Vědci z USA a Evropy navrhují průzkumnou misi k planetě Uran

Skupina vědců ze Spojených států a Evropy podala k ESA písemný návrh na misi Uranus Pathfinder, jejímž cílem by mělo být zkoumání planety Uran, jejích prstenců a měsíců. Mark Hofstadter vědec z NASA podotýká, že mise v vnějším plynným obrům Sluneční soustavy byly odsouvány ve prospěch misí k planetám Saturn a Jupiter, které jsou blíž a cesty k nim jsou výrazně rychlejší, levnější a jednodušší. Technologie i postupy používané ve zkoumání vesmíru nicméně dosáhly dostatečné úrovně vyspělosti a mise k Uranu je nyní podle něj nejen technicky možná, ale i relativně levná.

Uran

Uran v roce 2005 se astronomům s pomocí Hubblova vesmírného teleskopu podařilo v systému planetu Uran objevit nové prstence a nové měsíce planety. Nové měsíce Uranu byly pojmenovány Cupid a Mab

Chris Arridge, vedoucí projektu Uranus Pathfinder, vede skupinu necelé stovky vědců, 46 institucí v deseti zemích, která připravila návrh mise k sedmé planetě sluneční soustavy. Reálně uvažuje, že vesmírná sonda by se k planetě mohla dostat někdy kolem roku 2030, kde by se měla ustálit na excentrické oběžné dráze planety. Šlo by o první sondu k ledovým obrům na okraji Sluneční soustavy, jejich zkoumáním chtějí vědci doplnit své znalosti o vzniku solárního systému a o procesech, který jej doprovázely. O samotné planetě Uran a jejím systému měsíců a prstenců toho také víme pomálu a tak je podle vědců na čase poodhalit tajemství, která se v oblasti za Saturnem skrývají.

Uran

Teleskop Chandra zachytil rentgenové záření od planety Uran, vědci zatím neví, co jej způsobuje

Po analýze dat z dřívějších let vědci oznámili první detekci rentgenového záření na planetě Uran. Zatím ale není zřejmé, co toto energetické záření na vzdálené planetě způsobuje. Mohlo by jít o jev podobný polárním zářím na jiných planetách, případně by také mohlo jít o výsledek reakce částic v okolí planety se slunečním větrem.

Uran pomalu přichází o svou atmosféru, podobně jako ostatní planety

Znovu analyzovaná data z vesmírné sondy Voyager 2 ukazují, že z atmosféry Uranu uniká materiál do vesmíru. Dochází k tomu prostřednictvím interakce plynů s magnetickým polem planety. Uran se tak zařadil mezi ostatní planety sluneční soustavy, jejichž atmosféry postupně mizí ve vesmíru.

Nové snímky prstenců Uranu poprvé odhalily jejich teplotu

Dva výkonné teleskopy z jižní Ameriky (ALMA a VLT) vyprodukovaly nové snímky prstenců planety Uran. Nová pozorování umožnila vědcům poprvé změřit teplotu prstenců planety: chladivých -196 °C. Pomohla také upřesnit složení prstenců a jejich strukturu. Planeta Uran byla ze Země zatím navštívena pouze jednou, když kolem ní v roce 1986 proletěla vesmírná sonda Voyager 2, všechna následná pozorování byla provedena ze Země nebo její oběžné dráhy.

Uran smrdí po zkažených vejcích, vědci v jeho atmosféře objevili sirovodík

Planeta Uran má podle vědců v horní vrstvě svojí atmosféry známý zápach: je cítit po zkažených vejcích. Jde o typický pach způsobený sirovodíkem (nebo také sulfanem), který vědci objevili nad vrcholky oblaků v atmosféře Uranu. Existence sirovodíku na Uranu se dlouho předpokládala, teprve nedávno však astronomové přišli s důkazy, které získali pozorováním teleskopem Gemini na Havaji.

Bouře na Uranu neutichají, jsou tak silné, že je pozorují už i amatérští astronomové

O bouřích na Uranu astronomové vědí už od průletu sondy Voyager 2 v 80. letech. V posledních měsících ale došlo k výraznému nárůstu aktivity a vědci nevědí, co ji způsobuje. Vrchol aktivit v atmosféře Uranu se očekával v roce 2007, kdy se planeta dostala do rovnodennosti, dnes jsou však bouře ještě silnější, dokonce natolik, že už i amatérští astronomové mohou zamířit své teleskopy k Uranu a vidět bílé skvrny, které odráží světlo od Slunce.

Astronomové pozorují na Uranu obří bouře, větší v jeho atmosféře ještě neviděli

Planeta Uran se nachází téměř 20x dál od Slunce než Země, dostává tedy od naší hvězdy menší množství energie. Přesto v jeho atmosféře zuří bouře, a obrovské, dlouhotrvající bouře. Zachytili je astronomové s pomocí observatoře Keck na Havajské hoře Mauna Kea. Planeta Uran je zahalena tajemstvími, kromě družice Voyager 2 se k ní žádná jiná sonda zatím ani nepřiblížila. Vědci tak získávají aktuální informace prostřednictvím infračervených pozorování atmosféry Uranu, která odhalují dynamickou atmosféru, kterou známe od jiných plynných obrů, jako je Jupiter nebo Saturn.

Sluneční soustava možná měla o jednu masivní planetu navíc, Jupiter ji ale vymrštil mezi hvězdy

Astronom David Nesvorný ze Southwest Research Institute v Texasu vydal studii v Astrophysical Journal Letters, ve které popisuje evoluci sluneční soustavy. Nesvorný pracuje s počítačovými modely, které simulují evoluci naší sluneční soustavy. Při těchto simulacích mu stále něco nevycházelo, nakonec ale do sebe všechno zapadlo, když přidal do soustavy planet další masivní objekt.