Astronomové pozorují nejvzdálenější galaxii podobnou Mléčné dráze

19. 8. 2020
Galaxie ALMA Raný vesmír Gravitační čočka

Astronomové pomocí radioteleskopu ALMA pozorovali extrémně vzdálenou galaxii SPT0418-47, která se překvapivě podobá Mléčné dráze. Galaxie je tak daleko, že světlo od ní k nám letělo přes 12 miliard let, existovala tedy v době, kdy měl vesmír stáří jen asi 1,5 miliard let. V tomto období vědci předpokládali existenci galaxií spíše s chaotickou strukturou, zřetelné vnitřní uspořádání této vzdálené galaxie tedy znamená velké překvapení.

Galaxie SPT0418-47

Galaxie SPT0418-47 Galaxie SPT0418-47 byla pozorována observatoří ALMA prostřednictvím gravitační čočky. Díky tomuto efektu se galaxie jeví jako světelný kruh. Na tomto snímku je tvar galaxie zrekonstruovaný do původní podoby.

Na rozdíl od Mléčné dráhy nemá galaxie SPT0418-47 spirální ramena, má však rotující disk a galaktickou výduť (galactic bulge). Galaktická výduť je součást jádra Mléčné dráhy a dalších galaxií, kde je silná koncentrace starých hvězd. V případě galaxie SPT0418-47 jde o nejvzdálenější pozorovanou výduť ve vesmíru.

V raném vesmíru byly mladé galaxie ještě stále v procesu formace, vědci proto u nich předpokládali chaotické a nestabilní vnitřní uspořádání.

Díky extrémní vzdálenosti není galaxie SPT0418-47 pozorovatelná přímo. Vědci využili tzv. gravitační čočky, kdy bližší masivní objekt láme světlo vzdálenějšího objektu. Vzdálený objekt je tak zvětšován podobně, jako to dělá lupa.

Animace vysvětlující fungování gravitační čočky.

Další zprávy z kategorie Galaxie

Objev pěti vzácných rádiových galaxií vědcům prozradí více o raném vesmíru

23. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objev pěti vzácných rádiových galaxií vědcům prozradí více o raném vesmíruAstronomové detekovali pětici nových velkých rádiových galaxií (Giant Radio Galaxies, GRG). Mají velikosti mezi 2,3 a 2,6 milionů světelných let napříč (pro srovnání: Mléčná dráha má napříč mezi 150 - 200 tisíci světelných let). Studiem tohoto typu galaxií chtějí zjistit více o rádiových zdrojích ve vesmíru.

1. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Haló obklopující sousední galaxii Andromedu se dotýká podobného regionu naší galaxieVědci pomocí vesmírného teleskopu Hubble zmapovali obálku plynů obklopující sousední galaxii Andromeda. Toto galaktické haló se rozpíná 1,3 - 2 miliony světelných let od galaxie, což je na půl cesty k Mléčné dráze. Jedná se o doposud nejdetailnější studii jakéhokoliv galaktického haló.

Objev dvou nových kvazarů s výrazným červeným posuvem

29. 7. 2020

Objev dvou nových kvazarů s výrazným červeným posuvemPomocí teleskopu Subaru se astronomům podařilo identifikovat dva nové kvazary s vysokým rudým posuvem. Jedná se o jedny z nejvzdálenějších a zároveň nejstarších pozorovatelných objektů ve vesmíru.

26. 6. 2020

Detekce zbytkové radiové galaxie by mohla vědcům napovědět o aktivitách supermasivních černých děrVědci z Jihoafrické republiky a Indie objevili pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) novou zbytkovou radiovou galaxii. Jde o galaxii, která měla aktivní galaktické jádro (AGN), které produkovalo silné rádiové vlny, postupně se však jeho aktivita uklidnila a galaxie tak vstoupila do tzv. zbytkové fáze. Studiem těchto galaxií chtějí vědci pochopit celý cyklus života rádiových galaxií.

Rozdílná rotace galaxií napříč vesmírem naznačuje jeho možnou rotaci

9. 6. 2020

Rozdílná rotace galaxií napříč vesmírem naznačuje jeho možnou rotaciAnalýza více než 200 tisíc spirálových galaxií odhalila nečekané spojení mezi směrem jejich rotace a možnou uspořádanou strukturou vesmíru. Podle autorů nové studie by jejich nová zjištění mohla naznačovat, že nově zrozený vesmír po velkém třesku rotoval.

Astronomové objevili v raném vesmíru vzácný typ prstencové galaxie

27. 5. 2020

Astronomové objevili v raném vesmíru vzácný typ prstencové galaxieV raném vesmíru před 10,8 miliardami let objevili vědci zvláštní galaxii: nejde o disk, nebo jiný shluk hvězd, ale prstenec s prázdným středem. Podobné galaxie už byly pozorovány v blízkosti, nikdy však ve velké vzdálenosti (a tedy v dávné době).

Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskem

25. 5. 2020

Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskemGalaxie, které pozorujeme v dnešním vesmíru, vznikaly postupně a své aktuální hmotnosti dosáhly relativně nedávno v porovnání se stářím vesmíru. To však neplatí pro nově identifikovanou galaxii DLA0817g, astronomové ji pozorují v dávném vesmíru a už tehdy dosahovala uctivé hmotnosti. Jde zároveň o nejvzdálenější galaxii s rotujícím diskem, která kdy byla pozorována.