Galaxie s rostoucím věkem bobtnají a stávají se chaotičtější

29. 4. 2018

Podle nové studie publikované v magazínu Nature Astronomy existuje souvislost mezi stářím galaxie a jejím tvarem. Podle autorů platí pro mladší galaxie, že jejich hvězdy se pohybují pravidelně, všechny podobným způsobem. Jak ale galaxie stárne, dochází k tomu, že se hvězdy pohybují různými směry a galaxie se nafukuje. Jde o první studii, která ukazuje, že věk a struktura galaxií mají spojitost napříč jejich různými druhy.

Galaxie Antennaes

Galaxie Antennaes Galaxie známé také pod označením NGC 4038 a NGC 4039 jsou zde zobrazeny na kompozici dvou fotografií. Modrou barvou je viditelné světlo pořízené vesmírným teleskopem Hubble, zde vidíme hvězdy galaxií, jejichž světlo doletí až k Zemi. Žlutou a červenou barvou je pak fotografie pořízená teleskopem ALMA, která zobrazuje chladná oblaka plynů, ze kterých hvězdy teprve vzniknou.

Podle vedoucího autora studie Jesse van de Sande z University of Sydney se už dříve vědělo o spojení stáří a tvaru galaxií u extrémních objektů (například u velmi plochých a velmi kulatých galaxií). Nová studie, která vychází ze zkoumání 843 galaxií, však ukazuje, že tato spojitost existuje také napříč tvarem, stářím nebo hmotností galaxií.

V průběhu života galaxie dochází ke změně její vnitřní struktury, například kolizemi s ostatními objekty. Tyto události vedou ke změně rychlosti i směru pohybu hvězd, čímž dochází k nárůstu entropie v galaxii. Když vědci seřadili galaxie podle toho jaký mají tvar a jak chaotickou mají vnitřní strukturu, zjistili, že jsou zároveň seřazeny také podle svého stáří.

Na výzkumu se podílely Australian National University (ANU) a University of Sydney a využily k tomu pozorování teleskopu Anglo-Australian Telescope.

Další zprávy z kategorie Galaxie

26. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

V galaxii M85 se nachází tři různé skupiny kulových hvězdokup nesoucí známky předchozích událostíAstronomové prozkoumali kulové hvězdokupy v galaxii Messier 85 a identifikovali v ní tři různé typy těchto specifických uskupení hvězd. Každá z nich má jinou barvu, rychlost a složení a zdá se, že každá z nich vypovídá o specifické události, která se v této galaxii stala.

Izolované trpasličí galaxie by vědcům mohly prozradit více o evoluci hvězd

18. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Izolované trpasličí galaxie by vědcům mohly prozradit více o evoluci hvězdAstronomům ze Special Astrophysical Observatory v Rusku se podařilo určit přesné vzdálenosti a metalicitu 18 trpasličích galaxií. Využili k tomu metodu TRGB (Tip of the red-giant branch), při které je zkoumána nejzářivější hvězda ve fázi rudého obra, podle které je následně určena vzdálenost celé galaxie.

Plyny unikající z galaxií by mohly prozrazovat více o procesech uvnitř

9. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Plyny unikající z galaxií by mohly prozrazovat více o procesech uvnitřAstronomům z Japonska se podařilo pomocí observatoře ALMA detekovat molekulární proud vycházející z galaxie NGC 1482. Detekovaný únik materiálu z galaxie označovaný jako galaktický vítr by mohl vědcům prozradit více o vnitřních procesech, které v ní probíhají.

Rychle rotující hvězdy v centru Mléčné dráhy by mohly pocházet z okraje galaxie

1. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rychle rotující hvězdy v centru Mléčné dráhy by mohly pocházet z okraje galaxiePodle vědecké studie, která vyšla v magazínu The Astrophysical Journal Letters, se v jdáru naší galaxie nachází skupina hvězd, které se liší od ostatních ve svém okolí. Tyto hvězdy zřejmě vznikly jinde v Mléčné dráze a do jejího středu se dostaly až po svém zrodu.

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhou

30. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhouVe sluneční soustavě máme 8 planet. V posledních dvou dekádách k nim astronomové objevili několik tisícovek exoplanet v Mléčné dráze. Nyní se vědcům podařilo objevit prvního kandidáta na extragalaktickou planetu, tedy planetu obíhající hvězdu mimo naši galaxii. Jedná se o objekt v binárním systému v galaxii M51 (Vírová galaxie, Whirlpool) ve vzdálenosti 23 milionů světelných let.

Objev pěti vzácných rádiových galaxií vědcům prozradí více o raném vesmíru

23. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objev pěti vzácných rádiových galaxií vědcům prozradí více o raném vesmíruAstronomové detekovali pětici nových velkých rádiových galaxií (Giant Radio Galaxies, GRG). Mají velikosti mezi 2,3 a 2,6 milionů světelných let napříč (pro srovnání: Mléčná dráha má napříč mezi 150 - 200 tisíci světelných let). Studiem tohoto typu galaxií chtějí zjistit více o rádiových zdrojích ve vesmíru.

1. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Haló obklopující sousední galaxii Andromedu se dotýká podobného regionu naší galaxieVědci pomocí vesmírného teleskopu Hubble zmapovali obálku plynů obklopující sousední galaxii Andromeda. Toto galaktické haló se rozpíná 1,3 - 2 miliony světelných let od galaxie, což je na půl cesty k Mléčné dráze. Jedná se o doposud nejdetailnější studii jakéhokoliv galaktického haló.