VIDEO: Co zabránilo pátečnímu startu raketoplánu Endeavour?

1. 5. 2011
Raketoplán ISS Lety do vesmíru

Start raketoplánu Endeavour provázejí potíže, takže vlastně nic nového pod Sluncem. Už jsme si na to zvykli, každý start raketoplánu je totiž spojen s odklady jeho startu. Většinou se objeví nějaké technické potíže, a když už není problém s technikou, objeví se špatné počasí. Po dvou nehodách raketoplánů, kdy zemřela vždy celá posádka, jsou už američtí technici nesmírně pečliví a hledají sebemenší důvody, proč by raketoplán neměl vzlétnout. Termín startu Endeavouru se už posunul, kvůli startu ruské lodi k ISS, přestál nejistotu v období rozpočtové krize v USA, a nakonec jej opět položily technické problémy. Co se pod tímto pojmem tentokrát skrývá?

Raketoplán Endeavour

Raketoplán Endeavour na cestě z budovy, kde byl sestaven a naložen na startovací rampu 39A v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě.

Během předstartovních příprav se objevila anomálie hned na dvou zařízeních stejného typu, šlo o zařízení, které má na starosti regulaci teploty pomocných jednotek APU (auxilary power unit) které hydraulicky ovládají pohyb hlavních motorů raketoplánu při startu a také pohyb směrovek na křídlech při přistání. Kdyby se raketoplán dostal do vesmíru s nefunkčními regulátory teploty pro tyto jednotky, zmrzly by a při přistání by zřejmě nepracovaly tak jak mají a raketoplán by byl při svém sestupu atmosférou doslova neovladatelný, protože přistává bez jakýchkoliv motorů, vracející se astronauti by neměli žádnou možnost ovlivnit chování lodi.

Start byl tedy odložen nejméně o 72 hodin. Až dnes by se mělo rozhodnout o tom, zda lze stihnout start Endeavouru v pondělí, nebo bude odložen ještě na později. Po odložení startu v pátek následovalo odčerpání paliva z nosné rakety a inspekce APU, hledání příčiny nefunkčních ohřívačů.

Další zprávy z kategorie Raketoplán

Animace: jak rakety spotřebovávají své palivo?

19. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Animace: jak rakety spotřebovávají své palivo?Kdyby byly rakety průhledné, viděli bychom, jak spotřebovávají své palivo. Animace publikovaná na youtube kanálu uživatele Hazegrayart porovnává rakety Saturn V, Falcon Heavy, SLS a Raketoplán, při letu na oběžnou dráhu.

Bývalý administrátor NASA Mike Griffin chce znovuoživit americké raketoplány

9. 8. 2011 (novější než zobrazený článek)

Bývalý administrátor NASA Mike Griffin chce znovuoživit americké raketoplányMike Griffin byl hlavou NASA v době, kdy program Constellation, který vyhlásil prezident G. W. Bush, ještě měl budoucnost (prezident Obama po svém zvolení program zrušil). Agendou Griffina tehdy bylo co nejdříve přestat utrácet obrovské množství dolarů za provoz starých raketoplánů a převést tyto zdroje do vývoje nových raket Ares I a Ares V a do vesmírné lodi Orion, které byly součástí Constelation.

Atlantis přistál na Floridě, tři dekády letů raketoplánů jsou u konce

21. 7. 2011 (novější než zobrazený článek)

Atlantis přistál na Floridě, tři dekády letů raketoplánů jsou u konceRaketoplán Atlantis byl posledním z letky dopravních vesmírných letadel, který se podíval do vesmíru. Skončila tak 30 let dlouhá éra těchto dopravních prostředků, kterým vděčí svou existenci například Mezinárodní vesmírná stanice nebo stále funkční a několikrát vylepšený Hubblův teleskop.

14. 7. 2011 (novější než zobrazený článek)

Planetary Science Institute chce provozovat teleskop na suborbitálním letadle XCOR AerospaceObě společnosti podepsaly dohodu o porozumění a učiniliy tak první krok k provozu suborbitálního dalekohledu. Jednotlivé mise budou probíhat ve výšce sto kilometrů a trvat necelých pět minut, tento čas by však měl poskytnout astronomům dostatek času k pozorování cílového objektu bez vlivu atmosféry. Výhodou oproti velkým vesmírným teleskopům jsou nízké náklady, letadlo s raketovými motory může startovat několikrát po sobě.

Historicky první a také poslední fotografie raketoplánu a ISS

9. 6. 2011 (novější než zobrazený článek)

Historicky první a také poslední fotografie raketoplánu a ISSAstronaut ESA Paolo Nespoli při svém návratu z ISS pořídil unikátní fotografie celého orbitálního komplexu společně s raketoplánem Endeavour, který u stanice kotvil v rámci mise STS-134. Posádka sojuzu TMA-20 se od stanice odpoutala 23. května, poprvé se tak stalo za kotvení raketoplánu u stanice, což poskytlo tříčlenné posádce pohled, který už zřejmě nikdo nikdy neuvidí.

Poslední mise raketoplánu Endeavour: raketoplán po poledni zakotvil u ISS

18. 5. 2011 (novější než zobrazený článek)

Poslední mise raketoplánu Endeavour: raketoplán po poledni zakotvil u ISSPo pondělním startu a téměř celodenní cestě zakotvil dnes krátce po poledni raketoplán Endeavour u Mezinárodní vesmírné stanice. Manévry prováděl pilot raketoplánu Gregory H. Johnson ve výšce 350 kilometrů nad Chile. Astronauti se nyní připravují na vstup na ISS, který by měl společně s tradičním uviítacím ceremoniálem proběhnout dnes ve 14:36.

22. 4. 2011

Při nadcházející misi raketoplánu bude NASA testovat navigační systém pro vesmírnou loď OrionRaketoplán Endeavour bude mít při své poslední misi do vesmíru v nákladním prostoru mimo jiné také krabici velkou asi jako mikrovlnná trouba, ve které bude ukryto elektronické navigační zařízení využívající kameru s vysokým rozlišením a lasery. Cílem této části mise je poprvé otestovat fungování této nové technologie ve vesmíru v rámci demonstračního testu nazvaného STORRM (Sensor Test for Orion Relative Navigation Risk Mitigation). Nový navigační systém pro pilotované lety do vesmíru vyvíjí NASA společně s dalšími partnery pro novou doposud neurčenou vesmírnou loď.