Tři nově vzniklé planety byly objeveny u čerstvě zrozené hvězdy

Dva nezávislé týmy astronomů našly evidenci, která by mohla napovídat o existenci tří mladých planet na oběžné dráze mladé hvězdy HD 163296. Za pomoci nového postupu identifikovali jasné anomálie v akrečním disku kolem hvězdy. Výzkum byl proveden prostřednictvím observatoře ALMA v Čile a jeho výsledky byly publikovány v magazínu Astrophysical Journal Letters. Hvězda HD 163296 se nachází ve vzdálenosti asi 330 světelných let od Země a je stará asi 4 miliony let (Slunce má stáří kolem 4,5 miliard let).

Hvězda HD 163296

Hvězda HD 163296 Snímek z observatoře ALMA, který zachycuje hvězdu HD 163296 a protoplanetární disk, který ji obklopuje.

Nový postup obnáší pozorování protoplanetárních disků, které obklopují mladé hvězdy, a identifikaci anomálií v proudu hmoty, která kolem hvězdy rotuje. Astronomové k tomu využívají konkrétně molekuly oxidu uhelnatého (CO), které dokáže ALMA detekovat i na tak velkou vzdálenost. Pokud by se v disku nenacházely žádné planety, hmota v něm včetně molekul CO by se pohybovala stále stejně a předvídatelně.

Vědci z prvního týmu nalezli jednu planetu ve vzdálenosti asi 80 AU od hvězdy a další vzdálenou 140 AU (ve sluneční soustavě je planeta Neptun vzdálená pouhých 30 AU od Slunce). Druhý tým potom našel třetí potenciální planetu vzdálenou 260 AU. Všechny tři planety mají podobnou hmotnost jako Jupiter.

Tento postup je možný pouze díky snímkům s vysokým rozlišením, které ALMA poskytuje. Pozorovaný efekt lze vysvětlit i jinými příčinami, je však pravděpodobné, že se jedná o rodící se planety.