NASA v nově zveřejněném videu uklidňuje, od 2005 YU55 žádné riziko nehrozí, i když bude blíž než Měsíc

Planetka označovaná jako 2005 YU55 má asi 400 metrů na délku a proletí tak blízko kolem Země, že nám bude blíž než Měsíc. NASA, jak už je zvykem, vyvrací různá tvrzení a obavy z případné srážky nebo vyvolání tektonické aktivity na Zemi, planetka YU55 je neškodná, objekt podobné velikosti se k Zemi dostane jednou za 35 let. Při této příležitosti v pátek americká vesmírná agentura zveřejnila následující video s Lancem Bennerem, výzkumníkem v JPL.

Planetka 2005 YU55

Planetka 2005 YU55 Planetka 2005 YU55 byla objevena v roce 2005 a patří do skupiny NEO objektů, jejichž oběžná dráha je podobná s tou zemskou. Na tomto snímku je planetka zachycena radiovým teleskopem Arecibo v Portoriku při svém průletu kolem Země 19. dubna 2010.

O planetce 2005 YU55 toho astronomové vědí poměrně dost, k Zemi se přiblížila už dříve a mohli ji zachytit pozemními observatořemi. Díky těmto informacím těd jsou astronomové schopni předpovědět dráhu planetky na dalších sto let dopředu a po tuto dobu Zemi žádné riziko nehrozí.

NASA připravuje své obrovské radiové teleskopy Goldstone a Arecibo, kterými chce pozorovat YU55 při průletu a tím získat ještě podrobnější informace o tomto tělese, které obíhá Slunce na podobné oběžné dráze jako Země. Planetka má velmi tmavý povrch a měla by dosáhnout jasnosti o magnitudě 11-12, tudíž nebude pozorovatelná pouhým okem.

Nad Českou republikou se YU 55 objeví v úterý večer nízko nad obzorem, ve 22 hodin už ale zapadne a bude dál pozorovatelná na západě.

Co všechno by mohla planetka YU55 způsobit?
Kromě srážky se Zemí se tentokrát někteří obávají také srážky s Měsícem jehož oběžnou dráhu planetka přetne ve dvou místech. Srážky ale nejsou dost a údajně také hrozí vychýlení Měsíce z jeho oběžné dráhy což by mohlo mít nedozírné důsledky pro život na Zemi. V neposlední řadě, podobně jako u komety Elenin v říjnu, i tentokrát vznikají různá varování, že za planetkou je ukrytá flotila mimozemských lodí, které mají za cíl invazi Země. Často se objevuje také spojitost s testem nouzového informačního systému (Emergency Alert System, EAS) v USA, které je naplánováno na den po průletu YU 55 kolem Země. Nic z toho samozřejmě nehrozí, planetka 2005 YU55 proletí v dostatečné vzdálenosti od Země, jako už nespočetněkrát. K zemi se opět vrátí, už to ale nebude na tak blízko jako příští týden v úterý.