V atmosféře Marsu je zřejmě mnohem více vodních par než se původně odhadovalo

Nové světlo do atmosféry rudé planety vnáší studie publikovaná v magazínu Science, ve které vědecký tým vedený Luca Maltagliatim, prezentuje nové nálezy evropské vesmírné sondy Mars Express. Měření orbitální sondy přináší poprvé data popisující vertikální rozložení plynů v atmosféře planety a podle nich se v některých vrstvách atmosféry Marsu nachází až 100x více vody než se doposud odhadovalo.

Mars Express

Mars Express Vesmírná sonda ESA, která obíhá kolem planety Mars.

Vodní páry se vyskytují v atmosféře Země dokud nekondenzují a nespadnou na zem ve formě deště, tento známý proces probíhá v mnohem menší míře také na Marsu. Na Zemi při poklesu teploty pod určitou úroveň (v kombinaci s tlakem v atmosféře) kondenzují vodní páry kolem zrnek prachu a vytváří vodní kapky, na Marsu ale dochází k supersaturaci, situaci, kdy vodní páry nekondenzují přesto, že podmínky jsou k tomu vhodné. To je zřejmě způsobeno nedostatkem jader, kolem kterých by vodní páry kondenzovaly.

Nová data z vesmírné sondy Mars Express ukazují že ve středních vrstvách atmosféry dochází k supersaturaci vodních par, zejména ve výškách 20-50 kilometrů, kde se zřejmě nachází 10-100x více vody než vědci doposud odhadovali.

Orbitální sonda Mars Express je misí ESA. Měření prováděla sonda pomocí vědeckého přístroje SPICAM (Spectroscopy for Investigation of Characteristics of the Atmosphere of Mars), který snímal světlo ze Slunce, které prochází atmosférou při východu nebo západu.

NASA udělila kontrakt na vývoj rakety, která vynese vzorky materiálu z povrchu Marsu na jeho oběžnou dráhu

8. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura vybrala společnost Northrop Grumman, aby pro ni vyvinula systém, který dopraví vzorky hornin z povrchu Marsu na jeho oběžnou dráhu. Společná mise americké a evropské vesmírné agentury si klade za cíl přivézt vzorky z Marsu na Zemi pomocí několika vesmírných sond. Prvním krokem je sběr těchto vzorků roverem Perseverance, který v únoru dosedl na povrch planety.

Rover Perseverance urazil prvních 6 metrů na povrchu Marsu

6. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americký rover Perseverance se poprvé od svého přistání na Marsu 19. února pohnul. Robot při testovací jízdě urazil asi 6,5 metrů, při kterých operátoři ověřili fungování některých jeho systémů. Krátká cesta dopadla úspěšně a všechna související zařízení fungují podle očekávání. Rover bude v následujících týdnech postupněověřovat všechna svá zařízení.

Měsíce Marsu možná vznikly z jediného tělesa

3. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Planeta Mars má dva malé měsíce: Phobos (průměr 22 km) a Deimos (průměr 12 km). Na rozdíl od našeho kulatého Měsíce mají však výrazně nepravidelný tvar, podobně jako drobné planetky. To vědce v minulosti vedlo k úvahám o tom, zda se ve skutečnosti nejedná o gravitací zachycené planetky. Podle nové studie publikované v magazínu Nature Astronomy by ale mohly být oba měsíce zbytky po jiném, větším tělese.

Pohlednice z Marsu: povrch v kráteru Jezero

1. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Rover Perseverance dosedl předminulý týden úspěšně na povrch Marsu a přes sondy na oběžné dráze posílá na Zemi první fotky. Mezi nimi i tuhle, která ukazuje, jak vypadá povrch uvnitř kráteru. Na snímku lze vidět písčitý terén s drobnými kameny, které bude rover v průběhu své mise zkoumat. Vědce zajímá jejich původ a pomocí robotické sondy na dálku hledají známky dávného života.

Evropská orbitální sonda TGO vyfotografovala místo přistání roveru Perseverance

28. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda TGO (Trace Gas Orbiter) vyfotografovala z oběžné dráhy Marsu okolí přistání roveru Perseverance. Americké robotické vozítko přistálo minulý týden v kráteru Jezero za pomoci padáku a raketami poháněného jeřábu, které jsou na snímku z oběžné dráhy dobře viditelné.

Rover Perseverance poslal na Zemi první zvuky z Marsu, podívejte se také na záběry z přistání

23. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americký úřad pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnil první zvuky nahrané na Marsu. Pořídila je robotická sonda Perseverance, která na sousední planetě v minulém týdnu přistála. Ve zveřejněné nahrávce jsou odfiltrované zvuky pocházející ze samotného roveru. Je na ní slyšet zvuk generovaný mírným větrem v kráteru Jezero.

Potvrzeno: Rover Perseverance úspěšně přistál na Marsu. Poslal nám už i první snímek z kráteru Jezero

19. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Ve čtvrtek krátce před desátou hodinou večer přistál rover Perseverance na Marsu. NASA dostala od sondy signál o úspěšném přistání a následně i první fotografii z povrchu rudé planety. Sonda autonomně přistála podle plánu v kráteru Jezero, kde bude hledat známky dávného života.