Galaxie s rostoucím věkem bobtnají a stávají se chaotičtější

Podle nové studie publikované v magazínu Nature Astronomy existuje souvislost mezi stářím galaxie a jejím tvarem. Podle autorů platí pro mladší galaxie, že jejich hvězdy se pohybují pravidelně, všechny podobným způsobem. Jak ale galaxie stárne, dochází k tomu, že se hvězdy pohybují různými směry a galaxie se nafukuje. Jde o první studii, která ukazuje, že věk a struktura galaxií mají spojitost napříč jejich různými druhy.

Galaxie Antennaes

Galaxie Antennaes Galaxie známé také pod označením NGC 4038 a NGC 4039 jsou zde zobrazeny na kompozici dvou fotografií. Modrou barvou je viditelné světlo pořízené vesmírným teleskopem Hubble, zde vidíme hvězdy galaxií, jejichž světlo doletí až k Zemi. Žlutou a červenou barvou je pak fotografie pořízená teleskopem ALMA, která zobrazuje chladná oblaka plynů, ze kterých hvězdy teprve vzniknou.

Podle vedoucího autora studie Jesse van de Sande z University of Sydney se už dříve vědělo o spojení stáří a tvaru galaxií u extrémních objektů (například u velmi plochých a velmi kulatých galaxií). Nová studie, která vychází ze zkoumání 843 galaxií, však ukazuje, že tato spojitost existuje také napříč tvarem, stářím nebo hmotností galaxií.

V průběhu života galaxie dochází ke změně její vnitřní struktury, například kolizemi s ostatními objekty. Tyto události vedou ke změně rychlosti i směru pohybu hvězd, čímž dochází k nárůstu entropie v galaxii. Když vědci seřadili galaxie podle toho jaký mají tvar a jak chaotickou mají vnitřní strukturu, zjistili, že jsou zároveň seřazeny také podle svého stáří.

Na výzkumu se podílely Australian National University (ANU) a University of Sydney a využily k tomu pozorování teleskopu Anglo-Australian Telescope.