Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelné

Planetární systém kolem hvězdy TRAPPIST-1 je ve středu zájmů mnoha vědců, obsahuje totiž velké množství relativně malých skalnatých planet a tedy velký potenciál pro existenci planety podobné Zemi. Nová studie nyní ukazuje, že alespoň na dvou ze těchto sedmi planet by mohly existovat podmínky vhodné pro život. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy and Astrophysics.

Exoplanety systému TRAPPIST-1

Exoplanety systému TRAPPIST-1 Porovnání velikostí exoplanet systému TRAPPIST-1 vzdáleného asi 40 světelných let od sluneční soustavy. Povrchy planet v této ilustraci odpovídají tomu, jaký charakter by která z nich mohla mít. Dvě planety nejbližší hvězdě by mohly mít roztavený povrch se sopkami a lávou. Planety TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1e by mohly mít podmínky vhodné pro život. Zbylé vnější planety budou pravděpodobně velmi chladné.

Hvězda TRAPPIST-1 (nebo také 2MASS J23062928-0502285) je velmi starý a chladný červený trpaslík jen o něco větší než planeta Jupiter. Nachází se ve vzdálenosti 40 světelných let v souhvězdí Vodnáře. V únoru 2017 astronomové oznámili, že kolem této hvězdy našli hned sedm exoplanet, z nichž všechny se svou velikostí blíží Zemi.

Nová studie pracuje s předpokladem, že kompozice planet obsahuje podobně jako ve sluneční soustavě vodní led, skálu a železo a pokouší se odhadnout jejich vzájemný poměr. Dále vědci počítají s vzájemným gravitačním ovlivňováním planet, které všechny obíhají svoji hvězdu blíž, než planeta Merkur Slunce. Nicméně vzhledem k tomu, že jejich přesné velikosti ani hmotnosti nejsou známy, výsledky ukazují na všemožné kombinace.

Nejpravděpodobnější existenci podmínek vhodných pro život mají planety TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1e, teploty na jejich povrchu dosahují hodnot mezi -22 a 15 °C. Působí na ně relativně mírné slapové jevy, které by vnitřním třením mohly působit další zahřívání planety. Podle vědců u nich také nehrozí přílišné zahřívání prostřednictvím skleníkového efektu. Planetu d by mohl podle studie pokrývat globální oceán.

Naproti tomu planeta TRAPPIST-1c by se mohla podobat měsíci Io, který krouží kolem planety Jupiter a je pokrytý lávou. V ještě větší míře by k tomu mohlo docházet i u planety b, která je svojí hvězdě ještě blíž.

Podobný výzkum přibližuje vzájemné interakce mezi planetami v podobných hvězdných systémech, kterých zatím byla objevena hrstka. S rozvojem nových teleskopů však lze očekávat, že drobnější skalnaté planety budou objevovány stále častěji.