Sirotčích planet bez hvězdy by mohlo být v naší galaxii více než hvězd

24. 8. 2020
Roman Space Telescope Sirotčí planety Gravitační čočka

Podle nové studie by mohlo být ve vesmíru větší množství sirotčích planet než hvězd. Světlo do této problematiky by mohl vnést plánovaný Nancy Grace Roman Space Telescope, který by měl být schopný tyto objekty pozorovat. Studii publikoval tým vedený Samsonem A. Johnsonem v magazínu Astronomical Journal.

Sirotčí planeta

Sirotčí planeta ilustrace planety, která neobíhá žádnou hvězdu, namísto toho buďto volně pluje vesmírem, nebo podobně jako hvězdy obíhá přímo galaktické jádro.

Roman Space Telescope

Nancy Grace Roman Space Telescope (NGRST, RST), Roman, a dříve také WFIRST (Wide Field Infrared Survey Telescope) je plánovaný vesmírný teleskop NASA. Jeho vypuštění je plánováno na rok 2025 a měl by pozorovat vesmír v infračerveném spektru elektromagnetického záření. Rozlišení snímků teleskopu bude 100x větší než u vesmírného teleskopu Hubble.

Sirotčí planety (rogue planet, free floating planet, interstelar planet) neobíhají žádnou hvězdu, pohybují se galaxií samy. Mohly se zrodit v blízkosti nějaké hvězdy a později byly vlivem gravitace ostatních objektů vystřeleny do volného vesmíru, nebo se mohly zrodit samy mimo vliv jakékoliv hvězdy.

Přímé pozorování podobných objektů je prakticky nemožné, protože nevyzařují žádné světlo a jsou extrémně chladné. Vědcům se však podařilo najít několik objektů pomocí metody gravitační mikročočky, kdy gravitace sirotčích planet láme světlo, které přichází z větší vzdálenosti.

Právě tímto způsobem by mohl sirotčí planety pozorovat teleskop Roman. Vědci předpokládají, že by mohl pozorovat stovky nebo i tisíce těchto objektů mohl tak dát základ prvnímu reálnému odhadu množství těchto planet.

Další zprávy z kategorie Sirotčí planety

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

13. 11. 2018

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxiiSirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.

7. 8. 2018

Ve vzdálenosti 20 světelných let se zřejmě nachází masivní sirotčí planeta, neobíhá žádnou hvězduAstronomům se podařilo pozorovat pomocí radioteleskopu VLA (Very Large Array) objekt ve vzdálenosti asi 20 světelných let, podle těchto nových pozorování jde o těleso na hranici planety a hnědého trpaslíka. Objekt s označením SIMP J01365663+0933473 je 12,7x hmotnější než Jupiter, má ale výrazně silnější magnetické pole. Pozorování prostřednictvím VLA je první případ detekce potencionálního planetárního objektu mimo sluneční soustavu radioteleskopem.

6. 2. 2018

Za pomoci gravitační čočky byly objeveny první exoplanety mimo naši vlastní galaxiiZa pomoci gravitační čočky se astronomům podařilo objevit exoplanety ve vzdálené eliptické galaxii. Jde o první detekci planetárních těles mimo naši vlastní galaxii. Objev se podařilo učinit analýzou světla vzdáleného kvazaru, které proletělo bližší galaxií a doznalo určitých změn. Tyto změny si astronomové nedokáží vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii.

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslík

5. 1. 2018

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslíkV rámci času věnovanému vědcům, kteří se podíleli na vývoji nového vesmírného teleskopu Jamese Webba (JWST), budou astronomové pozorovat hnědého trpaslíka. Tyto vesmírné objekty nejsou ani hvězdou, ani planetou, v jejich nitru totiž nežhne termojaderná reakce, přesto však mají několik charakteristik hvězdných objektů. Teleskop nové generace se pomalu blíží ke svojí cestě do vesmíru, která je aktuálně plánována na začátek roku 2019 a astronomové po celém světě se připravují na pozorování, na která jsou současné teleskopy krátké.

15. 11. 2012

Astronomové objevili nejbližšího kandidáta na sirotčí planetu, která neobíhá žádnou hvězduPo nedávných objevech exoplanet obíhajících kolem dvojice, trojice, nebo dokonče čtveřice hvězd, přišel tým astronomů z Francie a Kanady s novým objevem - planetou bez mateřské hvězdy. Měla by se nacházet ve vzdálenosti kolem 130 světelných let od Země a jde o nejbližší podobný objekt, který byl doposud objeven.