Společnost Rocket Lab chce v roce 2023 podniknout první soukromou misi k Venuši

18. 8. 2020
Venuše Vesmírné sondy Rocket Lab Atmosféry planet Hledání života

Společnost Rocket Lab dnes provozuje raketu Electron, která levně vynáší malé náklady na nízkou oběžnou dráhu Země. Společnost má nicméně ambicióznější plány, ať už se jedná o nabídku vynášení nákladu na oběžnou dráhu, nebo nově také mise za oběžnou dráhu Země.

Venuše a Slunce

Rocket Lab má v plánu brzy zprovoznit typizovanou sondu Photon, kterou si budou moci zákazníci zakoupit a osadit vlastními instrumenty. Právě tato platforma by mohla už v roce 2023 letět až k Venuši, která je vášní majitele společnosti Petera Becka.

Beck by rád uspořádal misi do atmosféry planety, která by zkoumala tamní podmínky. Samotný průzkum by prováděla jedna nebo více menších sond, které by se od Photonu oddělily na oběžné dráze sousední planety.

Cílem průzkumu má být oblast atmosféry nad výškou 50 km nad povrchem. Právě zde panují teploty a tlak srovnatelné se Zemí a mohly by zde tedy být i podmínky vhodné pro život.

Kromě Venuše má Rocket Lab us cíl také Měsíc. Pro NASA tam vynese raketa Electron začátkem roku 2021 družici. Výhodou Rocket Labu je velmi nízká cena. Zatímco běžně mise k Měsíci vyžaduje nejméně 50-100 milionů dolarů, Electron s Photonem by to měli podle Becka zvládnout i za 10 milionů.

Soukromá meziplanetární mise zatím ještě nikdy neproběhla, lety za oběžnou dráhu Země byly doposud výsadou státních vesmírných agentur. Nejdál jsou zatím společnosti SpaceX, která už dokonce vyslala auto do hlubokého vesmíru, a izraelská nezisková organizace SpaceIL, která se letos neúspěšně pokusila přistát na Měsíci.

Další zprávy z kategorie Venuše

14. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Možný život na Venuši: astronomové detekovali v atmosféře sousední planety látku, kterou na Zemi produkují bakterieAstronomům se podařilo detekovat molekuly fosfanu v atmosféře planety Venuše. Jde o překvapivý objev, tato látka totiž na Zemi vzniká v průmyslových procesech nebo za přispění živých organismů. Pro detekovanou koncentraci v atmosféře Venuše zatím vědci nemají žádné jednoznačné vysvětlení. Mohla by vznikat v dosud neznámých chemických procesech, nebo by mohla být produktem živých organismů žijících v oblacích planety.

8. 8. 2020

Vědci pozorují v atmosféře Venuše jevy, které na žádné jiné planetě zatím nebyly zaznamenányV hloubi husté atmosféry Venuše, pouhých 50 kilometrů nad povrchem se vyskytuje narušení mraků dlouhé až 7 500 kilometrů. Tento jev nyní vědci zpětně identifikovali na snímcích starých 35 let. Extrémně hustá atmosféra sousední planety tak získává další unikát - podobný jev totiž na jiné planetě zatím pozorovaný nebyl.

NASA vybrala čtyři možné mise k budoucímu průzkumu sluneční soustavy

15. 2. 2020

NASA vybrala čtyři možné mise k budoucímu průzkumu sluneční soustavyV rámci programu Discovery vybrala NASA 4 mise, jejichž koncepty bude chtít rozvinout do většího detailu. Je mezi nimi vyslání sondy k Venuši, Tritonu, nebo měsíci Io. Každý z vědeckých týmů, které se do programu přihlásily, nyní dostane 3 miliony dolarů na rozvoj svých konceptů. NASA v příštím roce vybere jednu z těchto misí k realizaci.

20. 1. 2020

Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy VenušeZe statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

5. 1. 2020

Nový výzkum naznačuje, že na Venuši jsou dnes aktivní sopky, kromě Země na jiné planetě nejsouNový výzkum ukazuje na možnost, že lávové proudy na povrchu Venuše pozorované z oběžné dráhy by mohly být staré jen několik let. Pokud se tyto závěry potvrdí, stala by se Venuše po Zemi teprve druhou planetou ve sluneční soustavě, kde prokazatelně probíhají vulkanické procesy. Průzkum povrchu sousední planety však není snadný kvůli její velmi husté a toxické atmosféře.

25. 10. 2019

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.