Astronomové objevili druhou nejmasivnější neutronovou hvězdu

Astronomové z Universitat Politècnica de Catalunya a Canary Islands Institute of Astrophysics identifikovali jednu z největších neutronových hvězd, má hmotnost 2,3 slunečních mas. Ve vesmírném měřítku se to může zdát málo, neutronové hvězdy však zřídkakdy dosahují větší hmotnosti než dvojnásobku té jakou má Slunce. Jde zatím o druhou nejmasivnější známou neutronovou hvězdu, ta nejhmotnější má 2,4 slunečních mas a byla objevena v roce 2011.

Neutronová hvězda

Neutronová hvězda Neutronová hvězda (nebo také pulzar) často rotuje velmi vysokou rychlostí a ze dvou protilehlých míst z ní vychází intenzivní radiace. Neutronové hvězdy tak zdánlivě blikají v pravidelných intervalech.

Na konci života hvězdy může nastat několik situací v závislosti na její hmotnosti. Pokud má hmotnost vyšší než 8 slunečních mas nastává exploze supernovy a v závislosti na hmotnosti původní hvězdy a jejím složení může vzniknout černá díra (zhruba 40 slunečních mas a více), nebo neutronová hvězda. V obou případech je výsledný objekt extrémně hustý a má specifické charakteristiky, které jsou doslova na hraně fyzikálních zákonů.

Neutronové hvězdy tedy nemohou dosahovat libovolných hmotností, mají spodní i horní limit. Pokud by původní hvězda byla lehčí, vznikne bílý trpaslík a v případě hmotnější hvězd by došlo ke vzniku černé díry. Právě k tomuto limitu se astronomové blíží hledáním nejmasivnějších neutronových hvězd a zatím to vypadá, že limit se nachází někde kolem 2,5 slunečních mas. Přesto mají neutronové hvězdy pouhých několik desítek kilometrů v průměru a vyznačují se tak extrémní hustotou.

Nalezení horního limitu hmotnosti neutronové hvězdy je podstatné pro několik fyzikálních oborů. Například mohou vědcům napovědět více o interakcích subatomárních částic v atomech při extrémních situacích.

PSR J2215+5135

Nově zvážená neutronová hvězda nese označení PSR J2215+5135, byla objevena už v roce 2011 a je součástí binárního páru. Astronomvé k určení její hmotnosti použili novou metodu, při které měří spektrální čáry magnesia a vodíku pro změření rychlosti rotace obou složek binárního páru, ze které odvodili hmotnosti jednotlivých hvězd. Výzkum vedl Manuel Linares ve spolupráci s Tariqem Shahbazem a Jorge Casaresem, své závěry publikovali v květnovém čísle magazínu Astrophysical Journal. Pro svá pozorování využili teleskopů Gran Telescopio Canarias, William Herschel Telescope, Isaac Newton Telescope Group a IAC-80 Telescope.

Nejmasivnější neutronové hvězdy