V atmosféře Marsu je zřejmě mnohem více vodních par než se původně odhadovalo

Nové světlo do atmosféry rudé planety vnáší studie publikovaná v magazínu Science, ve které vědecký tým vedený Luca Maltagliatim, prezentuje nové nálezy evropské vesmírné sondy Mars Express. Měření orbitální sondy přináší poprvé data popisující vertikální rozložení plynů v atmosféře planety a podle nich se v některých vrstvách atmosféry Marsu nachází až 100x více vody než se doposud odhadovalo.

Mars Express

Mars Express Vesmírná sonda ESA, která obíhá kolem planety Mars.

Vodní páry se vyskytují v atmosféře Země dokud nekondenzují a nespadnou na zem ve formě deště, tento známý proces probíhá v mnohem menší míře také na Marsu. Na Zemi při poklesu teploty pod určitou úroveň (v kombinaci s tlakem v atmosféře) kondenzují vodní páry kolem zrnek prachu a vytváří vodní kapky, na Marsu ale dochází k supersaturaci, situaci, kdy vodní páry nekondenzují přesto, že podmínky jsou k tomu vhodné. To je zřejmě způsobeno nedostatkem jader, kolem kterých by vodní páry kondenzovaly.

Nová data z vesmírné sondy Mars Express ukazují že ve středních vrstvách atmosféry dochází k supersaturaci vodních par, zejména ve výškách 20-50 kilometrů, kde se zřejmě nachází 10-100x více vody než vědci doposud odhadovali.

Orbitální sonda Mars Express je misí ESA. Měření prováděla sonda pomocí vědeckého přístroje SPICAM (Spectroscopy for Investigation of Characteristics of the Atmosphere of Mars), který snímal světlo ze Slunce, které prochází atmosférou při východu nebo západu.

Po dalším neúspěšném pokusu o zavrtání krtka pod povrch Marsu jej vědci prohlásili za mrtvého

19. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Stacionární sonda InSight s sebou na Mars v roce 2018 přivezla podpovrchovou tepelnou sondu HP3. Ta se po dva roky pokoušela zavrtat pod povrch planety, aby mohla změřit její teplotu. Nevhodný povrch tomu však při opakovaných pokusech bránil - z plánovaných 5 metrů se sonda dostala pouze do půl metru. Po posledním neúspěšném pokusu během posledního víkendu tak vědci prohlásili tuto část mise za neúspěšnou.

Rotace Marsu vykazuje drobnou odchylku známou jako Chandlerův výkyv

12. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Podobně jako Země i Mars při rotaci kolem svojí osy vykazuje drobnou odchylku označovanou jako Chandlerův výkyv. Jeho póly se každých 200 dní vzdalují od osy o zhruba 10 centimetrů. Mars je teprve druhou známou planetou, u které byl tento fenomén pozorován, tou první je Země, u které je tato odchylka až 10 metrů. Vědci zatím neví, co tento pohyb může způsobovat.

NASA prodloužila misi Juno u planety Jupiter a InSight na Marsu

9. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Panel odborníků NASA po zvážení potenciálních dalších vědeckých přínosů misí Juno a InSight doporučil jejich prodloužení. Obě sondy jsou zatím v pořádku a funkční, i když už se blíží ke konci plánovaného trvání jejich misí, případně jej už překročily.

Pohlednice z Marsu: fotografie z oběžné dráhy ukazuje nezvyklé barvy dun na Marsu

1. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda MRO vyfotila z výšky 318 kilometrů barevné duny, které ukazují sezónní koloběh oxidu uhličitého na planetě. Díky nízkým teplotám na Marsu se zde tento plyn nachází ve formě ledu, v letním období však dochází k jeho sublimaci do atmosféry. Při tomto procesu vznikají malé kapsy plynu smíchané s tmavým prachem, které čas od času vytrysknou na povrch. Dávají tak vzniknout tmavým skvrnám v dunách, které vidíme na tomto snímku.

Nová technologie dokáže vyrobit kyslík a vodík ze slané vody na Marsu

2. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Voda na Marsu je klíčová pro jeho případnou kolonizaci lidmi. Hlavně kvůli možnosti z ní vyrábět kyslík (pro lidi) a vodík (použitelný na palivo). Kromě zásob ledu by na planetě mohly existovat také podpovrchové zásoby kapalné vody, u kterých lze ale očekávat vysoký obsah soli. Vědci z Washington University v St. Louis nyní přišli s novým postupem, který dokáže extrahovat vodík i kyslík z této slané vody, a to v podmínkách panujících na Marsu.

Mise Spojených arabských emirátů k Marsu dosáhne planety 9. února

12. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jednou ze tří letošních misí k planetě Mars je mise Hope Spojených arabských emirátů (SAE). Po třetí úspěšné korekci trajektorie oznámil řídící tým, že očekávají přílet k sousední planetě 9. února 2021. Po vstupu na oběžnou dráhu bude sonda nejméně dva roky zkoumat atmosféru planety.

Jeden z trojanů Marsu má složení podobné Měsíci, mohl vzniknout při jeho kolizi s jiným tělesem

5. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Spektrografická analýza jedné z planetek v blízkosti planety Mars ukazuje na podobné složení, jako má Měsíc obíhající naši planetu. Mohlo by to znamenat, že má s Měsícem společnou historii, existují však i jiná vysvětlení jejího původu.