Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanu

Exoplaneta KELT-9b se nachází asi 620 světelných let daleko v souhvězdí Labutě, byla objevena loni a má povrch s nejvyšší známou teplotou, který je dokonce teplejší než některé hvězdy. V nové studii vědci zjistili, že v atmosféře této planety se nachází volné atomy železa a titanu - prvky, které jsou za nižších teplot na ostatních planetách vázány v molekulách a jinde zatím samostatně detekovány nebyly.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Planeta KELT-9b byla objevena teprve v roce 2017 a patří do třídy tzv. ultrahorkých jupiterů - plynných obrů, kteří obíhají své mateřské hvězdy tak blízko, že teploty v jejich atmosférách dosahují extrémních hodnot. Planeta má trojnásobek hmotnosti planety Jupiter a je dvakrát větší, svou hvězdu oběhne jednou za 36 hodin. Planeta má vázanou rotaci a ukazuje tak svojí hvězdě stále stejnou stranu svého povrchu, teploty na denní straně dosahují 3 800 - 4 300 °C.

Díky těmto teplotám mohli vědci spektrální analýzou snadněji detekovat železo a titan, o kterých už dříve spekulovali, že se na exoplanetách nachází. Titan už byl dokonce nalezen na planetě Kepler-13a, šlo však o molekuly oxidu titaničitého, nikoli atomární titan. Využili k tomu data z instrumentu HARPS, který zkoumal planetu při transitu před její mateřskou hvězdou.

Podle další studie, publikované ve vědeckém magazínu Nature Astronomy dochází na exoplanetě k úniku vodíku z atmosféry do okolního vesmíru a následně do hvězdy KELT-9. Je možné, že i železo s titanem se dostávají z planety na hvězdu.

Vědci chtějí postupně zmapovat všechny prvky v atmosféře planety KELT-9b. Rádi by k tomu využili Hubblova teleskopu a už požádali o jeho nasměřování k tomuto cíli.