Protáhlé útvary na měsíci Ganymede by mohly být součástí největšího kráteru ve sluneční soustavě

10. 8. 2020
Ganymede

Povrch největšího měsíce planety Jupiter je pokrytý různými geologickými útvary. Mezi nimi jsou údolí a tektonické zlomy, které by mohly být součástí větší struktury: obřího impaktního kráteru. Snímky z vesmírných sond Voyager a Galileo ukazují, že mnohé z těchto protáhlých útvarů tvoří kruh rozkládající se napříč celým měsícem. Pokud se skutečně jedná o kráter, šlo by o největší takovou strukturu v celé sluneční soustavě.

Ganymede

Ganymede Největší měsíc sluneční soustavy krouží kolem planety Jupiter. Je o 8 % větší než planeta Merkur a kolem své mateřské planety obletí jednou za 8 dní. Snímek pořídila sonda Voyager 2.

Na základě simulací vědci odhadují, že kráter mohl vzniknout při srážce Ganymede s tělesem, které mělo v poloměru kolem 150 kilometrů. Zkoumané geologické útvary by mohly být nejstarší prvky na povrchu tohoto měsíce. Nachází se totiž v tmavém terénu, který je posetý krátery (na rozdíl od světlejšího terénu, ve kterém tolik kráterů není a je tedy mladší).

Tektonické zlomy a údolí v tmavém terénu po celém měsíci jsou orientovány tak, že tvoří neúplné kruhy kolem jediného bodu na povrchu. Podobný útvar se vyskytuje také na Kalisto, dalším měsíci planety Jupiter - kráter Valhalla má poloměr 1 900 kilometrů a byl doposud největším takovým kráterem ve sluneční soustavě. Nový kráter na Ganymede má 7 800 kilometrů v poloměru.

Více informací o Ganymede bude mít za úkol získat vesmírná sonda JUICE, jejíž start je naplánován na rok 2022 a k Jupiteru by měla přiletět v roce 2029.

Další zprávy z kategorie Ganymede

16. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Měsíce planety Jupiter se zahřívají a kromě samotné planety za to může také jejich vzájemná interakceMěsíce planety Jupiter jsou teplejší, než odpovídá jejich vzdálenosti od Slunce. Tento efekt byl doposud připisován masivní planetě, jejíž gravitace na měsíce působí. Podle nové studie však svůj podíl na zahřívání mají i měsíce samotné. Platí to zejména pro měsíce Io, Europa, Ganymede a Kalisto, které jsou ze 79 známých měsíců Jupitera největší.

11. 2. 2019

JUICE: jak poletí evropská sonda k Jupiteru? Využije gravitační síly 4 různých planetV květnu 2022 by se měla vydat na svou cestu k planetě Jupiter evropská sonda JUICE. Jejím cílem nicméně není samotná planeta ale její měsíce, zejména potom Ganymede, na jehož oběžnou dráhu sonda nakonec vstoupí. Evropská vesmírná agentura začátkem února zveřejnila animaci, která ukazuje dlouhou a složitou cestu sondy k Jupiteru. Cesta zabere 7 let a bude vyžadovat 5 gravitačních asistencí kolem čtyř planet, včetně Jupiteru samotného.

11. 9. 2018

JUICE: první evropská mise k planetě Jupiter prochází prvními testy pro ověření technologiíEvropská vesmírná agentura ESA společně se společností Airbus pokračují v přípravě mise JUICE, která vyšle sofistikovanou vesmírnou sondu k planetě Jupiter. Aktuálně probíhá testování na zjednodušeném modelu sondy (Thermal Development Model, TDM), při kterém se ověřuje dopad okolních teplot na sondu a její přístroje. Vývoj je teprve na začátku, nicméně podle ESA zatím vše směřuje k plánovanému startu mise v roce 2022.

Měsíc Ganymede generuje masivní magnetické vlny

9. 8. 2018

Měsíc Ganymede generuje masivní magnetické vlnyData ze sondy Galileo naznačují, že magnetické pole měsíce Ganymede generuje silné magnetické vlny, které urychlují částice na vysoké rychlosti. Magnetické pole největšího měsíce ve sluneční soustavě interaguje s magnetickým polem Jupiteru a vytváří tak vlny až milionkrát silnější než je běžné v okolí této planety. Analýza dat z let 1995-2003 byla nedávno publikována v magazínu Nature Communications.

2. 5. 2018

Nové informace z průletu sondy Galileo magnetosférou měsíce Ganymede před 22 letyV nové studii, která vyšla ve vědeckém magazínu Geophysical Research Letters, jsou prezentována data z prvního průletu vesmírné sondy Galileo kolem Ganymede, největšího měsíce planety Jupiter. Data z prvního průletu sondy v roce 1996 kolem jediného měsíce ve sluneční soustavě s vlastním magnetickým polem totiž nebyla nikdy prezentována. Vědci se nyní podívali na stav magnetického pole Ganymede zaznamenaný před více než dvaceti lety.

Pozorování Hubblova teleskopu poukazují na slaný podpovrchový oceán na Ganymede

23. 3. 2015

Pozorování Hubblova teleskopu poukazují na slaný podpovrchový oceán na GanymedeGanymede je největší měsíc ve sluneční soustavě a jako jediný má silné magnetické pole. Interakce magnetických polí Ganymede a planety Jupiter má za příčinu změnu chování polárních září měsíce, které jsou viditelné právě Hubblovým teleskopem. Německým vědcům se teď podařilo zjistit, že slaný oceán pod povrchem Ganymede ovlivňuje magnetické pole měsíce takovým způsobem, že do určité míry stabilizuje kolísání polárních září.

22. 4. 2012

Evropa se chystá k Jupiteru, komise doporučila ESA novou vlajkovou misi k obří planetěVýbor pro vědecký program Evropské vesmírné agentury doporučil ESA jako další vlajkovou loď misi k planetě Jupiter, která by důkladně prozkoumala některé z jejích měsíců. Mise JUICE (JUpiter ICy moons Explorer) by odstartovala po roce 2020 a jejím primárním cílem by měly být měsíce Europa, Ganymede a Callisto.