Americký tým vědců navrhuje NASA historicky první misi k planetě Uran

Ve sluneční soustavě zůstává poslední třída téměř neprozkoumaných planet, ledoví obři Uran a Neptun. Zatímco všechny ostatní planety už od zvědavého lidstva získaly umělé družice, planety Uran a Neptun byly zatím prozkoumány buď zdálky ze Země nebo při průletech vesmírných sond mířících jinam. Ve vědecké komunitě už ale sílí tlak na vesmírné agentury na prozkoumání Uranu (přece jen je blíž než Neptun). Po nepřijatém evropském návrhu Uranus Pathfinder ze začátku letošního roku se nyní ozývá i americká skupina vědců, která prostřednictvím Planetary Science Decadal Survey doporučuje NASA zvážení mise k Uranu.

Uran

Uran v roce 2005 se astronomům s pomocí Hubblova vesmírného teleskopu podařilo v systému planetu Uran objevit nové prstence a nové měsíce planety. Nové měsíce Uranu byly pojmenovány Cupid a Mab

Uran je zvláštní planeta, jako jediná se díky své pohnuté ose po oběžné dráze valí jako kámen. Na rozdíl od plynných obrů Jupitera a Saturnu je její složení komplexnější, místo vodíku a helia je její atmosféra tvořena vodou, metanem, amoniakem a oxidem uhličitým. Toto složení dává Uranu (a také Neptunu) typickou modrou barvu.

Nejblíže se k Uranu přiblížila zatím jediná sonda, Voyager 2 v roce 1986. Voyager 2 proletěl ve vzdálenosti 86 tisíc kilometrů od povrchu Uranu, kvůli gravitační asistenci při cestě k okraji sluneční soustavy.

Mise k Uranu navržená Planetary Science Decadal Survey by měla odstartovat mezi roky 2020-2023 a cesta k planetě by měla trvat 13 let.

Další zprávy z kategorie Uran

Uran pomalu přichází o svou atmosféru, podobně jako ostatní planety

29. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Znovu analyzovaná data z vesmírné sondy Voyager 2 ukazují, že z atmosféry Uranu uniká atmosféra do vesmíru. Dochází k tomu prostřednictvím interakce magnetického pole s atmosférou. Uran se tak zařadil mezi ostatní planety sluneční soustavy, jejichž atmosféry pomalu mizí ve vesmíru.

Nové snímky prstenců Uranu poprvé odhalily jejich teplotu

23. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Dva výkonné teleskopy z jižní Ameriky (ALMA a VLT) vyprodukovaly nové snímky prstenců planety Uran. Nová pozorování umožnila vědcům poprvé změřit teplotu prstenců planety: chladivých -196 °C. Pomohla také upřesnit složení prstenců a jejich strukturu. Planeta Uran byla ze Země zatím navštívena pouze jednou, když kolem ní v roce 1986 proletěla vesmírná sonda Voyager 2, všechna následná pozorování byla provedena ze Země nebo její oběžné dráhy.

Uran smrdí po zkažených vejcích, vědci v jeho atmosféře objevili sirovodík

24. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planeta Uran má podle vědců v horní vrstvě svojí atmosféry známý zápach: je cítit po zkažených vejcích. Jde o typický pach způsobený sirovodíkem (nebo také sulfanem), který vědci objevili nad vrcholky oblaků v atmosféře Uranu. Existence sirovodíku na Uranu se dlouho předpokládala, teprve nedávno však astronomové přišli s důkazy, které získali pozorováním teleskopem Gemini na Havaji.

Bouře na Uranu neutichají, jsou tak silné, že je pozorují už i amatérští astronomové

13. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

O bouřích na Uranu astronomové vědí už od průletu sondy Voyager 2 v 80. letech. V posledních měsících ale došlo k výraznému nárůstu aktivity a vědci nevědí, co ji způsobuje. Vrchol aktivit v atmosféře Uranu se očekával v roce 2007, kdy se planeta dostala do rovnodennosti, dnes jsou však bouře ještě silnější, dokonce natolik, že už i amatérští astronomové mohou zamířit své teleskopy k Uranu a vidět bílé skvrny, které odráží světlo od Slunce.

Astronomové pozorují na Uranu obří bouře, větší v jeho atmosféře ještě neviděli

13. 8. 2014 (novější než zobrazený článek)

Planeta Uran se nachází téměř 20x dál od Slunce než Země, dostává tedy od naší hvězdy menší množství energie. Přesto v jeho atmosféře zuří bouře, a obrovské, dlouhotrvající bouře. Zachytili je astronomové s pomocí observatoře Keck na Havajské hoře Mauna Kea. Planeta Uran je zahalena tajemstvími, kromě družice Voyager 2 se k ní žádná jiná sonda zatím ani nepřiblížila. Vědci tak získávají aktuální informace prostřednictvím infračervených pozorování atmosféry Uranu, která odhalují dynamickou atmosféru, kterou známe od jiných plynných obrů, jako je Jupiter nebo Saturn.

Sluneční soustava možná měla o jednu masivní planetu navíc, Jupiter ji ale vymrštil mezi hvězdy

13. 11. 2011 (novější než zobrazený článek)

Astronom David Nesvorný ze Southwest Research Institute v Texasu vydal studii v Astrophysical Journal Letters, ve které popisuje evoluci sluneční soustavy. Nesvorný pracuje s počítačovými modely, které simulují evoluci naší sluneční soustavy. Při těchto simulacích mu stále něco nevycházelo, nakonec ale do sebe všechno zapadlo, když přidal do soustavy planet další masivní objekt.

Vesmírná sonda New Horizons protla oběžnou dráhu planety Uran

19. 3. 2011

New Horizons je na cestě k Plutu a oblasti za oblasti za ním známé jako Kuiperův pás (Kuiper Belt). 18. března 2011 překročila oběžnou dráhu planety Uran, která však byla vzdálená 3,8 miliard kilometrů a sonda tento milník na své desetileté pouti "prospala" v hibernaci.