Desetina lithia v naší glaxii pochází z hvězdných explozí

4. 6. 2020
Nova Hvězdy Velký třesk Mléčná dráha

Tým vědců vedený astrofyzikem Sumnerem Starrfieldem z Arizona State University zjistil, že velká část lithia v naší galaxii pochází z explozí označovaných jako klasické novy. Pro svůj výzkum vědci zkombinovali teorii, laboratorní studie a přímá pozorování. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astrophysical Journal.

Nova V906

Lithium je nejlehčí alkalický kov, který se používá hojně v bateriích a v keramice. Část dnešního lithia vznikla společně s vodíkem a heliem při velkém třesku, část vzniká v supernovách a asi desetina z toho, co se dnes nachází v Mléčné dráze (asi 1 000 hmotností Slunce), vznikla v novách.

Klasické novy jsou hvězdné exploze vznikající v binárních systémech s bílým trpaslíkem a větší hvězdou hlavní posloupnosti. Bílý trpaslík svou gravitací nasává materiál ze sousední hvězdy a tento proces vede k explozi známé jako nova.