Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 6. 2018
Exoplanety TESS Kepler (teleskop)

Astronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

TESS, teleskop

TESS, teleskop Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

Vesmírný teleskop TESS bude každých 30 dní snímat jinou část hvězdné oblohy až postupně pokryje celou hvězdnou oblohu. Naproti tomu teleskop Kepler se soustředil pouze na jediné místo oblohy v souhvězdí labutě. Oba teleskopy však mají stejnou metodu: pozorují hvězdy a hledají jejich drobné pohasnutí, které by indikovalo přechod planety před hvězdou. Takto identifikované kandidáty na exoplanety je potom potřeba nejprve rozpoznat v datech posbíraných teleskopem a následně potvrdit dalšími observatořemi, protože zmíněné pohasnutí hvězdy může být způsobeno více příčinami.

Tranzitní metoda hledání exoplanet

Po 30 dnech zkoumání určitého místa na hvězdné obloze pošle teleskop TESS data na Zemi ke zpracování. Pozorování potenciálních kandidátů ze Země je však možné pouze v určitých měsících roku, jinak jsou zakryty za Sluncem, nebo jsou mu příliš blízko a pozorování nejsou kvůli jeho silnému svitu možná. Vědci proto chtějí stihnout kandidáty na exoplanety prozkoumat z pozemních observatoří ještě předtím, než se skryjí za Sluncem. A právě to by jim nový algoritmus měl umožnit.

Další zprávy z kategorie TESS

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežít

18. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežítMezinárodní tým astronomů objevil první netknutou planetu obíhající velmi blízko bílému trpaslíku. Jedná se o hustý zbytek jádra hvězdy podobné Slunci v jehož okolí panují pro planety nehostinné podmínky. Vědci zatím neví, jak může exoplaneta v takovém prostředí přežít, její existenci si tak zatím neumí vysvětlit.

Automatický algoritmus potvrdil existenci 50 nových exoplanet

29. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se s pomocí metody Machine Learning podařilo potvrdit padesátku kandidátů na exoplanety. Nově vyvinutý algoritmus využil velkého počtu už objevených exoplanet, na kterých se naučil je rozpoznat. V datech z misí Kepler a TESS potom u padesáti možných kandidátů potvrdil existenci skutečných exoplanet.

Teleskop TESS detekoval harmonické rytmy od proměnlivých hvězd Delta Scuti

24. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS detekoval harmonické rytmy od proměnlivých hvězd Delta ScutiPozorování vesmírného teleskopu TESS umožnila vědcům identifikovat 60 hvězd kategorie Delta Scuti s harmonickými pulzy. U této kategorie proměnlivých hvězd mají vědci problém interpretovat jejich chování, jejich pulzy jsou často neuspořádané. Nový výzkum by to mohl změnit a umožnit vědcům zjistit více o těchto hvězdách.

10. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobnou Zemi v obyvatelné zóněVesmírný teleskop TESS, který se soustředí na hledání blízkých exoplanet, našel svůj první úlovek velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy. Exoplaneta TOI 700 d obíhá malou hvězdu v takové vzdálenosti, která by za vhodných podmínek mohla umožnit existenci kapalné vody na jejím povrchu. Samotná velikost planety a vzdálenost od hvězdy však ještě neznamenají, že je planeta obyvatelná. Podobných planet však zatím nebylo nalezeno mnoho.

Vesmírný teleskop TESS zachytil krátkodobou erupci plynů na kometě 46P/Wirtanen

15. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS zachytil krátkodobou erupci plynů na kometě 46P/WirtanenZa pomoci dat z teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) mohli astronomové pozorovat zvýšenou produkci prachu, ledu a plynů z komety 46P/Wirtanen, která se koncem roku 2018 přiblížila Slunci. Jde o nejdetailnější pozorování tohoto úkazu, který navíc doposud nebyl pozorován od začátku.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.

Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.