K teleskopu Jamese Webba byly přimontovány solární panely

2. 9. 2020
James Webb (JWST) Teleskopy Ariane (raketa)

Vesmírný teleskop Jamese Webba NASA vyvíjí už přes 20 let a má být výkonnějším nástupcem Hubblova vesmírného teleskopu. Projekt je nicméně zdržován technickými i finančními problémy a místo původního termínu v roce 2007 poletí do vesmíru až v roce 2021. Práce na vývoji nyní hladce pokračují a teleskop dostal své solární panely, které zajistí dostatečný přísun energie pro všechna zařízení na palubě.

James Webb

James Webb vesmírný teleskop nové generace vyvíjený ve spolupráci vesmírných agentur Spojených států, Kanady a Evropy.

James Webb (JWST)

Teleskop Jamese Webba (James Webb Space Telescope, JWST) je plánovaný nástupce Hubblova vesmírného teleskopu. Bude zkoumat vesmír hlavně v infračerveném spektru elektromagnetického záření s vyšším rozlišením než má jeho předchůdce. Zrcadlo teleskopu je tvořeno 16 šestiúhelníkovými segmenty, které dohromady tvoří plochu o průměru 6,5 metru.

Aktuálně je start rakety Ariane 5 s teleskopem Jamese Webba plánovaný na 31. října 2021.

Další zprávy z kategorie James Webb (JWST)

5. 12. 2019

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

28. 6. 2018

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslík

5. 1. 2018

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslíkV rámci času věnovanému vědcům, kteří se podíleli na vývoji nového vesmírného teleskopu Jamese Webba (JWST), budou astronomové pozorovat hnědého trpaslíka. Tyto vesmírné objekty nejsou ani hvězdou, ani planetou, v jejich nitru totiž nežhne termojaderná reakce, přesto však mají několik charakteristik hvězdných objektů. Teleskop nové generace se pomalu blíží ke svojí cestě do vesmíru, která je aktuálně plánována na začátek roku 2019 a astronomové po celém světě se připravují na pozorování, na která jsou současné teleskopy krátké.

23. 11. 2017

Teleskop Jamese Webba dokončil kryogenické testování, prošel teplotami pod -250 °CPo téměř 100 dnech se budoucí vesmírný teleskop Jamese Webba dostává z chladící vakuové komory, kde procházel rozsáhlým testováním v extrémních podmínkách. Od července 2017 byl obří teleskop vystaven podmínkám bez vzduchu a teplotám kolem mínus 260 °C v komoře, která uměle vytváří nejchladnější místo na Zemi. Snahou je přiblížit podmínky co nejvíce tomu, co bude muset teleskop vydržet v chladném vesmíru, aby se ověřilo, že vše funguje jak má. Veškeré testy proběhly úspěšně a teleskop může pokračovat na své cestě do vesmíru. Aktuálně se očekává start na evropské raketě Ariane 5 na začátku roku 2019.

NASA zveřejnila první plánovaná pozorování vesmírného teleskopu Jamese Webba

16. 11. 2017

NASA zveřejnila první plánovaná pozorování vesmírného teleskopu Jamese WebbaVypuštění vesmírného teleskopu nové generace se nezadržitelně blíží, aktuální plánovaný termín startu rakety Ariane s teleskopem Jamese Webba je po nesčetných odkladech plánován na začátek roku 2019. Během prvních pěti měsíců pozorovacích operací bude podle NASA teleskop pozorovat měsíce Jupitera, hledat organické molekuly u vzdálených hvězd, zjišťovat váhu supermasivních černých děr v jádrech galaxií a pátrat po zárodcích galaxií v raném vesmíru. Data z těchto pozorování budou vědcům k dispozici v podstatě ihned po poslání na Zemi z Lagrangeova bodu L2 (systému Země-Slunce), kde bude teleskop umístěn.

13. 11. 2017

Astronomové zkoumají složení Oortova oblaku analýzou komet, které z něj přilétajíNa palubě stratosférické observatoře SOFIA pozorovali astronomové kometu C/2012 K1, která podle dostupných údajů poprvé zamířila z Oortova oblaku do vnitřní sluneční soustavy. Složení komety má vědcům napovědět o podmínkách, které panují v této velmi vzdálené oblasti sluneční soustavy. Data získaná zmíněným pozorováním však neodpovídají tomu, co očekávali. Kometa obsahuje více uhlíku a její ocas je tvořen většími částečkami než jak tomu bylo u předchozích pozorování. Získané údaje pomáhají vědcům zpřesnit naši představu o Oortově oblaku, tato představa bude ještě jasnější po zprovoznění nového vesmírného teleskopu.

Teleskop Jamese Webba: zase o krůček blíž k vypuštění v roce 2018

15. 7. 2014

Teleskop Jamese Webba: zase o krůček blíž k vypuštění v roce 2018Přes mnohá zpoždění jede výroba nástupce Hubblova teleskopu na plné obrátky. Posledním z milníků je dokončení testování kostry teleskopu, která ponese veškerý náklad včetně soustavy 18 zrcadel (NASA ji oficiálně nazývá primary mirror backplane support structure). "Statické testování ukázalo, že kostra dokáže odolat vibracím při startu do vesmíru", řekl Lee Feinberg z Goddardova centra vesmírných letů a k němu se připojil Scott Texter, manažer projektu ze strany výrobce Northrop Grumman, který zmínil, že "jde o největší, nejkomplexnější kryogenicky stabilní struktura, kterou kdy lidé vytvořili".