Do ruského vesmírného programu RadioAstron vstupuje také Jihoafrická republika

Koncem tohoto měsíce nebo v říjnu by měli zástupci Jihoafrické republiky podepsat dohodu o přistoupení k ruskému programu RadioAstron. Cílem tohoto programu je zkoumat hlubiny vesmíru s pomocí obrovského teleskopu na oběžné dráze, který je propojený s několika dalšími pozemními radioteleskopy.

RadioAstron

RadioAstron ruský orbitální teleskop, který snímá vesmír v radiovém spektru.

Program RadioAstron vede Astro vesmírné centrum Lebeděvova fyzikálního institutu, který je součástí Ruské akademie věd. Dalšími členy programu je ESA, Australská vládní výzkumná agentura CSIRO (Australia’s Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation), Helsinki University of Technology, indický Tata Institute for Fundamental Research a americká NRAO (National Radio Astronomy Observatory).

Aktuálně největší vesmírný teleskop poslala ruská vesmírná agentura Roskosmos do vesmíru v červenci tohoto roku. Desetimetrová anténa bude společně s dalšími pozemními stanicemi zkoumat vzdálené objekty ve vesmíru v radiovém spektru. Vědci, kteří se na projektu podílejí, očekávají poté, co se projekt rozjede naplno, převrat ve zkoumání vesmíru.

Další zprávy z kategorie Spektr-RG

V hlubokém vesmíru byla objevena nová nadkupa galaxií

Astronomům se pomocí teleskopu eRosita podařilo najít ve vesmíru novou nadkupu galaxií. Tato struktura v sobě obsahuje nejméně 8 galaktickcýh kup, které jsou k sobě gravitačně vázány. Podobné objekty jsou jedny z největších známých ve vesmíru a mohou vědcům prozradit více o jeho evoluci a vývoji jeho dílčích součástí. Nová studie byla vedena Vittoriem Ghirardinim z Max Planck Institute.

Nejdelší mezigalaktické vlákno se táhne 50 milionů světelných let

V prostoru mezi galaxiemi se mohou nacházet vlákna tvořená plyny, která se táhnou miliony světelných let. Vědcům z University of Bonn se nyní podařilo objevit zatím nejdelší z těchto vláken - má nejméně 50 milionů světelných let na délku (Mléčná dráha má kolem 100 tisíc světelných let v průměru). Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy and Astrophysics.

Ze středu naší galaxie vycházejí dvě gigantické bubliny rentgenového záření

Astronomům se podařilo objevit dvě obrovské bubliny rentgenového záření, které vycházejí z jádra Mléčné dráhy. Bubliny se rozpínají směrem nad a pod rovinu, ve které se nachází většina hvězd v naší galaxii. Jsou obrovské - dokonce ještě větší než už dříve objevené podobné bubliny z gama záření. K novému objevu vedla data z německého instrumentu eRosita na ruském vesmírném teleskopu Spektr-RG.

Rusko-německý rentgenový teleskop Spektr-RG vyletěl úspěšně do vesmíru

Raketa Proton-M vynesla v minulém týdnu do vesmíru nový rentgenový teleskop Spektr-RG. Zařízení je společným projektem ruské a německé vesmírné agentury a bude zkoumat vesmír v rentgenovém spektru elektromagnetického záření. Ruští vědci očekávají, že za 6 let mise najde teleskop na 3 miliony supermasivních černých děr.

Jediný ruský vesmírný teleskop zřejmě dosloužil, na oběžnou dráhu však brzy vyletí jeho nástupce

Ruský teleskop Spektr-R přestal přijímat příkazy ze Země a zřejmě tak končí jeho mise. Do vesmíru letěl v roce 2011 a jeho mise měla původně trvat 5 let. Teleskop nicméně stále posílá vědecká data a operátoři mise se ještě nevzdávají. Opakované pokusy o opravu komunikace se však nezdařily. Už v březnu 2019 však poletí do vesmíru nástupce tohoto teleskopu, rusko-německý Spektr-RG.

Radioteleskop větší než Země zachytil vznik proudu plazmatu v blízkosti supermasivní černé díry

Mezinárodnímu týmu astronomů se podařilo zachytit s nebývalým detailem nově se formující trysky plazmatu u supermasivní černé díry v galaxii NGC 1275. Využili k tomu vzájemné spolupráce největšího radioteleskopu ve vesmíru a dvacítky pozemních observatoří, které dohromady vytvořily radioteleskop o průměru srovnatelnému se vzdáleností mezi Zemí a Měsícem.

Rusové vypustili na oběžnou dráhu gigantický vesmírný teleskop, bude zkoumat černé díry

Ruská vesmírná agentura Roskosmos vyslala v pondělí 18. července na oběžnou dráhu aktuálně největší teleskop ve vesmíru RadioAstron (označovaný také jako Spektr-R nebo Spectrum-R). V sobotu bylo potvrzeno rozvinutí odrazové plochy jeho antény o průměru 10 metrů a připravenost na začátek vědeckých pozorování. RadioAstron je radiový teleskop, který bude zkoumat vzdálené galaxie, kvasary a černé díry, ale také například plazmu v blízkosti Země a v meziplanetárním prostoru sluneční soustavy.