Elenin pokračuje po své dráze k Zemi, kometa ale výrazně pohasla

Vesmírná solární observatoř STEREO Ahead zachytila 3. října kometu Elenin na její cestě od Slunce k Zemi, kolem které proletí v 84násobku vzdálenosti Země od Měsíce. Vesmírná sonda STEREO Ahead, je jedna ze dvou sesterských družic pozorujících Slunce, obíhá Slunce před Zemí a má zrovna kometu ve svém zorném poli.

Elenin (kometa)

Elenin (kometa) Na snímku ze solární observatoře STEREO Ahead pořízeném 3. října 2011 jsou vidět, kromě vzdálených hvězd a malých objektů sluneční soustavy na pozadí, tři zajímavé objekty. Planetka Vesta, kterou zrovna zkoumá vesmírná sonda Dawn. Dále kometa 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova, která v posledních dnech ukázala krásný ocas, způsobený slunečním větrem, který bičuje její povrch. A v neposlední řadě je to kometa Elenin. Že ji nevidíte? Z toho si nic nedělejte, skutečně pohasla natolik, že se astronomům téměř ztratila z teleskopů.

Ačkoliv se původně čekalo, že by kometa mohla mít viditelný ocas, zdá se, že nakonec viditelná nebude. Od svého přiblížení ke Slunci výrazně potemněla a i na snímku vpravo je téměř nerozpoznatelná.

Kromě komety Elenin je na snímku také kometa 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova. Pojmenovaná je po svém objeviteli Minoru Honda, který ji objevil v roce 1948. Další dvě jména patří českému astronomovi Antonínu Mrkosovi a slovenské astronomce Ľudmile Pajdušákové, kteří ji nezávisle na japonském objeviteli pozorovali ze slovenské observatoře na Skalnatém plese tři dny poté.