raný vesmír

V raném vesmíru před 10,8 miliardami let objevili vědci zvláštní galaxii: nejde o disk, nebo jiný shluk hvězd, ale prstenec s prázdným středem. Podobné galaxie už byly pozorovány v blízkosti, nikdy však ve velké vzdálenosti (a tedy v dávné době).

Galaxie, prstencová

Tvar galaxie R5519 je zřejmě výsledkem dávné kolize s jinou galaxií, která ji připravila o její střed. Zůstalo tak prázdné torzo připomínající donut.

Galaxie má napříč asi 42 tisíc světelných let a díra uprostřed má v průměru 18 tisíc světelných let. Ve zbylém prstenci probíhá intenzivní produkce nových hvězd.

Galaxie R5519 zřejmě vznikla v kolizi s jinou, která jí doslova proletěla skrz. Předtím šlo zřejmě o diskovou galaxii s uspořádanou strukturou a tenkým diskem. V tomto období však byly uspořádané galaxie vzácné, objevovat se začaly až zhruba po dalších 3 miliardách let.

Další zprávy z kategorie Galaxie

26. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Detekce zbytkové radiové galaxie by mohla vědcům napovědět o aktivitách supermasivních černých děrVědci z Jihoafrické republiky a Indie objevili pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) novou zbytkovou radiovou galaxii. Jde o galaxii, která měla aktivní galaktické jádro (AGN), které produkovalo silné rádiové vlny, postupně se však jeho aktivita uklidnila a galaxie tak vstoupila do tzv. zbytkové fáze. Studiem těchto galaxií chtějí vědci pochopit celý cyklus života rádiových galaxií.

Rozdílná rotace galaxií napříč vesmírem naznačuje jeho možnou rotaci

9. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rozdílná rotace galaxií napříč vesmírem naznačuje jeho možnou rotaciAnalýza více než 200 tisíc spirálových galaxií odhalila nečekané spojení mezi směrem jejich rotace a možnou uspořádanou strukturou vesmíru. Podle autorů nové studie by jejich nová zjištění mohla naznačovat, že nově zrozený vesmír po velkém třesku rotoval.

Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskem

25. 5. 2020

Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskemGalaxie, které pozorujeme v dnešním vesmíru, vznikaly postupně a své aktuální hmotnosti dosáhly relativně nedávno v porovnání se stářím vesmíru. To však neplatí pro nově identifikovanou galaxii DLA0817g, astronomové ji pozorují v dávném vesmíru a už tehdy dosahovala uctivé hmotnosti. Jde zároveň o nejvzdálenější galaxii s rotujícím diskem, která kdy byla pozorována.

Teleskop MeerKAT pomohl objasnit původ tzv. galaxií-X

11. 5. 2020

Teleskop MeerKAT pomohl objasnit původ tzv. galaxií-XMnohé galaxie mají enormní proudy rádiového záření vycházející z jejich středu. Většinou jde o dva proti sobě stojící proudy, které chrlí radiaci do mezigalaktického prostoru. Některé galaxie však mají tyto proudy ve tvaru písmene X a vědci si nebyli jistí, co to způsobuje. Podle nových pozorování teleskopem MeetKAT by tento tvar mohl být způsoben tím, že se vymrštěný materiál vrací zpět k jádru galaxie.

13. 2. 2020

První pravidelně se opakující signál FRB napovídá více o svém zatím stále neznámém zdrojiRychlé rádiové pulzy FRB známe jen pár let a vědci zatím neví, co je způsobuje. Některé signály byly zachyceny pouze jednou, jiné se opakují. Novým dílkem do této skládačky je signál FRB 180916, je totiž prvním, který se opakuje pravidelně. Kromě toho byl tento signál vysledován do galaxie vzdálené 500 milionů světelných let, což z něj činí signál nejbližší.

U nejbližšího kvazaru byl detekován molekulární kyslík

12. 2. 2020

U nejbližšího kvazaru byl detekován molekulární kyslíkU nejbližšího známého kvazaru v jádru galaxie Markarian 231 byla nalezena přítomnost molekulárního kyslíku. Tento nález vědcům přibližuje složení prostředí jader galaxií, ve kterých se nachází aktivní supermasivní černá díra. Jde navíc o první detekci molekulárního kyslíky mimo naši galaxii.

První počítačová simulace, která ukazuje vznik galaxií bez temné hmoty

11. 2. 2020

První počítačová simulace, která ukazuje vznik galaxií bez temné hmotyVědcům z univerzit v Praze, Bonnu a Štrasburgu se podařilo vytvořit první počítačovou simulaci, ve které vznikají galaxie bez přítomnosti temné hmoty. Temná hmota má být podle teorií zodpovědná mimo jiné za prvotní shlukování hmoty po velkém třesku, které vedlo ke vzniku prvních galaxií. Nicméně stále neexistuje přímý důkaz její existence a někteří vědci se pokouší vysvětlit pozorované chování vesmíru jinými cestami.