U malých masivních galaxií černé díry spolkly většinu hmoty určenou pro hvězdy

Před asi deseti lety objevili astronomové nový druh galaxií, byly menší než ostatní ale zároveň obsahovaly poměrově více hmoty. Podle nové studie za to mohou jejich centrální supermasivní černé díry, které zkonzumovaly část hmoty, která by jinak šla do formování hvězd. Přišli na to studiem dvou blízkých galaxií Mrk 1216 a PGC 032673, výsledky jejich výzkumu jsou publikovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Supermasivní černá díra v galaxii Mrk 1216

Supermasivní černá díra v galaxii Mrk 1216 Ilustrace supermasivní černé díry v jádru galaxie Mrk 1216. Ve výřezu vpravo dole je rentgenový snímek této oblasti z vesmírného teleskopu Chandra.

Tento druh galaxií je zřejmě velmi starý a vznikly v prvních několika miliardách let po velkém třesku. Většina z tehdejších galaxií se do dnešního dne spojila s dalšími galaxiemi v nové objekty se zcela jinou strukturou, v některých případech však galaxie zůstaly izolovány a jsou tak dodnes svědky doby dávno uplynulé. Vědci pomocí rentgenového teleskopu Chandra prozkoumali bližší exempláře ve vzdálenosti kolem 300 milionů světelných let.

Podle vědců nejen, že černé díry mohou hvězdám brát materiál, ze kterých by následně vznikly, svou aktivitou také mohou bránit jejich vzniku zahříváním tohoto materiálu.