Astronomové zachytili formaci planety v protoplanetárním disku kolem vzdálené hvězdy

Instrument SPHERE instalovaný na teleskopu VLT vyfotil vzdálenou exoplanetu ve stádiu jejího formování v disku plynů a prachu, který obklopuje mlhavou hvězdu PDS 70. Jde o první potvrzený planetární objekt zachycený při svém zrodu v protoplanetárním disku obklopujícím mladou hvězdu. Doposud teleskopy pozorovaly pouze mezery v protoplanetárních discích, nebo už hotové planety.

Exoplaneta PDS 70b

Exoplaneta PDS 70b Hvězda PDS 70 zachycená teleskopem VLT s protoplanetárním diskem, ve kterém se nachází planeta PDS 70b. V centru disku se nachází hvězda PDS 70, která je zakrytá koronografem.

Hvězda PDS 70 se nachází asi 370 světelných let daleko a má asi 82 % hmotnosti Slunce. V roce 2006 byl kolem této asi 10 milionů let staré hvězdy potvrzen protoplanetární disk o tloušťce zhruba 140 AU. V tomto disku astronomové našli několik mezer, které naznačují, že by v něm mohlo probíhat formování planet.

Planeta PDS 70b se nachází asi 22 AU od hvězdy (podobně jako planeta Uran od Slunce) a oběhne ji jednou za 120 let. Jde o plynného obra, jehož hmotnost dosahuje devítinásobku hmotnosti planety Jupiter a teploty na ní by měly dosahovat až 1000 °C.

24. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové identifikovali tisíc hvězd, od kterých by mohlo být možné detekovat život na Zemi V posledních letech se lidstvu podařilo najít tisíce planet, které obíhají jiné hvězdy. V posledních letech se astronomům dokonce daří charakterizovat atmosféry některých z nich a uvažují nad tím, jak by šlo u těchto exoplanet detekovat známky života. Co kdyby ale někdo chtěl zkoumat Slunce a jeho planety? Vědci nyní přišli se seznamem hvězd, od kterých by to bylo možné s naší aktuální technikou.

14. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Prstence materiálu kolem rodící se hvězdy ukazují, že planety vznikají zároveň s hvězdamiAstronomům se podařilo najít evidenci, že planety se začínají rodit už v době, kdy se jejich mateřské hvězdy stále ještě formují. Snímky z teleskopu ALMA ukazují mladou protohvězdu IRS 63 s rotujícím diskem materiálu, ve kterém se objevují mezery a prstence, které naznačují rodící se nové exoplanety. Sama hvězda je přitom stále ještě v procesu svého formování.

12. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety WASP-121b bylo detekováno několik těžkých prvků včetně plynů železaAstronomům se pomocí spektrální analýzy podařilo detekovat nové prvky v atmosféře extrémně horké exoplanety WASP-121b. Díky vysokým teplotám , které dosahují až 3 000 °C, se v atmosféře planety nachází v plynném stavu i těžké kovy jako je železo. Mezi nově detekované prvky v atmosféře planety WASP-121b patří vanadium, železo, chrom, vápník, sodík, hořčík a nikl.

Výkonný teleskop VLT vyfotil exoplanetu ve vzdálenosti 63 světelných let

6. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Výkonný teleskop VLT vyfotil exoplanetu ve vzdálenosti 63 světelných letDo dnešního dne bylo objeveno několik tisíc exoplanet, jen pár desítek z nich však bylo pozorováno přímo. Většina exoplanet byla pozorována buď tak, že částečně zastínila světlo hvězdy, nebo bylo možné detekovat, jak na hvězdu působí svou gravitací. Astronomům se nyní podařilo rozšířit ne příliš početné řady exoplanet přímo vyfocených ve viditelném nebo infračerveném světle o Beta Pictoris b.

4. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta je první z kategorie středně velkých planet v těsné blízkosti hvězdyAstronomům se podařilo identifikovat první exoplanetu z kategorie horkých neptunů. Jedná se o druh exoplanety velikosti Neptunu ve sluneční soustavě, která obíhá svou mateřskou hvězdu velmi blízko a panují na ní tedy vysoké teploty. Doposud byly v takové blízkosti hvězd známy planety o hodně větší, nebo naopak menší.

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhou

30. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhouVe sluneční soustavě máme 8 planet. V posledních dvou dekádách k nim astronomové objevili několik tisícovek exoplanet v Mléčné dráze. Nyní se vědcům podařilo objevit prvního kandidáta na extragalaktickou planetu, tedy planetu obíhající hvězdu mimo naši galaxii. Jedná se o objekt v binárním systému v galaxii M51 (Vírová galaxie, Whirlpool) ve vzdálenosti 23 milionů světelných let.

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežít

18. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežítMezinárodní tým astronomů objevil první netknutou planetu obíhající velmi blízko bílému trpaslíku. Jedná se o hustý zbytek jádra hvězdy podobné Slunci v jehož okolí panují pro planety nehostinné podmínky. Vědci zatím neví, jak může exoplaneta v takovém prostředí přežít, její existenci si tak zatím neumí vysvětlit.