Na trpasličí planetě Ceres zřejmě probíhají geologické procesy, dávají vzniknout bílým skvrnám na povrchu

11. 8. 2020
Ceres Geologie ve vesmíru Dawn

Trpasličí planeta Ceres obíhá Slunce v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. V letech 2015-2018 ji obíhala vesmírná sonda Dawn, která zpátky na Zemi posílala detailní snímky povrchu a další měření. Analýza dat z poslední fáze mise, kdy sonda obíhala pouhých pár desítek kilometrů nad povrchem, ukazuje, že Ceres může být geologicky aktivní. Právě geologické procesy uvnitř Ceres by měly stát za bílými skvrnami, které se na jejím povrchu objevují.

Ceres, kráter Occator a okolí

Ceres, kráter Occator a okolí Snímek pořízený 6. června 2015 vesmírnou sondou Dawn ze vzdálenosti 4400 kilometrů od povrchu. Je na něm vidět kráter Occator se zářivou skvrnou Cerealia Facula a skupinou menších skvrn na východě s označením Vinalia Faculae.

Podle několika studií zveřejněných 10. srpna ve vědeckých magazínech jsou světlé oblasti tvořeny uhličitanem sodným. Pravděpodobně pochází z tekutiny, která se na povrch dostala z hloubky až 40 kilometrů hluboko. Jde o vodu, ve které je rozpuštěno velké množství minerálů a která se na povrchu vypařuje. Zůstává po ní jen tento světlý materiál, který odráží světlo a je tedy dobře pozorovatelný z oběžné dráhy.

Tyto oblasti s uhličitanem sodným jsou navíc podle všeho mladé a geologické procesy, ve kterých vznikají, možná na Ceres probíhají dodnes. Na tuto trpasličí planetu v pásu asteroidů totiž poměrně často dopadají mikrometeority, které produkují tmavý materiál, který dopadá zpátky na povrch. Postupem času tedy zakrývá i bílé regiony. Fakt, že jsou skvrny na povrchu viditelné dnes, znamená, že vznikly relativně nedávno a procesy, ve kterých vznikají, dost možná probíhají i dnes.

Další zprávy z kategorie Ceres

25. 10. 2019

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Trpasličí planeta Ceres se smršťuje a vytváří vrásky

8. 7. 2019

Trpasličí planeta Ceres se smršťuje a vytváří vráskyTým španělských vědců publikoval novou studii ve vědeckém magazínu Nature Astronomy, ve které odhaluje evidenci, že se trpasličí planeta v pásu asteroidů smršťuje. Vyplývá to z geologických útvarů nalezených na povrchu orbitální sondou Dawn. Vědci nalezli 15 zlomů, většinou v polárních oblastech, což však může být způsobeno pouze tím, že jsou díky jinému nasvícení lépe pozorovatelné.

20. 12. 2018

Povrch trpasličí planety Ceres obsahuje nezvykle velké množství organických sloučeninData z mise orbitální sondy Dawn naznačují, že se na povrchu Ceres nachází několikrát více organických sloučenin než v meteoritech bohatých na uhlík nalezených na Zemi. Ceres má unikátní složení: až 20 % hmotnosti materiálu na povrchu a těsně pod ním tvoří uhlík, který je jedním ze základních stavebních atomů organických sloučenin. Sonda Dawn v předchozích letech nalezla na Ceres také například vodu a amoniak, což vědce vede k závěru, že na trpasličí planeta Ceres by mohly probíhat geologické procesy.

20. 9. 2018

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety Ceres

18. 7. 2018

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety CeresDo konce mise vesmírné sondy Dawn zbývá pár měsíců, operátoři očekávají, že jí dojde palivo někdy mezi srpnem a říjnem tohoto roku. V poslední fázi mise obíhá sonda pouhých 35 kilometrů nad povrchem trpasličí planety Ceres a posílá na Zemi snímky s doposud neviděnými detaily. Jedním z hlavních cílů v této fázi mise je kráter Occator, kde se nachází nejzářivější skvrny, které jsou rozesety po povrchu Ceres.

4. 7. 2018

Sonda Dawn poslala z velmi nízké oběžné dráhy detailní snímky bílých skvrn na CeresVesmírná sonda Dawn dosáhla své nejnižší oběžné dráhy kolem trpasličí planetky Ceres 6. června 2018. Jde o finální fázi její mise k tomuto největšímu objektu v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Na své nové dráze se sonda přiblížila na pouhých 34 kilometrů oproti dosavadnímu největšímu přiblížení 385 kilometrů a může se tak zaměřit na detaily na jejím povrchu.

20. 6. 2018

Trpasličí planeta Ceres by mohla obsahovat ještě více organických sloučenin než se doposud uvažovaloV loňském roce vědci informovali o nálezu organických sloučenin na povrchu Ceres vesmírnou sondou Dawn. Podle nové studie publikované v magazínu Geophysical Research Letters by jich však mohlo být až 5x více než se původně uvažovalo. Vědci nově vztahovali naměřená data k meteritům místo k horninám ze Země.