V magnetickém poli Země existují skryté magnetické portály vedoucí až do sluneční atmosféry

V okolí naší planety existují místa, kde se siločáry planetárního magnetického pole kříží s čarami patřícími magnetickému poli Slunce. O jejich existenci se už nějakou dobu ví, a NASA plánuje na rok 2014 misi, která je prozkoumá. Nový výzkum teď umožní vesmírným sondám rychlou detekci těchto portálů.

THEMIS (družice)

THEMIS (družice) Time History of Events and Macroscale Interaction during Substorms (THEMIS) je projekt NASA, který má za cíl zkoumat magnetické jevy na oběžné dráze Země.

Pozorování vesmírných sond THEMIS (NASA) a Cluster (ESA), které se nacházejí v magnetickém poli Země, ukazují, že se tyto portály nachází v řádu desítek tisíc kilometrů od povrchu planety (ISS obíhá Zemi ve zhruba 400 kilometrech). Během dne se několikrát otvírají a zavírají, některé velmi rychle, jiné však zůstávají otevřené po delší dobu.

Portály (nebo také tzv. body X) mohou na Zemi přivádět množství nabitých subatomárních částic ze Slunce. Mohlo by tak docházet k zahřívání atmosféry nebo vzniku auror v polárních oblastech. Jaký vliv na prostředí na Zemi však skutečně mají zjistí zřejmě až plánovaná vesmírná mise NASA MMS (Magnetospheric Multiscale Mission). Čtveřice vesmírných sond bude zkoumat zemskou magnetosféru a s ní také portály, které v nich sluneční magnetismus vytváří.

Body X však nejsou vidět, jsou nestabilní a to je pro vesmírnou sondu problém. Jack Scudder, plazmový fyzik NASA, však našel způsob jakým portály detekovat, využil k tomu víc než deset let stará data z družice Polar, která se na konci 90. let pohybovala v zemské magnetosféře a narazila na množství těchto portálů. S pomocí těchto dat pak Scudder mohl sestrojit detektor, kterým budou družice MMS vybaveny.

Detektor jediné družice podle kombinace magnetického pole a energetických částic pozná místa, kde se portály nachází a může přivolat ostatní "kolegy". Při plánování mise se s tímto postupem nepočítalo a tak dojde k jejímu výraznému zefektivnění a urychlení výzkumu.

Magnetismus

Sonda Juno zachytila rádiový signál od největšího z měsíců planety Jupiter

Orbitální sonda Juno, která obíhá Jupiter, detekovala rádiový signál přicházející od největšího měsíce planety. Detekce se podařila v momentě, kdy se sonda nacházela nad severním pólem planety, kde proletěla siločarami magnetického pole, které Jupiter a Ganymede propojují.

Od blízké exoplanety Tau Boötis b vychází rádiové signály

Astronomům z Cornell University se podařilo detekovat rádiové signály od exoplanety Tau Boötis b, které naznačují existenci jejího magnetického pole. Toto záření totiž vzniká při interakci hvězdných větrů s magnetickým polem planety. Postup, který vědci použili, byl ověřen nejprve u planety Jupiter a následně byl aplikován na trojici známých exoplanet. Tau Boötis b je tak první exoplaneta, u které byly rádiové signály pozorovány.

Vědci poprvé vyrobili materiál, který dosahuje supravodivosti při pokojové teplotě

Vědci z University of Rochester (USA) vyrobili první materiál, který dosahuje supravodivého stavu při teplotě 15 °C. Jedná se o přelomový objev, který by mohl změnit mnohé oblasti lidského života. Supravodivosti bylo doposud dosahováno spíše za velmi nízkých teplot, což je pro běžné využití tohoto fenoménu nepraktické. Dosavadní nejvyšší teplota, při které bylo dosaženo stabilní supravodivosti byla -23 °C.

První přesně změřená vzdálenost magnetaru může vědce přiblížit k rozluštění původu tajemných signálů FRB

Astronomové poprvé přímo změřili vzdálenost magnetaru pomocí paralaxy. Jejich cílem byla neutronová hvězda XTE J1810-197 s původně odhadovanou vzdáleností kolem 10 tisíc světelných let. Nová pozorování teleskopem VLBA (Very Long Baseline Array) tuto vzdálenost zpřesnila na 8 100 světelných let. Tento výzkum by mohl vědce přiblížit k odpovědi na otázku, zda jsou to právě magnetary (neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem), které způsobují tajemné rádiové signály FRB přicházející k nám z hlubokého vesmíru.

U vzdálené neutronové hvězdy bylo detekováno zatím nejsilnější magnetické pole ve vesmíru

U rentgenového pulsaru GRO J1008-57 astronomové detekovali magnetické pole kolem miliardy tesla. Jde o nejsilnější jednoznačně detekované magnetické pole ve vesmíru. Objev byl učiněn na základě dat z čínského rentgenového teleskopu Insight-HXMT, který operuje na oběžné dráze od roku 2017.

Magnetické pole Marsu existovalo déle než se doposud předpokládalo

Mars měl globální magnetické pole dřív, než se původně uvažovalo a vydrželo také déle. Vyplývá to ze závěrů nové studie, která pracovala s daty z orbitální sondy MAVEN. Podle této studie obklopovalo Mars globální magnetické pole nejméně v období mezi 4,5 a 3,7 miliardami let. Ztráta globálního magnetického pole zřejmě v minulosti vedla ke zmizení atmosféry Marsu.

Magnetické pole v okolí sondy InSight je až 10x větší než se předpokládalo

Stacionární sonda InSight je na povrchu Marsu už zhruba rok a půl. Během této doby provádí pravidelná měření atmosféry a nitra planety. Jako první také měří magnetické pole přímo na povrchu a jeho intenzita je výrazně silnější než věci odhadovali z měření z oběžné dráhy.